هواوی به‌زودی می‌تواند مجوز استفاده از نسخه Google Play Services اندروید را دریافت کند

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
نیویورک‌تایمز گزارش داده است با دستور ترامپ، هواوی به‌زودی می‌‌تواند از خدمات گوگل‌پلی استفاده کند.
تبلیغات

به‌گفته‌ی نیویورک‌تایمز، هواوی به‌زودی می‌تواند وارد برخی از زنجیره‌های تأمین ایالات‌ متحده‌ی آمریکا شود. همان‌طورکه احتمالا می‌دانید، هواوی به‌دلایل امنیتی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته است. قرارگرفتن در این فهرست، سازنده‌ی چینی را از دسترسی به اجزا و نرم‌افزارهای زنجیره‌ی تأمین ایالات‌ متحده منع کرد. گفتنی است در سال ۲۰۱۸، این شرکت ۱۱ میلیارد دلار برای تجهیزات مستقر در آمریکا هزینه کرده است. این تحریم باعث شده است هواوی از گرفتن مجوز خدمات گوگل‌‌پلی، به‌همراه برنامه‌های اصلی گوگل مانند پلی‌استور، گوگل‌مپ، سرچ، جیمیل و یوتیوب بازبماند. درنتیجه، سری جدید میت ۳۰ که اخیرا معرفی‌ شده است، از نسخه‌ی متن‌باز اندروید با فروشگاه اپ گالری هواوی استفاده می‌کند.

هواوی در ابتدا پیش‌بینی کرده بود برای غلبه بر سامسونگ و اپل، ۳۰۰ میلیون گوشی عرضه می‌کند و تا پایان سال جاری میلادی، به بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی هوشمند در جهان تبدیل می‌شود؛ اما بدون نسخه‌ی گوگل‌پلی سرویس اندروید در پیشرفته‌ترین گوشی‌های امسال این شرکت، احتمال می‌رود در فروش خارج از چین خود به‌مشکل بربخورد. برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹، ۱۱۸ میلیون گوشی هواوی فروخته شده است؛ درحالی‌که این مقدار در مقایسه با نیمه‌ی اول سال گذشته، ۲۴ درصد افزایش یافت و هواوی می‌توانست تا پایان سال، خود را پشت‌سر سامسونگ و اپل ببیند. این دقیقا همان اتفاقی است که پایان سال ۲۰۱۸ افتاد. درحالی‌که هواوی نیمه‌ی اول ۲۰۱۹ از اپل جلو افتاد، سازنده‌ی آیفون با خانواده‌ی آیفون ۱۱ پا را از انتظارات نیز فراتر گذاشت. هواوی همچنان رشد شگفت‌انگیزی در بازار داخلی خواهد کرد؛ اما این مقدار تا وقتی تحریم برداشته نشود، قادر نخواهد بود هواوی را از رتبه‌ی سوم بالاتر ببرد.

ترامپ ژی جین پینگ

برخی شرکت‌های آمریکایی فروش قطعات به هواوی را از سر گرفتند

در گزاراش تایمز آمده است در جلسه‌ای که هفته‌ی گذشته برگزار شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده‌ی آمریکا، به مقام‌ها دستور داد به بعضی شرکت‌های آمریکایی چراغ‌سبز نشان دهند تا بتوانند فروش قطعات به هواوی را آغاز کنند. این دستور ممکن است به‌معنای همه‌ی قطعات نباشد. پس از ملاقات ترامپ با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، در اواخر ژوئن (اوایل تیر)، او اعلام کرد چین خرید حجم درخورتوجهی از محصولات کشاورزی آمریکا را شروع خواهد کرد و درنتیجه‌ی آن، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی بفروشند. صحبت درباره‌ی تجهیزاتی است که در آن، مشکلی ازنظر امنیت ملی وجود ندارد.

این اقدام عقیده‌ی کسانی را تأیید کرد که می‌گفتند هواوی از آمریکا به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به شرایط مطلوب در هرگونه معامله‌ی تجاری با چین استفاده می‌کند. همان‌طورکه مشخص شد، چین هیچ‌وقت محصولات کشاورزی اضافی از آمریکا نخرید و دولت آمریکا هرگز به هواوی اجازه نداد طبق گفته‌ی ترامپ، به «تجهیزات آمریکایی» دسترسی پیدا کند. مجوزهای لازم برای فروش قطعات به هواوی صادر شده است و یکی از سخن‌گویان وزارت بازرگانی به تایمز گفت: «وضع موجود برقرار است.»

در این گزارش آمده است با وجود این تحریم، برخی شرکت‌های آمریکایی هستند که با زدن برچسب غیرآمریکایی به محموله‌های خود یا ارسال قطعات خود از خارج از آمریکا، آن‌ها را به این شرکت چینی می‌فروشند. میکرون تکنولوژی (Micron Technology)، تولیدکننده‌ی تراشه‌های حافظه که سال گذشته هواوی را به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری خود برشمرد، در ژوئن (خرداد) گفت این شرکت پس از مشاهده‌‌ی قوانین فهرست Entity و تصمیم‌گیری مبنی‌بر تحویل قانونی قطعات به هواوی، فروش قطعات به این شرکت را از سر گرفته است.

ایالات‌ متحده هواوی را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی در نظر گرفته است؛ زیرا قانونی در چین به دولت کمونیست اجازه می‌دهد از شرکت‌ها بخواهد اطلاعات جمع‌آوری کنند. این امر باعث شده است بسیاری از افراد گمان کنند گوشی‌ها و تجهیزات شبکه‌ی هواوی دری پنهان دارند که اطلاعات شرکت‌های آمریکایی و مصرف‌کنندگان را به پکن ارسال می‌کند. هواوی نیز این موضوع را تکذیب کرده است.

دولت ترامپ به‌دنبال پرورش رقبایی مانند سیسکو و اوراکل برای هواوی بوده است؛ اما هر دو آن‌ها از این کار سر باز زدند. طرحی دیگر به دولت ایالات‌ متحده این اجازه را خواهد داد به دو شرکت نوکیا و اریکسون بودجه اختصاص دهد تا این دو شرکت تجهیزات شبکه بتوانند شرایط مالی بهتری به مشتریان خود ارائه دهند. ازآنجاکه هواوی ازطریق بانک‌های دولتی چین به بودجه دسترسی دارد، می‌تواند به مشتریان این امکان را بدهد پول تجهیزات شبکه‌ی خریده‌شده‌ی خود را در مدت‌ بسیار طولانی بپردازند. دولت ترامپ امیدوار است بتواند این شرایط را برای نوکیا و اریکسون فراهم کند تا بتواند بازار را از دست هواوی خارج کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات