مایکروسافت احتمالا امکان اجرای اپلیکیشن‌های x64 را روی آرم فراهم می‌کند

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
دستگاه‌های ویندوزی مبتنی‌بر بر آرم در حال حاضر امکان اجرای اپلیکیشن‌های x64 را ندارند؛ اما به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد این رویه را تغییر دهد.
تبلیغات

مایکروسافت هفته‌ی گذشته به‌صورت رسمی جدیدترین عضو خانواده‌ی سرفیس یعنی سرفیس پرو ایکس (Microsoft Surface Pro X) را روانه‌ی بازار کرد. با عرضه‌ی سرفیس پرو X به بازار، باری دیگر شاهد بحث‌هایی بین کاربران درمورد اپلیکیشن‌هایی که این محصول توانایی اجرای آن‌ها را دارد بودیم.

سرفیس پرو X همچون بسیاری دیگر از رایانه‌های آرم مجهز به ویندوز ۱۰،‌ توانایی اجرای اپلیکیشن‌های بومی آرم (ARM یا همان ARM64) را خواهد داشت؛ همچنین کاربران خواهند توانست اپلیکیشن‌های ۳۲ بیت اینتل (x86) را در حالت شبیه‌سازی‌شده (Emulated) نیز روی دستگاه‌شان اجرا کنند. این موضوع نشان می‌دهد، امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی اینتل (AMD64 یا همان x64) روی دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم نظیر سرفیس پرو ایکس وجود ندارد. بنابراین کاربران این دستگاه‌ها از اپلیکیشن‌هایی نظیر ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) یا فتوشاپ المنتس (Photoshop Elements) که تنها در نسخه‌ی ۶۴ بیتی در دسترس هستند، بهره‌مند نخواهند شد.

ویندوز ۱۰ آرم / Windows 10 ARM

شایعه‌ی جدیدی به‌تازگی از سوی رسانه‌ی Neowin منتشر شده است که نشان می‌دهد این رویه قرار است تغییر کند. Neowin به‌نقل از منابعی آگاه می‌گوید، مایکروسافت از مدتی پیش در تلاش است تا امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را به‌صورت شبیه‌سازی‌شده در دستگاه‌های آرم دارای ویندوز ۱۰ فراهم کند. زمان فراهم‌شدن امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی روی دستگاه‌های آرم فعلا نامشخص است؛ بااین‌حال گفته می‌شود که این امکان با انتشار به‌روزرسانی 21H1 ویندوز ۱۰ در دسترس قرار می‌گیرد. این نسخه از ویندوز، درواقع نخستین به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌آید. گفته‌های یادشده به این معنی هستند که احتمالا عموم کاربران در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ به قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی روی دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم نظیر سرفیس پرو ایکس دسترسی پیدا خواهند کرد. در ضمن کاربران اینسایدر خواهند توانست در سال ۲۰۲۰ آن را به‌صورت آزمایشی امتحان کنند.

وقتی مایکروسافت هنگام برگزاری کنفرانس Snapdragon Technology Summit کوالکام در سال ۲۰۱۶ پلتفرم ویندوز روی آرم (Windows on ARM) را معرفی کرد، به‌صورت رسمی اعلام شد که هیچ‌گاه قرار نیست اپلیکیشن‌های x64 به‌صورت شبیه‌سازی‌شده به این پلتفرم بیایند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد بنابه‌دلایلی خاص، ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند رویکردشان را تغییر دهند. رسانه‌ی Neowin در همین راستا با مایکروسافت تماس برقرار کرد تا جزئیات بیشتر را جویا شود؛ فردی به نمایندگی از این شرکت در جواب اعلام کرده است که در حال حاضر چیزی برای گفتن در این رابطه وجود ندارد.

فراموش نکنید که مایکروسافت هیچ‌گاه نگفته است که از لحاظ تئوری امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی به‌صورت شبیه‌سازی شده روی آرم وجود ندارد. در آن زمان گفته می‌شد اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی روی آرم با برخی مشکلات در زمینه‌ی عملکرد دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و مایکروسافت از همین رو تصمیم گرفته است سراغ آن‌ها نرود. بنابراین مشکل مهمی در این بین ایجاد می‌شود؛ حتی اگر ویندوز روی آرم بتواند اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را نیز اجرا کند، سرعت اجرا و عملکرد اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی همچنان بهتر خواهد بود. شبیه‌سازی ۳۲ بیتی از WOW64 استفاده می‌کند؛ یعنی دقیقا همان چیزی که نسخه‌های ۶۴ بیتی ویندوز از آن به‌منظور اجرای اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی بهره می‌گیرند. 

افزون بر این موارد، سؤال دیگری نیز مطرح می‌شود؛ البته از آن‌جایی که فعلا در مراحل اولیه‌ی کار هستیم، شاید جواب دادن به این سؤال غیرممکن باشد. کدام‌یک از شبیه‌سازها به‌عنوان حالت پیش‌فرض انتخاب خواهد شد؟ امروزه روی دستگاه‌های ۶۴ بیتی، اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی نصب می‌شود؛ زیرا این نسخه‌ها،‌ بیشتر بهینه‌سازی‌ شده‌اند و عملکرد بهتری دارند. در حال حاضر اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی در بدترین حالت از لحاظ عملکرد، شبیه به نسخه‌ی ۳۲ بیتی و در اکثر مواقع بهتر از آن‌‌ها هستند؛ اما این موضوع برای آرم صدق نمی‌کند، زیرا همان‌طور که گفتیم، اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی روی آرم سرعت و عملکرد بهتری خواهند داشت.

سرفیس پرو ایکس

موضوع مهم دیگر این است که مایکروسافت چگونه می‌خواهد نسخه‌های مختلف اپلیکیشن‌ها را مدیریت کند. برای مثال در حال حاضر Adobe Creative Cloud روی دستگاه‌های ۳۲ بیتی، فتوشاپ ۲۰۱۸ را ارائه می‌دهد؛ بنابراین هنگام اجرای Adobe Creative Cloud در حالت شبیه‌سازی روی آرم، همین نسخه از فتوشاپ ارائه داده می‌شود. مشخص نیست که آیا به‌لطف شبیه‌ساز ۶۴ بیتی، نسخه‌ی ۲۰۲۰ (یا شاید تا آن زمان، نسخه‌ی ۲۰۲۱)‌ فتوشاپ نیز به دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم خواهد آمد یا خیر. 

کوالکام در حال حاضر دو تراشه‌ برای رایانه‌های تولید کرده است؛ اسنپدراگون 8cx و مایکروسافت SQ1 که نسخه‌ی تغییریافته‌ی 8cx به‌شمار می‌آید. هر دوی این تراشه‌ها از اول به‌طور ویژه برای رایانه‌ها ساخته شده‌اند و در مراحل ساخت آن‌ها موضوعِ شبیه‌سازی نیز در نظر گرفته شده است. بااین‌حال شبیه‌سازی ۶۴ بیتی قرار نیست در انحصار تراشه‌های سری 8cx باشد. به‌عبارتی دیگر، قرار است امکان اجرای شبیه‌سازی ۶۴ بیتی روی تمامی دستگاه‌های مجهز به پلتفرم ویندوز روی آرم فراهم شود. 

نکته‌ی مثبت درمورد امکان اجرای شبیه‌سازی ۶۴ بیتی روی تمامی دستگاه‌های مبتنی‌بر آرم این است که موضوع یادشده می‌تواند کاربران را از سردرگمی نجات دهد؛ درواقع آنان از این پس بدون وارد شدن به جزئیات به‌راحتی خواهند توانست بگویند که تمامی اپلیکیشن‌های ویندوزی روی رایانه‌های آرم اجرا خواهند شد. اولین تلاش مایکروسافت در حوزه‌ی آرم، ویندوز RT بود؛ نسخه‌ای ناموفق از ویندوز که هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکرد شباهت بسیار زیادی به ویندوز ۸ داشت. این نسخه از ویندوز تنها اپلیکیشن‌های آرم را اجرا می‌کرد که بسیاری از آن‌ها از طریق ویندوز استور قابل‌تهیه بودند. 

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

ایده‌ی اصلی برای راه‌اندازی پلتفرم ویندوز روی آرم، این بود که کاربران برای اجرای اپلیکیشن‌های آرم مجبور نباشند لزوما به ویندوز استور روی بیاورند؛ دقیقا به همین دلیل است که امروزه با مفهوم اجرای اپلیکیشن‌ها به‌صورت شبیه‌سازی‌شده مواجه هستیم. ویندوزی روی آرم عملا قرار است همان ویندوز باشد؛ حداقل کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند، قرار است چنین حسی را تجربه کنند. مایکروسافت نمی‌خواهد کاربر به این فکر کند که ویندوز روی آرم توانایی اجرای چه اپلیکیشن‌هایی را دارد و چه اپلیکیشن‌هایی را نمی‌تواند اجرا کند. درواقع شما باید بتوانید از رایانه‌ی آرم خود همچون دیگر رایانه‌ها به‌راحتی استفاده کنید.

بسیاری از کاربران درمورد عملکرد رایانه‌های مبتنی‌بر آرم نگران هستند. دراین‌زمینه باید گفت که آمار نشان می‌‌دهد، کوالکام در حوزه‌ی تولید تراشه‌های مخصوص رایانه‌ها به‌سرعت پله‌های ترقی را طی می‌کند. تراشه‌های جدید این شرکت در مقایسه با نسل قبل‌شان به‌شکل درخورتوجهی قدرتمندتر شده بودند و این روند بدون شک همچنان ادامه‌دار خواهد بود. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات