افزایش ۲۳ درصدی درآمد اپلیکیشن در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ در مقایسه با سال گذشته

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
مطالعه 5 دقیقه
دو شرکت App Annie و Sensor Tower آماری از درآمد و میزان دانلود اپلیکیشن‌ها و بازی‌های فصل سوم سال ۲۰۱۹ را اعلام کرده‌اند.
تبلیغات

به‌لطف رشد بازی‌های موبایلی و درآمدزایی مبتنی‌بر حق‌ اشتراک، درآمد جهانی اپلیکیشن همچنان رو‌به‌رشد است. براساس داده‌های جدید حسگر تاور (Sensor Tower)، برآورد شده که در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹، درآمد جهانی بخش مصرف‌کننده در اپ‌استور و گوگل‌‌پلی در مقایسه با سال قبل ۲۲/۹ درصد رشد کرده از ۱۷/۹ میلیارد به ۲۱/۹ میلیارد دلار رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که اپ‌استور میزان درخورتوجهی از این درآمد، یعنی ۶۵ درصد را به‌خود اختصاص داده است.

درآمد اپلیکیشن و بازی در فصل سوم ۲۰۱۹

کاربران اپ‌استور ۱۴/۲ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که در مقایسه با هزینه‌ی ۱۱/۶ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته، ۲۲/۳ درصد افزایش یافته است. همچنین، کاربران گوگل‌پلی ۷/۷ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که در مقایسه با هزینه‌ی ۶/۲ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

برآوردهای حسگر تاور کمی کمتر از گزارش اخیر اپ آنی (App Annie) است؛ چراکه این شرکت اعلام کرده است کاربران در این سه ماه ۲۳ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که بیشتر از ۲۲ میلیارد دلار اعلام‌شده‌ی اپ آنی بوده است. اپ آنی همچنین میزان دانلودها در این سه‌ماهه را ۳۱ میلیارد اعلام کرده؛ درحالی‌که طبق ادعای حسگر تاور، این میزان ۲۹/۶ میلیارد دانلود است.

در هر دو مورد، گفته می‌شود هنوزهم گوگل‌پلی منبع اصلی دانلود اپلیکیشن است و تقریبا سه‌برابر بیشتر از اپ‌استور، اولین نصب اپلیکیشن‌ها را به‌خود اختصاص داده است. به‌گفته‌ی Sensor Tower، در سه‌ماهه‌ی سوم تعداد دانلودها در‌ مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹/۷ درصد افزایش یافته و به ۲۹/۶ میلیارد دانلود رسیده؛ درحالی‌که گوگل‌پلی، ۲۱/۶ میلیارد از دانلودها را ازآنِ خود کرده است.

درآمد اپلیکیشن و بازی در فصل سوم ۲۰۱۹

حسگر تاور دریافته است با وجود این رشد کلی، بازار بزرگ چین شاهد کاهش جزئی بوده است. میزان نصب در این کشور در مقایسه با سال گذشته، ۶ درصد کاهش یافته و به ۲/۲ میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی سوم امسال رسیده است؛ اما درآمد آن در مقایسه با ۳/۲ میلیارد دلار سال گذشته، با ۲۶/۹ درصد افزایش به ۴/۱ میلیارد دلار رسیده است. این کندشدن را می‌توان با تحریم ۹ ماهه‌ی مجوز بازی در چین مرتبط دانست که اکنون رفع شده است. شایان ذکر است نمودارهای حسگر تاور فروشگاه‌های برنامه‌ی جانبی را شامل نمی‌شود؛ بنابراین، تصویر کلی از بازار چین به ما نمی‌دهد.

پول‌سازترین برنامه‌ (غیر از بازی) در سه‌ماهه‌ی اخیر، تیندر (Tinder) بوده است که کاربران ۲۲۳ میلیون دلار بابت آن پول پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با سه‌ماهه‌ی قبل، ۷ درصد افزایش یافته است. همچنین، نتفلیکس و یوتیوب به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم برترین برنامه‌های پول‌ساز این فصل قرار گرفتند. ناگفته نماند رتبه‌بندی اپ آنی کمی متفاوت‌تر است؛ یعنی تیندر و نتفلیکس در صدر جدول و IQIYI بالاتر از یوتیوب قرار دارد. این مسئله می‌تواند به این دلیل باشد که اپ آنی دسترسی بیشتری به بازار اپلیکیشن چین دارد.

درآمد اپلیکیشن و بازی در فصل سوم ۲۰۱۹

ازنظر دانلود، تیک‌تاک (TikTok) هنوز به‌درهم شکستن برنامه‌های تحت مالکیت فیسبوک در بالای جدول ادامه می‌دهد. در حسگر تاور، واتس‌اپ در رتبه‌ی اول و مسنجر در رتبه‌ی دوم قرار دارند؛ اما فیسبوک و اینستاگرام در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند و تیک‌تاک به رتبه‌ی دوم رسیده است. حسگر تاور می‌گوید این اولین‌بار نیست که تیک‌تاک از فیسبوک عبور کرده است و این اتفاق در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ و سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ نیز، قبل از اینکه دوباره به رتبه‌ی چهارم سقوط کند، رخ‌ داده است. باوجوداین، اپلیکیشن مذکور با ۱۷۷ میلیون دانلود در سه‌ماهه‌ی سوم امسال، راه خود را به‌آرامی به‌سمت بالا ادامه می‌دهد.

گفتنی است اپ آنی تیک‌تاک را پشت‌سر مسنجر و فیسبوک در رتبه‌ی سوم قرار داده است؛ اما در نمودارهای این سایت چند شگفتی دیده می‌شود؛ مثلا بازگشت محبوبیت فیس‌اپ (رتبه‌ی ۹ در تعداد دانلود) و درآمد اشتراکی روبه‌رشد گوگل وان (رتبه‌‌ی ۷ درآمد غیر بازی‌ها). حسگر تاور فیس‌اپ را در رتبه‌ی ششم قرار داده و گوگل وان نیز مانند اپ آنی در مقام هفتم ایستاده است.

درآمد اپلیکیشن و بازی در فصل سوم ۲۰۱۹

در گزارشی جدید آمده است بازی‌های موبایلی همچنان پول بیشتری تولید می‌کنند و این روند را دوباره در این فصل با درآمد ۱۶/۳ میلیارد دلار، یعنی ۷۴ درصد کل پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، ادامه داده‌اند. کاربران اپ استور ۹/۸ میلیارد و گوگل‌پلی ۶/۵ میلیارد دلار از این رقم را ازآنِ خود کرده‌اند. شایان ذکر است دانلود بازی در گوگل‌پلی و اپ‌استور با افزایش ۱۷/۶ درصدی، از ۹/۵ میلیارد در مدت مشابه سال قبل، به ۱۱/۱ میلیارد در سه‌ماهه‌ی سوم رسیده است.

درآمد اپلیکیشن و بازی در فصل سوم ۲۰۱۹

سه بازی برتر این فصل ازنظر دانلود، Fun Race 3D با ۱۲۳ میلیون و PUBG Mobile با ۹۴ میلیون و Mario Kart Tour با ۸۶ میلیون بار دانلود هستند. نکته‌ی جالب این است که بازی آخر در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) منتشر شده است.

درآمد اپلیکیشن و بازی در فصل سوم ۲۰۱۹

ازنظر کسب درآمد، PUBG Mobile با ۴۹۶ میلیون دلار بیشترین درآمد را داشته که در مقایسه با سال پیش، ۶۵۲ درصد رشد کرده است. بازی‌های Tencent’s Honor of Kings و Aniplex’s Fate/Grand Order نیز با کسب درآمد ۳۷۷ و ۳۵۴ میلیون دلار، به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات