اینستاگرام تعداد لایک‌ها را مخفی می‌کند

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینستاگرام به‌زودی نمایش تعداد لایک‌ها را به شخص ارسال کننده‌ی پست محدود می‌کند؛ تصمیمی که می‌تواند کسب‌و‌کار اینفلوئنسرها را تحت تأثیر قرار دهد.
تبلیغات

اینستاگرام در حال مخفی‌سازی تعداد لایک‌ها برای کاربران متعددی در سرتاسر جهان است. این شرکت زیرمجموعه‌ی فیسبوک می‌گوید مخفی‌سازی تعداد لایک به‌صورت آزمایشی روی بخشی از کاربران بدون محدودیت جغرافیایی انجام شده است. به‌عقیده‌ی اینستاگرام، با انجام این کار، کاربران هنگام لایک کردن یک پست، به‌جای تبعیت و دنباله‌روی از نظر دیگران، بیش از هرچیز، سلیقه‌ی شخصی خود را در نظر می‌گیرند. این تغییر همچنین سبب می‌شود کاربران هنگام به‌اشتراک‌گذاری مواردی که برای آن‌ها اهمیت دارد احساس راحتی بیشتری کنند و ترسی از احتمال دریافت تعداد لایک پایین نداشته باشند.

اینستاگرام مخفی کردن لایک‌ها را در ماه آوریل از کشور کانادا آغاز کرد و پس از آن در ماه ژوئیه این آزمایش را به ایرلند، ایتالیا، ژاپن، برزیل، استرالیا و نیوزیلند تعمیم داد. فیسبوک نیز در ماه سپتامبر اقدام مشابهی را در استرالیا آغاز کرد. هفته‌ی گذشته، اینستاگرام اعلام کرده بود که آزمایش مورد بحث را در آمریکا آغاز خواهد کرد؛ اما ظاهرا تصمیم بر این شده تا تست مذکور روی درصد محدودی از کاربران از کلیه‌ی کشورها صورت گیرد.

براساس توییت منتشرشده توسط اینستاگرام، بازخورد اجرای آزمایشی طرح مخفی‌سازی لایک تاکنون مثبت بوده است؛ اما بررسی‌ها همچنان ادامه دارد؛ چرا که چنین تغییری مستلزم تغییر اساسی در اپلیکیشن این شرکت است.

به‌گفته‌ی سخن‌گوی اینستاگرام، این شرکت مایل است اپلیکیشن خود را به شبکه‌ای تبدیل کند که افراد بی هیچ دغدغه‌ای درونیات خود را در آن منتشر کنند و به‌جای اینکه به تعداد لایک‌هایی که دریافت خواهند کرد فکر کنند، تمرکز خود را روی عکس و ویدیویی بگذارند که قصد انتشار آن را دارند.

با اجرای طرح موردبحث، انتشاردهنده‌ی پست همچنان با زدن روی لیست لایک‌کننده‌ها، قادر به دیدن اینکه چه‌کسی پست او را لایک کرده خواهد بود؛ اما سایر کاربران که آن پست را می‌بینند تنها چند نام از دوستان مشترکی که پست را پسندیده‌اند مشاهده خواهند کرد؛ البته با زدن روی لیست پسندکرده‌ها، اسامی افراد قابل رؤیت خواهد بود؛ اما در خصوص تعداد، راهی جز شمارش تک‌تک لایک کنندگان نخواهد بود.

اینستاگرام

این نگرانی وجود دارد که بسط وضعیت جدید به کلیه‌ی کاربران باعث آسیب دیدن اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا بشود. یافته‌های تحقیقی که توسط HypeAuditor صورت گرفت نشان می‌دهد که در کشورهایی که طرح مخفی‌سازی به‌صورت پایلوت پیاده‌سازی شد، تعداد لایک‌های تولیدکنندگان محتوا با کاهش ۳ تا ۱۵ درصدی مواجه شد.

اینستاگرام می‌گوید از اهمیت تعداد لایک‌ها برای تولیدکنندگان محتوا آگاه است و به همین جهت در تلاش است تا راهکارهایی را برای اینفلوئنسرها طراحی کند تا خللی در کسب‌و‌کار ایشان به‌وجود نیاید.

در حال حاضر، از آن‌جایی که پس از پیاده‌سازی کامل طرح، تعداد لایک‌ها به‌صورت عمومی قابل‌رؤیت نخواهد بود، شرکت‌ها برای دریافت گزارش از تعداد لایک‌های دریافتی از اینفلوئنسرها، باید به اسکرین‌شات‌های ایشان اعتماد کنند؛ اسکرین‌شات‌هایی که همواره می‌توانند به طمع دریافت هزینه‌ی بیشتر با حقه‌های فوتوشاپی همراه باشند.

هایپ اودیتور / HypeAuditor

شاید بهتر باشد اینستاگرام نوعی URL خصوصی یا بخشی با دسترسی اختصاصی برای شرکای تجاری ایجاد کند که در آن تعداد لایک‌ها برای طرفین مشهود باشد؛ البته اگر هدف شرکت از پیاده‌سازی این طرح سوق دادن سفارش‌های تبلیغاتی از اینفلوئنسرها به سوی تبلیغات رسمی اینستاگرام باشد، نباید چندان به اظهارات امیدوارکننده‌ی سخنگوی این شرکت دل بست؛ چرا که در این صورت هدف شرکت افزایش درآمد بوده است. 

با این حال، باید اذعان داشت که ادعای اینستاگرام در این خصوص که عدم نمایش تعداد لایک منجر به کاهش خودسانسوری و ابراز سلیقه‌ی فردی می‌شود، کاملا صحت دارد و اقدام مذکور می‌تواند فضای اینستاگرام را از محلی برای انتشار پست‌های عام‌پسند به شبکه‌ای برای ابراز درونیات واقعی افراد تبدیل کند. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات