گوگل کروم 78 با قابلیت دارک مود اجباری، تمام سایت‌ها را به حالت تاریک درمی‌آورد

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کروم ۷۸ به‌عنوان جدیدترین نسخه از مرورگر وب گوگل به‌ قابلیت جدیدی مجهز شده است که با استفاده از آن، تمامی سایت‌ها را به حالت تاریک درمی‌آورد.
تبلیغات

گوگل از چند روز پیش انتشار نسخه‌ی ۷۸ مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) را برای سیستم‌های عامل ویندوز، مک OS، لینوکس، اندروید و iOS آغاز کرده است. جدیدترین نسخه‌ی این مرورگر به قابلیت‌های جدید متعددی مجهز شده است تا وب‌گردی را جذاب‌تر از قبل کند.

حالت تاریک یا همان دارک مود یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌ها در بین اپلیکیشن‌های مختلف است و شمار زیادی از آن کاربران از علاقه‌ی خود به آن خبر داده‌اند. در همین راستا مرورگر کروم به قابلیتی جدید مخصوص کاربران علاقه‌مند به دارک مود مجهز شده است.

کروم ۷۸ از قابلیت جدیدی با نام دارک مود اجباری (Forced Dark Mode) بهره می‌برد؛ همان‌طور که از نامش پیدا است، این قابلیت در زمان فعال‌بودن می‌تواند کاری کند که قالب تمامی وب‌سایت‌های بازشده با رنگ‌های تیره‌تری به‌نمایش درآید؛ صرف‌نظر از اینکه وب‌سایت‌های موردبحث از حالت تاریک پشتیبانی کنند یا حتی دارای حالت تاریک اختصاصی خودشان باشند.

دارک مود اجباری گوگل کروم 78

صفحه‌ی اصلی زومیت با فعال‌بودن دارک مود اجباری، چنین ظاهری پیدا می‌کند

حالت تاریک جدید کروم تنها محتوای وب‌سایت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و رابط کاربری خود مرورگر را به‌حالت تاریک در نمی‌آورد. برخی از وب‌سایت‌ها نظیر زومیت به‌طور پیش‌فرض دارای حالت تاریک نیستند، اما به‌لطف دارک مود اجباری به حالت تاریک در می‌آیند. زومیت به‌طور پیش‌فرض پس‌زمینه‌ای سفید دارد و محتوای متنی در آن با رنگ مشکی به‌نمایش در می‌آیند. با فعال‌سازی دارک مود اجباری، می‌بینید که پس‌زمینه‌ی سایت به‌رنگ مشکی درآمده و متن‌ها با رنگ سفید نشان داده می‌شوند. از آن‌جایی که دارک مود اجباری به‌طور ویژه برای همه‌ی سایت‌ها بهینه‌سازی نشده، ممکن است برخی مشکلات در آن دیده شود. برای نمونه در اسکرین‌شات بالا می‌بینید که بخشی از لوگوی زومیت به‌طور کامل پنهان شده است. 

قابلیت دارک مود اجباری در حال حاضر مراحل آزمایشی را سپری می‌کند؛ بنابراین امکان فعال‌سازی آن به‌صورت مستقیم از طریق منوی تنظیمات وجود ندارد. برای استفاده از قابلیت دارک مود اجباری باید پرچم مربوط به آن را با استفاده از روشی خاص فعال کنید. بدین منظور باید آدرس chrome://flags/#enable-force-dark را در باکس URL جست‌و‌جو و گزینه‌ی مربوط به آن را فعال کنید.

در صفحه‌ی بازشده تنظیمات مختلفی در دسترس شما قرار می‌گیرد. کاربر می‌تواند به‌راحتی آن را فعال کند یا اینکه با اعمال برخی تغییرات دیگر، شخصی‌سازی‌های خاصی را در دارک مود اجباری انجام دهد؛ برای مثال کاربر می‌تواند نسخه‌ی ویژه‌ای از دارک مود اجباری را با رنگ‌های معکوس (Invert) مبتنی بر RGB یا رنگ‌های معکوس مبتنی بر CIELAB اجرا کند. بهتر است کمی با تنظیمات مختلف کار کنید تا بفهمید که به کدام‌یک از آن‌ها بیشتر از بقیه علاقه‌مند هستید.

گوگل کروم ۷۸ تنها شامل ویژگی دارک مود اجباری نیست و قابلیت‌های متعدد جدیدی به آن اضافه شده‌اند تا این به‌روزرسانی را به به‌روزرسانی ویژه‌ای برای مرورگر وب گوگل تبدیل کنند. اگر جزو کاربرانی هستید که به‌صورت هم‌زمان تب‌های متعددی را باز می‌کنید، می‌دانید که هرچه تعداد تب‌ها زیاد می‌شود، اندازه‌ی آن‌ها در بخش بالایی رابط کاربری کاهش می‌یابد تا جایی که دیگر وب‌سایت‌ها قابل‌تشخیص نیستند.

دارک مود اجباری گوگل کروم 78

در همین حین اگر نشان‌گر ماوس را روی هر تب نگه دارید، عنوان آن برای شما به‌نمایش در‌ می‌آید. گوگل برای برطرف ساختن این مشکل، قابلیت جدیدی را با نام Tab Hover Cards معرفی کرده است. به‌لطف Tab Hover Cards اطلاعات بیشتری از هر تب به‌شکلی واضح‌تر نمایش داده می‌شوند.

کروم ۷۸ در زمینه‌ی امنیتی نیز بهبودهای مهمی به‌خود دیده است. آن‌طور که گوگل می‌گوید، ابزار جدیدی با نام Password Checkup به مرورگر کروم اضافه شده است. پسورد چکاپ شامل فهرستی از رمزهای عبور است که در رخنه‌های امنیتی سال‌های گذشته فاش شده‌اند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد، بفهمید آیا رمز عبوری که برای وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید پیش‌تر در داده‌های فاش‌شده وجود داشته است یا خیر.

درحالی‌که قابلیت پسورد چکاپ در نگاه اول بسیار کاربردی به‌شمار می‌آید و باعث می‌شود رمزهای عبوری که پیش‌تر فاش شده‌اند توسط کاربران استفاده نشوند، گوگل تصمیم گرفته است، بنابه‌دلایلی خاص، آن را به‌صورت پیش‌فرض در کروم ۷۸ فعال نکند. با مراجعه به آدرس chrome://flags/#password-leak-detection و سپس فعال‌کردن پرچم مربوطه، می‌توانید قابلیت موردبحث را فعال کنید.

گوگل کروم / Google Chrome

گوگل اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی وعده داده بود که قابلیت امنیتی XSS Auditor را از مرورگر وبش حذف می‌کند. این وعده سرانجام در نسخه‌ی ۷۸ گوگل کروم رنگ حقیقت به خود گرفته است و دیگر اثری از XSS Auditor در این مرورگر دیده نمی‌شود.

افزون بر موارد یادشده، گوگل قابلیت‌‌های دیگری را نیز به‌صورت آزمایشی به کروم ۷۸ اضافه کرده است. با استفاده از یکی از این قابلیت‌ها می‌توان ظاهر صفحه‌ی تب جدید (New Tab)‌ را شخصی‌سازی کرد. برای دسترسی به تنظیمات یادشده باید به دو آدرس chrome://flags/#ntp-customization-menu-v2 و chrome://flags/#chrome-colors بروید و پرچم‌های مربوط به آن‌ها را فعال کنید. با فعال‌کردن پرچم‌های یادشده خواهید توانست با استفاده از تم‌ها و رنگ‌های مختلف، صفحه‌ی تب جدید را شخصی‌سازی کنید.

کروم ۷۸ همچنین شامل تغییراتی متعدد برای توسعه‌دهندگان است که از میان آن‌ها می‌توان به افزون‌شدن ابزار CSS Properties و Values API Level 1 اشاره کرد که امکان کنترل بیشتر روی عناصر صفحات را فراهم می‌کنند. درضمن کروم ۷۸ شامل موتور به‌روزرسانی‌شده‌ی V8 JavaScript است. گوگل افزون بر موارد یادشده در نسخه‌ی جدید کروم، پروتکل DNS-over-HTTPS را موردآزمایش قرار می‌دهد. کروم با استفاده از این پروتکل می‌تواند درخواست‌های DNS ثبت‌شده از سوی منابع متفرقه (ترد پارتی) را رمزنگاری و پنهان کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد گوگل کروم ۷۸ چیست؟

دارک مود اجباری گوگل کروم 78
دارک مود اجباری گوگل کروم 78
دارک مود اجباری گوگل کروم 78
دارک مود اجباری گوگل کروم 78
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات