بیل گیتس از دلایل شکست ویندوز موبایل دربرابر اندروید می‌گوید

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
بیل گیتس معتقد است که اگر مشکلات مربوط به پرونده‌ی بزرگ ضدانحصار (آنتی‌تراست) گریبان‌گیر مایکروسافت نمی‌شد، ویندوز موبایل ممکن بود اندروید را شکست دهد.
تبلیغات

بیل گیتس روز گذشته با حضور در کنفرانس DealBook رسانه‌ی نیویورک تایمز گفت که اگر وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا، پرونده‌ی بزرگ مربوط به قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست)‌ را علیه مایکروسافت به‌راه نمی‌انداخت، امروز ممکن بود همه‌ی مردم از سیستم‌عامل ویندوز موبایل روی دستگاه‌های خود استفاده کنند. گیتس در جریان مصاحبه‌ی جدیدش به برخی اشتباهات مایکروسافت در حوزه‌ی موبایل نیز اشاره کرده است.

مؤسس شناخته‌شده‌ی مایکروسافت در این رابطه می‌گوید: «هیچ شکی ندارم که دادخواست آنتی‌تراستِ یادشده، اتفاقی بد برای مایکروسافت بود. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد ما روی ساخت سیستم‌عامل موبایلی‌مان تمرکز بیشتری می‌کردیم و بنابراین ممکن بود امروز مردم به‌جای استفاده از اندروید، از ویندوز موبایل استفاده می‌کردند. اگر ماجراهای مربوط به پرونده‌ی آنتی‌تراست اتفاق نمی‌افتادند، ما [به عملی کردن این هدف] بسیار نزدیک بودیم. من در آن زمان [به‌دلیل مشکلات آنتی‌تراست] بیش از حد از لحاظ روحی پریشان بودم. به‌خاطر همین پریشانی، [تصمیماتی اشتباه گرفتم و] همه‌چیز را خراب کردم.»

بیل گیتس

مایکروسافت نتوانست به‌شکلی منظم و برنامه‌ریزی‌شده روند کنارگذاشتن ویندوز موبایل و رفتن به‌سوی ویندوز فون را پیگیری کند؛ همین موضوع فرصت کافی را در اختیار سازندگان اندروید گذاشت تا این سیستم‌عامل را سروسامان دهند و به آن رونق بخشند. بااین‌حال در همان بازه‌ی زمانی، مایکروسافت بزرگ‌ترین فرصت ممکن را برای حضور جدی در بازار موبایل پیدا کرده بود، اما با سوءمدیریت، آن را از دست داد. بیل گیتس می‌گوید در ابتدا قرار بوده ویندوز موبایل روی یکی از دستگاه‌های مهم موتورولا قرار گیرد؛ اما مایکروسافت نتوانسته است قرارداد مربوط به این کار را با موتورولا امضا کند. گیتس می‌گوید به‌دلیل سه ماه تأخیر در کار مایکروسافت، ویندوز موبایل روی یکی از گوشی‌های مهم موتورولا منتشر نشد. 

در حال حاضر مشخص نیست که بیل گیتس به‌طور دقیق به کدام‌یک از گوشی‌های موتورولا اشاره می‌کند؛ ناگفته نماند، این شرکت ۱۰ سال پیش گوشی‌های سری Droid را که مجهز به اندروید بودند، روانه‌ی بازار کرد. گوشی‌های سری Droid موتورولا در آن زمان محصولاتی بسیار محبوب و بزرگ به‌شمار می‌آمدند. فعالیت جدی ورایزن و موتورولا در بازار آمریکا کمک شایانی به موفقیت اندروید در این کشور کرد؛ این اتفاقات در زمانی رخ دادند که ویندوز موبایل مایکروسافت با مشکلاتی جدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

ویندوز 10 موبایل

این نخستین باری نیست که بیل گیتس به اشتباهات و مشکلات مایکروسافت در زمینه‌ی ویندوز موبایل اشاره می‌کند. اوایل سال ۲۰۱۹ بود که گیتس در مصاحبه‌ای گفت، باختن به اندروید، بزرگ‌ترین اشتباهی است که در تمام عمرش مرتکب شده؛ او در آن زمان گفت که همین اشتباه خسارتی ۴۰۰ میلیارد دلاری به مایکروسافت وارد کرده است.

گوگل در سال ۲۰۰۵ با پرداخت ۵۰ میلیون دلار، اندروید را تصاحب کرد تا به‌طور جدی با ویندوز موبایل به رقابت بپردازد؛ درواقع گوگل همان زمان اعلام کرد که هدف اصلی‌اش از تصاحب اندروید، رقابت با ویندوز موبایل است. اریک اشمیت، مدیرعامل اسبق گوگل، در مصاحبه‌ای گفته است :«گوگل بسیار نگران بود که استراتژی‌های مایکروسافت در حوزه‌ی موبایل، موفقیت‌آمیز باشند.» درنهایت دیدیم که اندروید توانست به‌طور کامل بر ویندوز موبایل غلبه کند و حتی ویندوز فون را کنار بزند. اندروید امروزه همان جایگاهی را دارد که مایکروسافت روزگاری برای ویندوز موبایل تصور کرده بود. ردموندی‌ها حتی خودشان نیز به استفاده از اندروید در دستگاه‌هایشان روی آورده‌اند.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این‌ زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات