گوگل کروم با هدف تجربه کاربری سریع و شبیه به اپلیکیشن توسعه می‌یابد

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل از قابلیت‌های جدیدی در کروم رونمایی کرد که تجربه‌ی کاربری را به سمت بارگذاری سریع‌تر و عملکرد مشابه با اپلیکیشن‌های موبایلی توسعه می‌دهد.
تبلیغات

گوگل چند روز پیش کنفرانسی به‌نام Chrome Dev Summit در سان‌فرانسیسکو داشت که آخرین چشم‌اندازهای خود برای آینده‌ی وب را در آن شرح داد. نکته‌ی اول کنفرانس مذکور، تصمیم گوگل برای حذف انتظارهای بارگذاری در مرور صفحات وب است که با تجربه‌های سریع و لحظه‌ای برای کاربر ممکن می‌شود.

غول موتور جست‌وجو در رویداد سامیت از قابلیت Web Bundles رونمایی کرد. وب باندل پلتفرمی است که به توسعه‌دهنده‌گان امکان می‌دهد محتوای خود را در هر فرمتی بدون نیاز به اتصال ثابت توزیع کنند. رونمایی دیگر، Portals بود که به‌صورت یک API آزمایشی رونمایی شد. این قابلیت نیز به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا دسترسی سریع به تجربه‌های تحت وب را به کاربران عرضه کنند. گوگل در کنار قابلیت‌های جدید تلاش می‌کند تا در کروم، تجربه‌ای شبیه به اپلیکیشن را به کاربران ارائه کند. از قابلیت‌های جدید در این مسیر می‌توان به Background Syn API اشاره کرد که محتوای وب را دائما به‌صورت کش ذخیره می‌کند و همچنین SMS Retriever که کاربرد تأیید دومرحله‌ای با پیامک را به اپلیکیشن‌های تحت وب می‌افزاید.

کروم با بیش از یک میلیارد کاربر، علاوه بر مرورگر وب، پلتفرمی محسوب می‌شود که توسعه‌دهنده‌ها باید در رویکردهای خود آن را در نظر داشته باشند. گوگل علاوه بر ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های خود برای مرورگر، منابعی را نیز به توسعه‌دهنده‌ها عرضه کرد. در رویداد سامیت، ۱۷ فصل اول The Web Almanac، محتوای جامع به کارایی و رویکردهای جاری وب را منتشر کرد. اهالی مانتین ویو می‌گویند برای توسعه‌ی این سند و تأکید روی جزئیات سلامت وب، با کارشناسان متعددی همکاری کرده‌اند.

تجربه‌های کاربری سریع

دیان آلمار، مدیر گوگل در بخش مهندسی می‌گوید شرکت تصمیم دارد تا فرایند بارگذاری را برای همه‌ی کاربران حذف کند. گوگل در کنفرانس I/O در ماه مه، پیش‌نمایشی از Portals را ارائه کرد که امکان ایجاد تجربه‌های سریع را با استفاده از پیش‌بارگذاری محتوا، به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد. اکنون این قابلیت به‌صورت یک Flag در کروم وجود دارد و برخی از شرکای تجاری گوگل همچوم Fandango از آن استفاده می‌کنند.

قابلیت وب باندل درحال‌حاضر به‌صورت یک Flag آزمایشی در کروم وجود دارد و امکان توزیع محتوای وب را با استفاده از هرنوع فرمت (ایمیل، FTP یا حتی USB) به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد. چنین رویکردی به‌معنای ارائه‌ی محتوای وب با سرعت بسیار بیشتر می‌شود و حتی توزیع محتوا در زمان آفلاین بودن کاربر را نیز ممکن می‌کند. گوگل پیش‌بینی می‌کند که با استفاده از APIهایی همچون Background Periodic Sync و Content Indexing، توسعه‌دهنده‌ها قابلیت کش کردن و ارائه‌ی محتوای وب مرتبط را حتی بدون اتصال اینترنتی فعال داشته باشند. هر دو API مذکور اکنون در بخش Origin Trials در دسترس هستند.

گوگل در کنار تمامی قابلیت‌های جدید، تصمیمی برای وب‌سایت‌های کند هم دارد تا آن‌ها را به تغییر رویکرد ملزم کند. در بخشی از رویداد سامیت درباره‌ی این تصمیم گفته شد: «کروم احتمالا در آینده با قابلیت‌های علامت‌‌دهی گوناگون، وب‌سایت‌های سریع و کند را شناسایی می‌کند.» هنوز جزئیات دقیق رویکرد گوگل مشخص نیست، اما شاید تصویر پایین نمونه‌ای از طراحی احتمالی برای علامت‌زنی وب‌سایت‌های کند باشد. به‌هرحال احتمالا باتوجه به تاریخچه‌ی سرعت بارگذاری وب‌سایت، بتوان علامتی را برای نشان دادن سرعت پایین‌تر بارگذاری یک وب‌‌سایت برای کاربران به نمایش گذاشت. به‌علاوه احتمالا گوگل قابلیتی اضافه کند تا بارگذاری آهسته‌ی یک صفحه‌ی وب، بسته به سرعت اتصال و دستگاه کاربر به او اعلام شود.

بارگذاری سریع در کروم

تجربه‌هایی شبیه به اپلیکیشن

بازارهای درحال توسعه، تجربه‌های مبتنی بر وب را به‌عنوان روند رایج اصلی نشان می‌دهند. گوگل در پاسخ به این روندها به توسعه‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا تجربه‌هایی شبیه به اپلیکیشن‌های موبایلی ارائه کنند. به‌همین دلیل قابلیت‌های ابتدایی زیر به‌مرور به وب اضافه می‌شوند که درحال حاضر به‌صورت آزمایش‌های اولیه در دسترس هستند:

  • SMS Reciever که امکان پیاده‌سازی تأیید هویت دومرحله‌ای با پیامک را در وب ایجاد می‌کند.
  • Contact Picker که به کاربران امکان می‌دهد محتوای وب را با فهرست مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. چنین رویکردی، ظرفیت‌های شبکه‌‌ی اجتماعی و ارتباط‌های مشابه را به وب اپلیکیشن‌ها می‌افزاید.
  • Native File System‌ API که امکان خواندن و نوشتن داده را به‌صورت مستقیم روی فایل‌های موجود در دستگاه کاربر، به وب اپلیکیشن‌ها می‌دهد. چنین رویکردی به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا وب اپلیکیشن‌هایی با قابلیت ارتباط مستقیم با فایل‌های موجود در حافظه‌ی داخلی دستگاه کاربر تولید کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به اپلیکیشن‌های تحت وب همچون انواع سرویس IDE، ویرایشگر تصویر و ویدئو، ویرایشگر متنی و موارد مشابه اشاره کرد.

گوگل علاوه بر قابلیت‌های بالا، فاکتورهای محاسباتی جدیدی شامل Largest Contentful Pain (زمان مورد نیاز برای کاربر تا مشاهده‌ی محتوایی معنادار از صفحه) و Cumulative Layout Shift (مقدار پایدار بودن صفحه‌ی وب به‌حدی که کاربر بتواند خواندن محتوا یا تعامل با آن را انجام دهد) را معرفی کرد. هدف از ارائه‌ی فاکتورهای جدید، ارائه‌ی ابزارهایی به توسعه‌دهنده‌ها بود تا وب اپلیکیشن‌های خود را بهتر بررسی کنند.

آلمار در پایان صحبت‌هایش در رویداد سامیت درباره‌ی قابلیت‌های جدید و رویکرد کلی گوگل برای آینده‌ی وب گفت:

ما اعتقاد داریم، فاکتورهای جدید که براساس کاربری موردی هر کاربر انتخاب شده‌اند، نگاهی جامع را نسبت به تجربه‌های کاربر به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهند. ما امکانات و پاداش‌هایی را هم برای توسعه‌دهنده‌هایی در نظر داریم که بیش از دیگران به بهبود محصولات خود می‌اندیشتند. ما به‌دنبال راه‌هایی برای نشان دادن و تأکید کردن روی سیگنال‌های کیفیتی همچون سرعت به‌عنوان یک فاکتور اصلی در نتایج جست‌وجو و رابط کاربری کروم هستیم. در ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری پیرامون این موارد منتشر خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات