کارگران انبارهای آمازون برای راه‌اندازی اتحادیه تلاش می‌کنند

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کارگران آمازون بعد از اعلام این شرکت مبنی‌بر رسمی نبودن اظهاراتشان، خواستار راه‌اندازی اتحادیه شدند تا اعتراضات خود را به روش موثرتری ابراز کنند.
تبلیغات

آمازون در سه سال گذشته، نیروی کار خود را بیش از دو برابر افزایش داده است. شرایط سخت کاری و ساعات کاری زیاد دو موضوعی هستند که کارمندان آمازون همیشه بابت آن ابراز نارضایتی کرده‌اند. حال کارگران انبارهای این شرکت در آمریکا در تلاش هستند تا با تشکیل یک اتحادیه، اعتراض خود را بیان کرده و شرایط کاری خود را بهبود دهند.

آمازون طبق آخرین گزارش درآمد خود، بیش از ۶۱۳ هزار نفر نیروی کار در سراسر دنیا دارد، علاه‌براین ۱۰۰ هزار نفر نیروی کار موقت برای فصل تعطیلات در این شرکت استخدام شده بودند. تنها چند ماه بعد از بازگشایی اولین مرکز اجرایی آمازون در نیویورک، کارگران اعتراض کرده و از اتحادیه‌ی خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و فروشگاه‌داری خواستاری راه‌اندازی یک اتحادیه برای رسیدگی به اعتراض‌هایشان شدند. یکی از کارگران آمازون که نخواست هویتش فاش شود، دو سال سابقه‌ی کار در این شرکت را دارد و به‌تازگی به مرکز اجرایی جدید منتقل شده است. او در رابطه با اعتراض کارگران می‌گوید:

آمازون شرکت بسیار بزرگی است و باید یک اتحادیه داشته باشد. کارگران آمازون بیش از اندازه کار می‌کنند و مانند یک عدد برای مدیران این شرکت هستند. این افراد در فصل تعطیلات و زمانی‌که فروش بالا است، ۶۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. من در یکی از هفته‌های شلوغ حدود ۶۰ ساعت کار کردم و همان روزی که اضافه کار ایستاده بودم تصادف بدی کردم زیرا پشت فرمان خوابم برده بود.
amazon

سایر کارمندان نیز خواستار رسیدگی به وضعیت شرایط کار در این اتحادیه هستند. یکی دیگر از کارمندان این مرکز اجرایی می‌گوید:

من می‌خواهم آن‌ها اهمیت بیشتری برای کارمندان خود قائل باشند. درحال‌حاضر در این مرکز، کارمندانی که محصولات را طبق سفارش از قفسه برمی‌دارند باید ۴۰۰ کالا را در هر ساعت تحویل دهند؛ این یعنی هر هفت ثانیه باید یک کالا را پیدا کرده و تحویل دهند.

کارگران برای کار با این سرعت مجبور هستند زمان استراحت و استفاده از سرویس‌بهداشتی را کاهش دهند تا کار را به‌موقع تحویل دهند. راشاد لانگ، یکی دیگر از کارگرانی است که نسبت‌به ساعات کاری زیاد، اقدامات انضباطی و امنیتی بیهوده معترض است. او می‌گوید:

ما روبات نیستیم، ما انسان هستیم. ما نمی‌توانیم تنها بعد از چهار ساعت خواب شبانه، سر کار حاضر شویم و با انرژی کار کنیم. این غیرممکن است و من فکر می‌کنم تنها موضوع حائز اهمیت برای شرکت این است که کالاها را در اسرع وقت و توسط نیروی انسانی به مشتری‌ها برساند، برای آن‌ها مهم نیست که کارگران چه وضعیتی داشته باشند.

آمازون در بیانیه‌ای گفت ادعای کارگرانی که خواستار راه‌اندازی اتحادیه هستند، خواسته‌ی اکثر کارگران این مرکز نیست.

Amazon

مرکز تازه تأسیس نیویورک تنها مرکزی نیست که کارگران آن اقدام به اعتراض کرده‌اند. در مینسوتا (یکی از ایالت‌های آمریکا) نیز کارگران چندین مرکز نسبت‌به شرایط بد کاری اعتراض کردند و اولین گروهی بودند که بعد از چند ماه اعتراض توانستند مدیریت آن را به مذاکره راضی کنند. نیمو عمر، یکی از بنیان‌گذاران سازمان اداره‌ی کار کارگران آفریقایی در منطقه‌ی مینیاپولیس در مینسوتا است. او می‌گوید:

ما با مدیریت آمازون دیدار داشتیم و در این جلسه کارگرانی از پنج مرکز مختلف حضور داشتند و درباره‌ی شرایط کار آمازون صحبت کردند. چه کارگرانی که در انبارها کار می‌کنند و چه کارگرانی که راننده‌ی ماشین‌های حمل بار هستند؛ همچنین تعدادی از رهبران مراکز نیز در این جلسه حضور داشتند.

هیباک محمد، یکی از کارگران آمازون است که دو سال سابقه‌ی کار دارد. به‌گفته‌ی او آمازون هر دو تا سه ماه، نرخ بهره‌وری را افزایش می‌دهد و کارگران برای حفظ شغل خود مجبور هستند به آن‌ها پایبند باشند. او می‌گوید:

اگر مجروح شوی، رفتار مناسبی ندارند و هیچ اهمیتی نمی‌دهند. وضعیت تهویه‌ی هوا در تابستان مناسب نیست و زمستان‌ها هم گرمای کافی نداریم. ما می‌خواهیم شرایط عدم تعادل در آمازون را تغییر دهیم.

هفسا حسن ۲۱ ساله چند ماهی است که برای کار به آمازون پیوسته است. او معتقد است مدیران، محیط کاری ایجاد کرده‌اند که کارگران نمی‌توانند به‌دنبال خدمات درمانی باشند، امنیت نداشته و زمانی برای استفاده از سرویس‌بهداشتی ندارند. مقدار کاری که هر کارگر باید در یک ساعت تحویل دهد، مشخص است و اگر نتواند این حجم از کار را تحویل دهد، مدیران با او بدرفتاری خواهند کرد.

اما آمازون این موضوع را قبول ندارد و معتقد است تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا با تمام کارمندان با انصاف، عزت و احترام رفتار کند.  

amazon

کارگران مراکز اجرایی آمازون تنها کارمندانی نیستند که برای شکل‌گیری یک اتحادیه تلاش می‌کنند. این غول خرده‌فروشی آنلاین سال گذشته، مجموعه فروشگاه‌های مواد غذایی هول فودز مارکت را به قیمت ۱۳.۷ میلیارد دلاری خریداری کرد. حدود یک سال بعد، کارگران این شرکت در پاسخ به تغییرات اعمال‌شده توسط آمازون، اتحادیه‌ای راه‌اندازی کردند. مدتی از بنیان‌گذاری این اتحادیه نگذشته بود که یکی از کارمندان آمازون ویدئوی را منتشر کرد. در این ویدئو به مدیران آموزش داده می‌شد که چگونه باید از تلاش‌های سازمان‌دهی‌شده‌ی کارگران جلوگیری کنند.

اتحادیه‌ی هول فودز، ۱۸آذرماه ایمیلی را به تمامی کارمندان هول فودز ارسال کرد و برای پیوستن به تظاهرات آمازون درخواست همراهی کرد. در این ایمیل نوشته شده بود:

درحالی‌که دنبال اهداف بلندمدت خود هستیم، تلاش می‌کنیم صدایمان را از سایر راه‌ها نیز به گوش دیگران برسانیم. ما در اتحادیه‌ی هول فودز معتقدیم تمام کارمندان هول فودز و آمازون باید شرایط بهتری در محیط کار داشته باشند و این اتحادیه کمک می‌کند صدای ما به‌خوبی شنیده شود.

سخنگوی آمازون در ایمیلی به خبرگزاری گاردین نوشت:

آمازون، همیشه از شنیدن نظرها، سوالات و نگرانی‌های کارمندان به تیم مدیریت و تلاش برای ارائه‌ی راه‌حل استقبال می‌کند. ما عمیقا باور داریم ارتباط مستقیم، موثرترین راه برای درک و پاسخگویی به نیازهای نیروی کارمان است.ما برای تمام کارمندانمان در آمریکا حقوق حداقل ۱۵ دلار در ساعت را در نظر گرفته‌ایم. این افراد مزایای زیادی دارند و امکان ارتقای شغلی و آموزش تکنولوژی جدید برایشان فراهم شده است. مراکز اجرایی، قلب و روح عملیات آمازون بوده و همواره دوستان و آشنایان را به ارسال درخواست شغلی در این بخش تشویق می‌کنیم. همچنین از اینکه حقوق، مزایا و محیط کار ما را با سایر شرکت‌های بزرگ سراسر کشور مقایسه کنید، استقبال می‌کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات