کراس اور تمام برقی مزدا MX-30 رونمایی شد

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
مطالعه 6 دقیقه
مزدا از اولین خودروی الکتریکی خود رونمایی کرد. نام این کراس‌اور MX-30 است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.
تبلیغات

دیگر تعجبی ندارد که هر روز شاهد رونمایی از یک خودروی الکتریکی جدید باشیم. مزدا نیز تصمیم به حضور در این بازار گرفته و امروز از یک کراس‌اور کوچک شهری با موتور برقی رونمایی کرده است. مزدا MX-30 روی پلتفرم تمام الکتریکی e-SkyActiv ساخته می‌شود. در کابین این مدل، فناوری‌ها و امکانات جدیدی وجود دارند که در آینده به سایر محصولات مزدا راه پیدا خواهند کرد. 

تولید مدل تمام الکتریکی MX-30 بخشی از برنامه‌ی مزدا برای تولید خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی روی پلتفرم e-SkyActiv است. طبق برنامه‌ی مزدا سری محصولاتی که روی این پلتفرم ساخته خواهند شد همگی تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار خواهند شد. این برنامه شامل تمام مدل‌های مزدا از Mazda2 گرفته تا پیکاپ دو کابین BT-50 را شامل می‌شود.

2020 Mazda MX-30

مزدا هنوز به‌طور رسمی اطلاعاتی از ابعاد دقیق بدنه، باتری و مشخصات فنی مدل MX-30 منتشر نکرده است اما به نظر می‌رسد که این کراس‌اور ۴ در با توجه به داشتن کد ۳۰ دارای ابعادی در حدود مزدا CX-30 باشد. در مزدا MX-30 به‌جای استفاده از ستون‌های عادی متداول در خودروها شاهد طراحی بدون ستون مرکزی هستیم و از این نظر درهای این خودرو همانند درهای مزدا RX-8 خلاف جهت هم باز می‌شوند. درهای جلویی توانایی باز شدن تا ۸۲ درجه و درهای عقب نیز در جهت مخالف توانایی باز شدن تا ۸۰ درجه را دارند تا ورود و خروج سرنشینان از کابین با سهولت بیشتری انجام شود.

مزدا در مورد اندازه و ظرفیت باتری این کراس‌اور چیزی اعلام نکرده ولی می‌دانیم که با استفاده از شارژر AC قابلیت شارژ شدن تا ۶.۶ کیلووات وجود دارد. امکان شارژ  این خودرو با شارژر سریع DC مدل CCS Type 2 Combo یا شارژر CHAdeMO هم وجود دارد. مزدا می‌گوید که با استفاده از شارژٰ DC در عرض ۴۰ دقیقه امکان شارژ کردن باتری وجود دارد و در صورت استفاده از شارژر AC نیز شارژ شدن باتری به ۴.۵ ساعت زمان احتیاج دارد. با توجه به این اطلاعات، می‌شود تخمین زد که باتری MX-30 ظرفیتی در حدود ۳۵ کیلووات ساعت داشته باشد و شارژر سریع DC آن نیز از نوع ۵۰ کیلوواتی باشد. شعاع حرکتی MX-30 با هر بار شارژ در حدود ۲۰۰ کیلومتر است. مدل اولیه‌ی MX-30 که روی بدنه‌ی CX-30 ساخته شده بود، از موتور الکتریکی ۱۴۰ اسب بخاری با گشتاور ۲۶۴ نیوتن‌متر استفاده می‌کرد که پیش‌بینی می‌شود همین موتور روی MX-30 استفاده شود.

2020 Mazda MX-30

مزدا در طراحی کابین MX-30 از بی‌ام‌و i3 الهام گرفته و از موادی مانند چوب پنبه در ساخت کنسول مرکزی و جالیوانی‌ها استفاده شده است. روی داشبورد نیز استفاده از مواد نرم به چشم می‌خورد و رودری‌ها هم از از پلی اتیلن PET بازیافت شده ساخته شده‌اند. صندلی‌های MX-30 دارای روکش پارچه‌ای هستند. مزدا در این مدل برای اولین‌بار از نمایشگر ۷ اینچی در بخش پایینی خروجی‌های سیستم تهویه استفاده کرده است که پیش از این در محصولات این خودروساز مشاهده نشده بود. استفاده از نمایشگر یادشده در این بخش سبب شباهت ظاهری کابین به محصولات آئودی نیز شده است اما برخلاف آئودی، نمایشگر مزدا دارای بازخورد هپتیک (Haptic) نیست.

2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30

با توجه به اینکه مزدا MX-30 پرچم‌دار محصولات مزدا در بخش فناوری است، این نمایشگر جایگزین کنترلرهای متداول سیستم تهویه خواهد شد. کنسول مرکزی مزدا MX-30 از نوع شناور است و روی آن جوی‌استیک مربوط به کنترل سیستم MZD دیده می‌شود. در فضای زیر کنسول مرکزی نیز پورت USB از نوع ۲.۵ آمپر و یک خروجی برق AC با قدرت ۱۵۰ آمپر تعبیه شده است. در بخش صندوق عقب، مزدا ادعا می‌کند که این خودرو توانایی حمل ۴ چمدان را دارد. در کف صندوق‌بار نیز فضای دیگری برای قراردادن اشیای کوچک پیش‌بینی شده است.

Mazda MX-30

 به‌گفته‌ی مزدا، MX-30 با شعار Jinba-ittai ساخته شده که در زبان ژاپنی به‌معنای «اسب و انسان در یک بدن» است. این خودرو به سیستم مدیریت گشتاور مزدا با نام G-Vectoring Control مجهز است که می‌تواند گشتاور ارسالی به هر چرخ را تنظیم کند. همچنین سیستم پیشرفته‌ی دیگری به نام e-GVC Plus نیز برای افزایش دینامیک رانندگی در این مدل به کار رفته است.

واکنش سیستم بازیابی انرژی نیز در مدل موردبحث بهتر از دیگر خودروهای الکتریکی است چون در برخی خودروها فعال‌شدن این سیستم مقداری آزاردهنده است. با توجه به حذف یکی از ستون‌ها، مزدا ناچار شده تا با استفاده از فولاد مقاومت بالا ستون‌های دیگر را تقویت کند و همین مسئله مقاومت شاسی را بالا برده و سبب شده تا MX-30 هنگام رانندگی نیز خودرویی مستحکم با مرکز ثقل پایین باشد.

2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30

مزدا توجه ویژه‌ای به مسئله‌ی ایمنی در MX-30 دارد و بسیاری از امکانات ایمنی مدرن در این خودرو دیده می‌شوند. از تجهیزات ایمنی مزدا MX-30 می‌توان به سیستم ترمز اضطراری خودکار جدیدی با نام Smart Brake Support و سیستم Turn-Across Traffic detection اشاره کرد که می‌تواند با استفاده از یک رادار و دوربین در جلوی خودرو پیچیدن خودروی دیگری به مسیر MX-30 را تشخیص داده و ترمزها را فعال کند. سیستم Road Keep Assist نیز با استفاده از دوربینی در جلوی خودرو وضعیت اطراف جاده مانند جدول، علف‌های کنار جاده و غیره را شناسایی می‌کند و می‌تواند در صورت خارج شدن خودرو از مسیر جاده در صورت عدم واکنش راننده، اقدام به اصلاح مسیر و بازگرداندن خودرو به مسیر کند.

2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30
2020 Mazda MX-30

در انتها نیز باید به استفاده از حسگر ۲۴ گیگاهرتزی در MX-30 اشاره کرد که می‌تواند عملکرد سیستم هشدار نقطه‌ی کور را بهبود ببخشد. این سیستم از نوع هوشمند است و در صورتی که خودرویی در نقطه‌ی کورد راننده قرار داشته باشد و راننده تصمیم به تغییر مسیر بگیرد، سیستم واکنش نشان داده و مسیر را اصلاح می‌کند. چراغ مربوط به رادار هشدار نقطه‌ی کور MX-30 درون آینده‌های جانبی کار گذاشته شده است.

ثبت سفارش برای مزدا MX-30 از امروز در بازار اروپا شروع شده است و تحویل خودروها از سال آینده آغاز می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات