اسپیس ایکس در رکوردشکنی برای بازیابی حداکثری قطعات فالکون 9 ناکام ماند

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اسپیس ایکس در پرتاب امروز فالکون ۹ قصد داشت تمام بخش‌های دماغه‌ی مخروطی راکتش را بازیابی کند؛ اما با وجود فرود موفقیت‌آمیز بوستر، قطعات فرینگ در اقیانوس افتادند.
تبلیغات

بامداد امروز سیزدهمین مأموریت فضایی اسپیس‌ایکس در سال جاری با پرتاب راکتی انجام شد که پیش‌تر در دو مأموریت دیگر نیز شرکت کرده بود. این راکت فالکون ۹ که برای سومین مرتبه پرتاب می‌شد، ماهواره‌ای را برای یک استارتاپ سنگاپوری و یک ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ژاپنی به فضا حمل کرد.

راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس روز دوشنبه در ساعت ۱۹:۱۰ به‌وقت محلی (۳:۴۰ دقیقه بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال پرتاب شد و محموله‌اش را که یک ماهواره‌ی مخابراتی سنگین‌وزن بود، به مدار زمین حمل کرد.

ماهواره‌ی اشاره‌شده که به‌دست بوئینگ ساخته شده است، پوشش اینترنت باند Ka را برای ۲۵ کشور در امتداد اقیانوس آرام جنوبی ارائه خواهد داد. این ماهواره با وزن ۶۹۵۶ کیلوگرم به ۵۶ پرتو پرتوان مجهز شده است که خدمات پهن‌باند و موبایل را از فضا ارائه خواهند داد. ماهواره‌ی مخابراتی یادشده پروژه‌ای مشترک بین استارتاپی سنگاپوری به‌نام Kacific Broadband Satellites و اپراتور ژاپنی Sky Perfect JSAT محسوب می‌شود.

فالکون 9 / Falcon 9

راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس، ماهواره‌ی مخابراتی سنگین‌وزن سنگاپوری – ژاپنی را به فضا پرتاب می‌کند

خدماتی که ماهواره‌ی سنگاپوری – ژاپنی ارائه خواهد داد، بیش از همه برای ساکنان استان‌ها و روستاهای دوردست در امتداد اقیانوس آرام جنوبی و به‌ویژه مؤسسات خدمات درمانی و مدارس سودمند خواهد بود. کریستین پاتورو، مدیرعامل و بنیان‌گذار کاسیفیک پیش از پرتاب امروز توضیح داد که بسیاری از مدارس و بیمارستان‌های مستقر در سرتاسر منطقه‌ی اقیانوس آرام جنوبی، نقاطی دور از دسترس محسوب می‌شوند و از این‌رو می‌توانند به پوششی متکی باشند که ماهواره‌ی آن‌ها ارائه خواهد داد تا اطمینان یابند بیماران درمان مناسب را دریافت می‌کنند و کودکان با دسترسی به منابع اینترنتی به آموزش بهتر دسترسی خواهند داشت.

فالکون 9 / Falcon 9

راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس اندکی پس از پرتاب امروز، ماهواره‌ی مخابراتی سنگاپوری - ژاپنی را با موفقیت در مدار مستقر کرد

راکت فالکون ۹ تقریبا نیم‌ساعت پس از برخاست، محموله‌اش را در مدار انتقال بیضوی مستقر کرد تا ماهواره از آنجا به‌کمک موتور داخلی‌اش بتواند به مقصد نهایی‌اش در مدار زمین‌ثابت در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار کیلومتری بر فراز استوا حرکت کند. این مدار به ماهواره امکان خواهد داد تا محدوده‌ی آسیا – اقیانوسیه را به‌طور دائم تحت پوشش خود داشته باشد.

پرتاب امروز تنها سه روز پس آن اتفاق افتاد که اسپیس‌ایکس بوستر کارکشته‌ی فالکون ۹ خود را برای انجام مأموریت اخیر آزمایش کرد. ستاره‌ی این پرتاب که راکت دوده‌گرفته و سوخته‌ی فالکون ۹ بود، پیش‌تر در مأموریت‌های بازتامین محموله‌ی CRS-17 و CRS-18 به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مشارکت کرده بود. پرواز دیشب، سیزدهمین پرتاب امسال را برای اسپیس‌ایکس رقم زد و تنها ۱۱ روز پس از آن انجام شد که این شرکت دسته‌ای تازه از تدارکات را در پنجم دسامبر (۱۴ آذر) به ایستگاه فضایی تحویل داد.

فالکون 9 / Falcon 9

مرحله‌ی نخست راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس سومین فرودش را پس از استقرار ماهواره‌ی سنگاپوری – ژاپنی در مدار انجام داد

نزدیک به ۸ دقیقه پس از پرتاب، مرحله‌ی نخست راکت روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین اسپیس‌ایکس که در اقیانوس اطلس مستقر بود، فرود آمد. اسپیس‌ایکس در پرتاب شب گذشته قصد داشت تا حد امکان قطعات بیشتری از راکتش را پس از پرتاب بازیابی کند. درواقع این شرکت علاوه بر بوستر می‌خواست به‌کمک تورهای بزرگ قرارگرفته روی دو کشتی دیگرش، فرینگ محموله (Fairing) یا دماغه‌ی مخروطی راکت را نیز به‌دست آورد. اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رفت، اسپیس‌ایکس می‌توانست رکوردش در بازیابی حداکثری قطعات یک راکت را پس از پرتاب بشکند.

اسپیس‌ایکس پیش‌تر در بازیابی بخشی از فرینگ راکت فالکون ۹ به موفقیت دسته یافته بود؛ اما در پرتاب اخیر دو کشتی این شرکت به‌نام‌های میز تری (Ms. Tree) و میز چف (Ms. Chief) نتوانستند دماغه‌ی مخروطی راکت را پس از بازگشت از آسمان بگیرند. با این حال، به‌گفته‌ی اسپیس‌ایکس، این شرکت تلاش خواهد کرد تا قطعات فرینگ را از آب بگیرد و در پرتابی دیگر از آن‌ها استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات