کناره‌گیری بنیان‌گذاران اینستاگرام به‌دلیل جهت‌گیری‌های تجاری فیسبوک

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
بنیان‌گذاران اینستاگرام به‌ دلیل اختلاف نظرهایی با مدیرعامل فیسبوک، این پلتفرم اشتراک‌گذاری تصویر را ترک کردند.
تبلیغات

کوین سیستروم و مایک کریگر که بنیان‌گذاران اپلیکیشن اینستاگرام بودند و پس از تصاحب اینستاگرام توسط فیسبوک، به‌عنوان مدیران اجرایی و فنی در تیم اینستاگرام فعالیت داشتند، از سمت خود کناره‌گیری کرده و نوشتند: «می‌رویم تا کنجکاوی و خلاقیت خود را بازیابیم».

هرچند سیستروم و کریگر در مورد علت اصلی کناره‌گیری خود چیزی نگفتند، گزارش‌هایی مبنی بر وجود تنش بین آن‌ها و بنیان‌گذار فیسبوک، مارک زاکربرگ وجود داشت. به گزارش بلومبرگ، ترک اینستاگرام از سوی بنیان‌گذاران آن به این دلیل انجام گرفت که آن‌ها با جهت‌گیری‌های تجاری این سرویس به‌‌اشتراک‌گذاری عکس پس از خرید آن توسط فیسبوک در سال ۲۰۱۲ مخالف بودند.

کریگر که حالا باید او را مدیرعامل سابق اینستاگرام خطاب کنیم، روز گذشته طی بیانیه‌ای عنوان کرد که قصد دارد کمی استراحت کند تا مجددا کنجکاوی و خلاقیت خود را بازیابد. او همچنین نوشت که آن‌ها بابت هشت سالی که در اینستاگرام سپری کردند و ۶ سالی که با تیم فیسبوک همکاری داشتند، سپاسگزار و قدردان هستند.

دو مدیر نام‌برده روز دوشنبه سران فیسبوک را از تصمیم خود مبنی بر ترک این شرکت مطلع کردند و به‌زودی جدایی آن‌ها از اینستاگرام پس از هشت سال همکاری قطعی خواهد شد.

زاکربرگ در واکنش به این جدایی بیانیه‌ای را به‌صورت عمومی منتشر کرد و نوشت:

واقعا از کار با سیستروم و کریگر لذت بردم. آن‌ها مدیران خارق‌العاده‌ای هستند و اینستاگرام انعکاس استعدادهای خلاقانه‌ی هردوی آن‌ها محسوب می‌شود. من از کار با این دو در ۶ سال اخیر هم لذت بردم و هم چیزهای زیادی آموختم. برایشان بهترین آرزوها را دارم و مشتاق دیدن محصول بعدی آن‌ها هستم.

اینستاگرام که در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۷۵۰ میلیون دلار توسط فیسبوک خریداری شد، از ۳۵۰ میلیون کاربر در آن زمان به رکورد یک میلیارد کاربر فعال دست یافته و قابلیت‌های جدیدی مانند ارسال پیام و انتشار ویدیوهای کوتاه را در خود جای داده است. همچنین در سال ۲۰۱۶ قابلیتی کاملا مشابه با ویژگی محبوب اسنپ‌چت یعنی stories به اینستاگرام اضافه شد که در افزایش محبوبیت این اپلیکیشن اثرگذار بود.

مدیران اینستاگرام

اینستاگرام از لحاظ درآمدزایی برای فیسبوک همواره روند صعودی داشته است؛ اما میزان تبلیغاتی که در آن اتفاق می‌افتد برای فیسبوک راضی‌کننده نیست و به همین جهت شرکت مادر با افزایش نمایش تبلیغات در اینستاگرام قیمت متوسط تبلیغات در هر دو سرویس فیسبوک و اینستاگرام را کاهش داد. پیش‌بینی می‌شود امسال درآمد فیسبوک از تبلیغات در اینستاگرام حدود هشت میلیارد دلار باشد.

فیسبوک، اینستاگرام را در سال ۲۰۱۲، زمانی که این سرویس تنها ۳۰۰ میلیون کاربر داشت، به قیمت ۷۵۰ میلیون دلار خریداری کرد و با افزودن قابلیت‌هایی مانند ارسال پیام، ویدیوی کوتاه، قابلیتی مشابه ویژگی استوری در اسنپ‌چت و IGTV که برای اشتراک‌گذاری ویدیوهای طولانی طراحی شده است، آن را توسعه داد. این سرویس حالا یک میلیارد کاربر فعال از سراسر دنیا را در خود جای داده است.

جدایی بنیان‌گذاران اینستاگرام در حالی اتفاق می‌افتد که چند ماه پیش، جان کوم، یکی از بنیان‌گذاران واتسپ که در سال ۲۰۱۴ به تصاحب فیسبوک درآمد نیز این تیم را ترک کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات