مایکروسافت چرا و چگونه باید دستگاهی موبایلی مبتنی‌بر ویندوز 10 ایکس تولید کند؟

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
مایکروسافت با عرضه‌ی ویندوز ۱۰ ایکس رویکرد خود را درباره‌ی دستگاه‌های دونمایشگره مشخص کرد. آیا این سیستم‌عامل در گوشی‌های هوشمند هم عرضه خواهد شد؟
تبلیغات

برخی کارشناسان اعتقاد دارند مایکروسافت هنوز به‌دنبال برنامه‌هایش برای ساخت کامپیوتر شخصی جیبی است. شاید آن‌ها در آینده‌ دستگاهی شبیه به سرفیس دوئو و مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ ایکس را به بازار عرضه کنند که به‌همراه همیشگی جیب کاربران تبدیل شود. در این مسیر، ایجاد ارتباط مثبت با توسعه‌دهندگان ازطریق اکوسیستم اندروید، رویکردی مفید به‌نظر می‌رسد.

در سال ۲۰۱۵، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند مایکروسافت کامپیوتر شخصی جیبی با محوریت کاربرد جوهر الکترونیکی به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه‌براین، آن‌ها گوشی‌های تولید ردموندی‌ها را لوازم‌جانبی کاربردی و الزامی برای دستگاه فرضی می‌دانستند. در سال ۲۰۱۶، اطلاعاتی از Project Andromeda فاش شد که مبتنی‌بر سیستم‌عامل Windoews Core بود؛ سیستم‌عاملی که امروزه به‌نام ویندوز ۱۰ ایکس می‌شناسیم. آن پروژه به‌نوعی کامپیوتر شخصی جیبی بود که تا حدودی پیش‌بینی‌های گذشته‌ی تحلیلگران را تأیید می‌کرد.

از سال‌ها پیش، مایکروسافت تلاش می‌کند قدرت ویندوز و اکوسیستم گسترده‌ترش، یعنی خدمات ابری، اپلیکیشن‌ها، سخت‌افزار و سرویس‌ها را با دستگاه‌های موبایل جیبی ترکیب کند. ویندوزموبایل و ویندوزفون و ویندوز ۱۰ موبایل همگی سیستم‌عامل‌هایی مبتنی‌بر برنامه‌های موبایل ردموندی‌ها بودند که هیچ‌یک نتوانستند «قدرت» ویندوز و هماهنگی و یکپارچگی اکوسیستم مایکروسافت را به تجربه‌های موبایلی مبتنی‌بر تعامل لمسی انتقال دهند.

شکست در پروژه‌های قبلی موبایل مایکروسافت را به طراحی استراتژی جدیدی در این حوزه تشویق کرد. آن‌ها ویندوز ۱۰ ایکس را با رویکردی ماژولار و سبک‌تر و مبتنی‌بر حوزه‌ی کاربرد معرفی کردند. سیستم‌عامل جدید برای دستگاه‌های دونمایشگره همچون سرفیس نئو و تعدادی از دستگاه‌های شرکای تجاری همچون دل و اچ‌پی و لنوو منتشر خواهد شد. برخی کارشناسان می‌گویند حتی این سیستم‌عامل برای استفاده در سرفیس دوئو (محصول جیبی مایکروسافت) هم طراحی شده بود که قبلا آن را به‌نام اندرومدا (Andromeda) می‌شناختیم.

مایکروسافت در رویداد سرفیس امسال، سرفیس دوئو را با سیستم‌عامل اندروید معرفی کرد که تا حدودی تعجب کاربران و کارشناسان را به‌همراه داشت. به‌نظر می‌رسد این رویکرد در مسیر معرفی کامپیوتر شخصی جیبی مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ ایکس ردموندی‌ها باشد. سرفیس دوئو مانند سرفیس نئو سال‌ها در دست تحقیق‌و‌توسعه بود و ویندوز ۱۰ ایکس برای آن در نظر گرفته می‌شد. تغییر در سیستم‌عامل به‌نوعی تصمیم‌گیری لحظه‌‌آخری بود که شاید استراتژی‌های بلندمدت ردموندی‌ها را در خود دارد.

سرفیس دوئو

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، پس از معرفی دستگاه‌های جدید، به‌ویژه سرفیس دوئو گفته بود شرکتش کاربران را آنجایی که هستند، ملاقات می‌کند. او سرفیس دوئو را نسخه‌ای مینیاتوری از سرفیس نئو نامید که امکان برقراری تماس تلفنی هم دارد. ملاقات با کاربران در اکوسیستم محبوبشان، اندروید، آن‌ها را به هدف نهایی مایکروسافت، یعنی کامپیوتر شخصی جیبی مجهز به ویندوز ۱۰ ایکس، نزدیک می‌کند. درواقع، کارشناسان اعتقاد دارند هدف نادلا و تیمش عرضه‌ی چنان دستگاهی خواهد بود. البته شاید هدف نهایی مایکروسافت فقط دستگاه ویندوزی نباشد و شاهد گوشی هوشمند ویندوزی درکنار سرفیس دوئو باشیم.

تمرکز مایکروسافت نادلا بر ارتباطات

ساتیا نادلا در دوران مدیریت در مایکروسافت، تصمیم‌های دشواری اتخاذ و هزینه‌ی آن‌ها را نیز پرداخت کرد. او با عرضه‌ی سرفیس دوئو مبتنی‌بر اندروید هم تصمیم دشواری گرفت که بیش از همه به‌‌دلیل ایجاد ارتباط اتخاذ شد؛ ارتباطی که پس از ایجاد علاقه‌ی اولیه در کاربران، به‌مرور آن‌ها را به‌سمت کامپیوتر شخصی مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ ایکس هم جذب می‌کند.

نادلا با سرفیس دوئو سعی می‌کند کاربران را به اکوسیستم مایکروسافت جذب کند

مایکروسافت زمانی شرکتی بدنام در دنیای فناوری محسوب می‌شد. آن‌ها تنها متمرکز بر ویندوز فعالیت می‌کردند و درگیری‌های داخلی متعددی هم داشتند. ردموندی‌ها در سال‌های متمادی از برتری خود در بازار استفاده می‌کردند تا توسعه‌دهندگان و شرکای تجاری و مصرف‌کنندگان فقط به روش مایکروسافت فکر کنند. نادلا مدیریتی مبتنی‌بر یکدلی داشت و تصمیم گرفت رویکرد و فرهنگ سازمانی مایکروسافت را احیا کند. او شعار One Microsoft را اجرا و در قدم اول، اصلاح ساختارهای تجزیه‌شده‌ی داخلی را پیاده کرد. درادامه، همدلی به خارج از شرکت هم گسترش یافت تا با دیگر بازیگران دنیای فناوری ارتباط برقرار شود؛ ارتباطی که به گسترش اکوسیستم مایکروسافت در دنیایی چندپلتفرمی انجامید.

ساتیا نادلا

نادلا سرویس NET. را متن‌باز دانست و از لینوکس حمایت و آژور را با اهداف چندپلتفرمی به‌عنوان «ویندوز جدید یا سیستم‌عامل جهانی» معرفی کرد. به‌علاوه، اولویت‌دادن به اپلیکیشن‌های چندپلتفرمی و تلاش برای اتحاد ویندوز و اندروید و iOS ازطریق Microsoft Graph، از دیگر اقدام‌های او در توسعه‌ی اکوسیستم شرکت بود. امروزه، شرکت او با رقیب قدیمی، گوگل، همکاری می‌کند. ردموندی‌ها اکنون از توسعه‌دهندگان اندروید درخواست می‌کنند برای اولین دستگاه‌های همراه مجهز به دو نمایشگر تجربه‌‌ای منحصربه‌فرد به‌ارمغان آورند. برخی کارشناسان می‌گویند سبک رهبری نادلا مبتنی‌بر همدلی و متمرکز بر افراد به تجربه‌ی او در پرورش فرزند معلولش، زین، ارتباط دارد. از دیدگاه آن‌ها، نمی‌توان این تجربه را در تنظیم استراتژی موبایلی مایکروسافت نادیده گرفت.

استراتژی جدید مایکروسافت همدلی و ارتباط نزدیک با مخاطب را هدف گرفته است

مدیرعامل مایکروسافت زمانی اعتراف کرده بود ابتدا معلولیت‌های زین را تجربه‌هایی برای خودش و نه پسرش تصور می‌کرده است. او با تکیه بر همدلی و تصور وضعیت و جایگاه زین، توانست نیازهای فرزندش را ببیند و درک کند. چنین رویکردی شبیه به اقدام کنونی مایکروسافت به‌نظر می‌رسد؛ رویکردی که مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان را در جایی می‌بیند که هستند و به آن علاقه دارند. قطعا هدف نهایی از این رویکرد نیز چیزی به‌جز جذب آن‌ها به اکوسیستم مایکروسافت نیست.

سرفیس دوئو با سیستم‌عامل اندروید مثالی بی‌نقص از ملاقات مایکروسافت با توسعه‌دهندگان و کاربران در جایی است که آن‌ها حضور دارند. ردموندی‌ها با این رویکرد، امیدوار هستند پشتیبانی بازیگران دیگر را در اکوسیستمی گسترده‌تر همچون ویندوز ۱۰ ایکس در دستگاه‌های جیبی دریافت کنند. رویکرد انسانی نادلا و تیمش در نوآور‌ی‌های فناورانه احساس و نیاز کاربران و شرکای تجاری و توسعه‌دهندگان را در اولویت قرار می‌دهد. مایکروسافت با مدیریت نادلا، عملکرد بازتری در اکوسیسم دارد و عملکرد او احساس بهتری درمقایسه‌با مایکروسافت قدیمی به کاربران و توسعه‌دهندگان منتقل می‌کند.

مایکروسافت سرفیس نئو / Microsoft Surface Neo

سرفیس دوئو و مسیری به سمت اکوسیستم مایکروسافت

آیفون اپل فقط به‌‌دلیل تعداد زیاد اپلیکشن‌ها در اپ‌استور به موفقیت نرسید؛ بلکه ارتباط کوپرتینویی‌ها با توسعه‌دهندگان و کاربران و دیگران در ترکیب با عوامل دیگر، احساس خوشایندی از عضویت در اکوسیستم به آن‌ها منتقل می‌کرد. درواقع، همین احساس و ارتباط به شکل‌گیری اپ‌استور با تعداد بی‌شماری توسعه‌دهنده و اپلیکیشن منجر شد که درنهایت، موفقیت آیفون را به‌همراه داشت.

سرفیس دوئو نشانه‌ای از اکوسیستم مایکروسافت شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات ابری و دیگر خدمات محسوب می‌شود. دستگاه مذکور با این هدف طراحی شد تا توسعه‌دهندگان اندروید و افراد علاقه‌مند به دستگاه‌های هوشمند جیبی مبتنی‌بر اندروید احساس خوشایندی به اکوسیستم مایکروسافت پیدا کنند.

همکاری با گوگل و توسعه‌دهندگان اندرویدی مسیری به‌سمت محبوبیت اکوسیستم ردموندی‌ها است

طبق ادعای گزارش‌ها، مایکروسافت سال آینده‌ی میلادی،‌ همکاری خود با گوگل و توسعه‌دهندگان اندروید را افزایش می‌دهد تا تجربه‌هایی متمرکز بر دستگاه‌های اندرویدی مجهز به دو نمایشگر توسعه یابد. هدف از همکاری‌ها آماده‌سازی سرفیس دوئو برای عرضه‌ی نهایی در فصل تعطیلات ۲۰۲۰ است. ردموندی‌ها به‌صورت هم‌زمان با توسعه‌دهندگان ویندوزی همکاری می‌کنند تا تجربه‌ای مشابه برای سرفیس نئو مجهز به دو نمایشگر و مبتنی‌بر سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ ایکس توسعه دهند. این دستگاه نیز هم‌زمان با دوئو به بازار عرضه خواهد شد.

Surface Duo / سرفیس دوئو

فرم‌فاکتور مشابه سرفیس دوئو و سرفیس نئو و هدف‌‌گذاری مایکروسافت برای بهینه‌سازی تجربه‌های مبتنی‌بر دو نمایشگر در پلتفرم‌های اختصاصی در سال‌های آینده، نکات مهمی درباره‌ی استراتژی موبایلی آن‌ها نشان می‌دهد:

  • ویندوز ۱۰ ایکس سیستم‌عامل قدرتمند و مبتنی‌بر حوزه‌ی کاربری و متمرکز بر موبایل محسوب می‌شود که مایکروسافت همیشه برای کامپیوتر شخصی جیبی با قابلیت‌های تلفن در نظر داشت؛
  • سرفیس دوئو مبتنی‌بر اندروید و با قابلیت‌های تماس،‌ دستگاهی در اکوسیستم مایکروسافت دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که آن‌ها از توسعه‌ی اپلیکیشن برای آن خشنود خواهند بود. این تجربه کاملا درمقابل تجربه‌ی ناخوشایند توسعه‌ی اپلیکیشن برای ویندوز ۱۰ موبایل قرار می‌گیرد. رویکرد مذکور فرصتی استراتژیک ایجاد می‌کند تا رابطه‌ای ماندگار بین توسعه‌دهندگان موبایل و مایکروسافت ایجاد شود؛ ارتباطی که ردموندی‌ها از سال‌ها پیش به‌دنبال آن بودند و هیچ‌گاه محقق نشد؛
  • مایکروسافت از سرفیس نئو با فرم‌فاکتوری شبیبه به سرفیس دوئو استفاده می‌کند تا به توسعه‌دهندگان اندرویدی نشان دهد ویندوز ۱۰ ایکس توانایی ایجاد تجربه‌ی مشابه با دو نمایشگر را دارد؛ تجربه‌ای که مشابه با دستاورد توسعه‌دهندگان اندرویدی در سرفیس دوئو خواهد بود؛
  • مایکروسافت می‌تواند از مزایای متعدد هماهنگی سرویس‌هایش استفاده کند و برتری خود را با ترکیب ویندوز ۱۰ ایکس در اکوسیستم نشان دهد.
  • کاهش ابعاد سرفیس نئو

    سرفیس گو را می‌توان نسخه‌ی کوچک‌تر سرفیس پرو نامید. طبق همین روند، سرفیس دوئو هم به‌نوعی نسخه‌‌ای کوچک از سرفیس نئو محسوب می‌شود. اگرچه دوئو از ابتدا با هدف اجرای ویندوز ۱۰ ایکس طراحی شد، اندروید انتخاب عاقلانه‌تری برای جذب توسعه‌دهندگان به‌نظر می‌رسید تا بعدا و به‌مرور، پشتیبانی خود را برای همه‌ی فرم‌فاکتورهای سرفیس ارائه کنند.

    عرضه‌ی دستگاه‌های جدید خانواده‌ی سرفیس در سال آینده‌ی میلادی، قطعا نقطه‌ی اوج یا پایان برنامه‌های مایکروسافت نخواهد بود و به‌نوعی شروعی اساسی محسوب می‌شود. رقبای مایکروسافت، اپل و گوگل، سعی می‌کنند iOS و اندروید را از اکوسیستم موبایل به سیستم‌عامل‌هایی با قابلیت‌های بیشتر توسعه دهند تا نیازهای پردازشی پیچیده‌تر و رویکردهای مبتنی‌بر دسکتاپ را هم پشتیبانی کنند. دراین‌میان، ردموندی‌ها هم قطعا در سال‌های آتی همه‌ی تلاش خود را می‌کنند تا اکوسیستم خود را به بیشترین فرم‌فاکتورهای ممکن گسترش دهند.

    مایکروسافت سرفیس نئو / Microsoft Surface Neo

    مایکروسافت در تصاحب بخش‌های متعدد بازار، رویکردی خلاف اپل و گوکل دارد. آن‌ها تلاش می‌کنند ویندوز را به‌عنوان سیستم‌عاملی متمرکز بر کامپیوترهای شخصی روز‌به‌روز سبک‌تر کنند تا با حفظ قدرتمندی در پردازش‌های مبتنی‌بر دسکتاپ، تنوع و آزادی‌عمل بیشتری در حوزه‌ی موبایل داشته باشد. رویکرد مذکور احتمالا با سرفیس نئو و ویندوز ۱۰ ایکس ممکن می‌شود؛ درنتیجه‌، هیچ‌گاه نمی‌توان سرفیس دوئو مبتنی‌بر اندروید را به‌عنوان نقطه‌ی هدف چشم‌انداز مایکروسافت در کامپیوترهای شخصی دانست.

    سرفیس دوئو؛ دستگاهی فراتر از گوشی هوشمند

    پانوس پانای اصرار دارد سرفیس دوئو را در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند قرار ندهیم

    مایکروسافت اصرار می‌کند ویندوز ۱۰ ایکس را برای استفاده در کامپیوترهای شخصی دونمایشگره توسعه داده است. بدین‌ترتیب، می‌توان تصور کرد تلاش‌های مدیر بخش سرفیس، پانوس پانای، برای جداکردن سرفیس دوئو از دسته‌ی گوشی‌های هوشمند سنتی بسیار اهمیت دارد. بخشی از تلاش‌های او به این دلیل انجام می‌شود تا در زمان عرضه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ ایکس برای دستگاه‌هایی همچون سرفیس دوئو (فرم‌فاکتور گوشی هوشمند) همه‌ی کاربران و کارشناسان، آن‌ها را به‌عنوان کامپیوتری در دسته‌ی سرفیس ببینند. پانای قصد دارد فرم‌فاکتور جدید را این‌گونه شرح دهد:

    اجازه دهید اطلاعاتی شفاف درباره‌ی این موضوع بیان کنم. محصول جدید توانایی‌های ارتباطی چشمگیری دارد؛ به‌همین‌دلیل، احتمالا آن را گوشی همراه می‌نامید. به‌هرحال، چنین تصوری منطقی به‌نظر می‌رسد. قطعا می‌توانید همه‌ی کاربردهای گوشی هوشمند مانند نوشتن و پیام‌رسانی و تماس را با دستگاه جدید انجام دهید؛ اما فراموش نکنید درنهایت، دوئو دستگاهی در خانواده‌ی سرفیس است.
    پانوز پانای مایکروسافت

    پانای می‌دانست با وجود توضیحات او، بسیاری از نویسندگان سرفیس دوئو را در دسته‌ی گوشی هوشمند قرار می‌دهند؛ بااین‌حال، راهنمایی لازم برای دسته‌بندی دوئو را انجام داد. صحبت‌های او تا حدودی نشان می‌دهد دستگاهی شبیه به سرفیس دوئو در آینده و مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ ایکس عرضه خواهد شد؛ دستگاهی که در همان دسته‌بندی نئو قرار می‌گیرد و درنتیجه، علاوه‌بر طراحی مشابه، سیستم‌عامل یکسان هم خواهد داشت.

    درحال‌حاضر با وجود تمام تلاش‌های مایکروسافت، گفتمان موجود درباره‌ی سرفیس دوئو، آن را در دسته‌بندی گوشی هوشمند قرار می‌دهد. باتوجه‌به همین گفتمان، مایکروسافت مسیر سختی برای دستگاه‌های آتی آن‌ها ایجاد می‌کند. به‌هرحال، ردموندی‌ها می‌خواهند وقتی دستگاه‌های (احتمالی) مجهز به دو نمایشگر در ابعاد گوشی هوشمند و مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ ایکس عرضه شدند، کاربران و کارشناسان آن‌ها را در دسته‌بندی کامپیوترهای شخصی جیبی و نه گوشی‌های هوشمند قرار دهند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات