عذرخواهی فیسبوک به‌دلیل رفتارهای نژادپرستانه با کارکنان شرکت

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از اعتراض جمعی از کارکنان فیسبوک نسبت به رفتارهای نژادپرستانه در این شرکت، فیسبوک از آن‌ها عذرخواهی کرد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته فیسبوک به دلیل آنچه ادعا می‌شود توسعه‌ی فرهنگ نژادپرستی در این شرکت است، مورد انتقاد و هجمه قرار گرفت. در پستی که در اینترنت پخش شده، گروهی ۱۲ نفره و ناشناس از کارکنان کنونی و پیشین فیسبوک موارد متعددی از رفتارهایی را با جزئیات بیان کرده‌اند که نمونه‌هایی از نژادپرستی به شمار می‌روند.

داشتم صبحانه می‌خوردم که دو نفر از کارکنان سفیدپوست شرکت از من خواستند میز آن‌ها را تمیز کنم. اما من یک مدیر برنامه هستم. در مورد این موضوع با رئیسم صحبت کردم اما او به من گفت باید شیوه‌ی لباس پوشیدنم را بهتر کنم.

یکی دیگر از کارکنان نوشته‌ است:

در یکی از جلسات معمول گروه که در مورد موضوع مورد تخصص من بحث می‌شد، در مورد آن صحبت کردم و نظر شخصی‌ام را بیان نمودم. پس از جلسه مدیرم به من گفت که به‌دلیل صحبت‌کردن در این جلسه غیرقابل احترام هستم، چون کسی نظر من را جویا نشده‌ بود و من گستاخی کردم که نظر شخصی‌ام را بیان کرده‌ام. سپس به من گفت در جلسات آینده هیچ‌گاه صحبت نکنم، مگر اینکه از من خواسته شود.

مشکلاتی که در اینجا بیان شده‌ است مشکلاتی سیستماتیک هستند. تعداد زیادی از کارکنانی که به‌صورت ناشناس این ماجراها را بیان کرده‌اند سخن از همکاران، مدیران خود و بخش منابع انسانی فیسبوک به میان می‌آورند (این پست‌ها حتی شامل اشتراک‌گذاری اسکرین‌شات از صفحات شبکه‌های اجتماعی داخلی گروه‌های هم می‌شود). آن‌ها گفته‌اند که هر روز، هم در مقیاس بزرگ و هم در مقیاس کوچک به‌گونه‌ای با آن‌ها برخورد می‌شود که گویی متعلق به آنجا نیستند. سپس گفته‌اند از درون ناراحت، عصبانی، ستم‌دیده و سرخورده هستند.

پست مذکور با یک درخواست توجه به اتمام می‌رسد:

ما ناشناس باقی مانده‌ایم چون در فیسبوک یک جو خصمانه ایجاد شده و همه‌ی کارکنان غیرسفیدپوست شرکت از ترس از دست دادن شغل و امنیت خود نمی‌توانند رفتارهای بدی را که در فیسبوک تحمل می‌کنند گزارش دهند. در فیسبوک بین کارکنان سفید و غیرسفید از نظر مسئولیت‌ها، مرتبه‌ها و بازبینی‌ها تقریبا هیچ برابری وجود ندارد. رفتارهای بدی که از طرف کارکنان سفید دیده می‌شود، مورد اغماض قرار می‌گیرد و از طرف دیگر رفتارهای عادی کارکنان غیرسفیدپوست رفتاری غیرعادی، خصمانه و تندرو تلقی می‌گردد. حتی عبارات حاکی از ارتقا که مثبت هستند با لحنی منفی‌گرایانه بیان می‌شوند. اگر این پست مورد توجه افرادی خارج از فیسبوک قرار گیرد، پاسخ از طرف تیم M با این مضامین دریافت خواهد شد: «ما تنوع نژادی را مهم می‌دانیم» و «این رفتار درست نیست» و «ما تلاش خواهیم کرد تا شرایط را بهتر کنیم» و سپس این چرخه تکرار خواهد شد.

حال فیسبوک بابت این مسئله عذرخواهی کرده‌ است. برتی تامسون (Bertie Thomson) که معاون فیسبوک در زمینه‌ی ارتباط با شرکت‌های بزرگ است، در پاسخ به این پست گفته‌: «هیچ‌کس نه در فیسبوک و در هیچ کجای دیگر نباید چنین رفتاری داشته‌ باشد. ما متأسفیم. این رفتارها برخلاف تمام آن چیزی است که ما به‌عنوان یک شرکت بزرگ برای آن ایستادگی کرده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم بیشتر بشنویم و بیشتر تلاش کنیم تا شرایط را بهتر کنیم.»

در این پست اینترنتی گفته شده که جو حاکم بر فیسبوک در زمینه‌ی شناخته‌شدن کارکنان غیرسفیدپوست فیسبوک و قدرتمندشدن آن‌ها و همچنین برابری رفتاری، در یک سال گذشته بدتر شده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات