۱۰ خودروی مدرن که به مدل‌های کلکسیونی تبدیل خواهند شد

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
یک شرکت بیمه‌ی آمریکایی، فهرست جالبی از خودروهای مدل ۲۰۱۸ که احتمال دارد در چند دهه بعد به مدل‌های کلکسیونی گران‌قیمت تبدیل شوند، منتشر کرده است.
تبلیغات

تولید محدود و جذابیت دو ویژگی مهم در بقای بازار خودروهای کلکسیونی است که به‌دلیل این دو مورد، یک خودروی کلاسیک و قدیمی برند فراری امروز میلیون‌ها دلار قیمت می‌خورد اما مقصد نهایی اولدز موبیل Cutlass Ciera مدل ۱۹۸۳ چیزی بهتر از قبرستان خودروها نیست. شرکت بیمه‌ی خودروهای کلاسیک و کلکسیونی هِیگرتی (Hagerty)، هر سال ۱۰ مدل خودرویی را که در آینده، احتمال تبدیل آن‌ها به مدل‌های ارزشمند و کلکسیونی وجود دارد، فهرست می‌کند. معمولاً اولین مدل‌های تولیدی هر خودرو در مقایسه با آخرین مدل‌های خارج شده از خط تولید، ارزش بیشتری دارند. خودروهای معرفی شده توسط کارشناسان هیگرتی چندان گران‌قیمت نیستند و در محدوده قیمتی حدود ۲۷ هزار تا ۹۳ هزار دلار طبقه‌بندی می‌شوند. لازم به‌ذکر است که فهرست این شرکت چندان قابل استناد نیست، می‌توان بازاریابی بیمه را هم در آن دخیل دانست و تمرکز ویژه بر معاملات آمریکا است.

قیمت‌های ذکر شده مربوط به تیپ پایه‌ی هر مدل به‌اضافه‌ی هزینه‌های حمل و نقل است. ترتیب فهرست شده فقط بر اساس قیمت پایین‌تر است و عدد کمتر به‌معنی ارزش بیشتر یا کمتر نیست.

۱- جیپ رنگلر روبیکان

Jeep Wrangler

قیمت: ۲۹ هزار و ۴۴۰ دلار

برند آمریکایی جیپ با دو مدل در این فهرست حضور دارد که رنگلر (Wrangler) پرطرفدار، ارزان‌ترین خودروی پیشنهادی کارشناسان هیگرتی است. البته قیمت پایه‌ی مدل‌های مختلف جیپ رنگلر در طول سال‌ها افزایش داشته است، اما باتوجه به توانایی‌های فنی و آف‌فرود، همچنان یک شاسی‌بلند خوش‌قیمت محسوب می‌شود.

مدلی که تصویر آن را مشاهده می‌کنید، محصول سال ۲۰۱۸ با کد سری JL است؛ طراحی بدنه تا جای ممکن بروز شده اما در عین حال، همچنان ظاهر نظامی رنگلر هم حفظ شده است. رنگلر ۲۰۱۸ همانند گذشته در دو مدل ۴ و ۲ در با گران‌ترین تیپ روبیکان (Rubicon) عرضه می‌شود. باتوجه به اینکه رنگلر یک مدل تولید انبوه با قیمت مناسب است، اگر روزی این خودرو ارزش کلکسیونی پیدا کند، احتمالاً فقط مدل‌های تولیدی اول و تیپ‌های منحصربه‌فرد در حراجی‌ها معامله شوند. به‌طور کلی رنگلر همیشه جزو خودروهای پرطرفدار بوده است و مدل‌های دست دوم آن هم افت قیمت کمی دارند.

۲- هوندا سیویک تایپ R

Honda Civic Type R / هوندا سیویک

قیمت: ۳۵ هزار و ۵۹۵ دلار

سیویک تایپ R جدید یکی از نمونه خودروهایی بوده که توسط شرکت و کارخانه به‌اندازه‌ی لازم تیونینگ شده است. تنها ترکیب پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ هوندا با قدرت ۳۰۶ اسب بخار، گیربکس دستی و کیت بدنه‌ی متفاوت برای ارزشمندی این کامپکت ژاپنی کافی است. در مورد خودروهای اسپرت ژاپنی، نمی‌توان ارزشمندی آن‌ها را پیش‌بینی کرد؛ معمولاً این مدل‌ها به‌دلیل قوای فنی، فرمان‌پذیری و کیفیت ساخت بالا هم به‌عنوان خودروی روزمره و هم در قالب رانندگی در پیست استفاده می‌شوند. با تمام این تفاسیر، نسخه‌ی تایپ R هم تولید محدود و هم ارزشمند است؛ بنابراین می‌تواند در چند دهه بعد، یک مدل کلکسیونی مخصوص باشد.

۳- کیا استینگر GT

کیا استینگر / Kia Stinger GT

قیمت: ۳۹ هزار و ۲۵۰ دلار

دقیقاً؛ ما هم از دیدن محصول کیا در این فهرست تعجب کردیم. تا قبل از عرضه‌ی سدان اسپرت کره‌ای، بسیاری از کارشناسان تبلیغات کیا را چیزی جز تلاش برای پیدا کردن مشتری بیشتر نمی‌دانستند اما پس از تجربه‌ی رانندگی با استینگر، تقریباً همه به کیفیت بالای این مدل اعتراف کردند. در روزهایی که صنعت خودروسازی در اختیار کراس‌اور و شاسی‌بلندهای متنوع قرار گرفته است، تولید یک سدان اسپرت با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل توئین توربوشارژ و ۳۶۵ اسب بخار، ارزشمند است. باید منتظر ماند و دید که آینده‌ی خودروسازی به کدام کلاس از خودروها پیوند می‌خورد؛ شاید واقعاً روزی هم از راه برسد که کیا یک خودروی کلکسیونی داشته باشد.

۴- سوبارو WRX STI RA

Subaru WRX STI RA

قیمت: ۴۹ هزار و ۸۵۵ دلار

در سال ۲۰۱۸، مهندسان ژاپنی سوبارو با تیپ تولید محدود RA مدل WRX STI اولین قدم برای عرضه‌ی محصولی ارزشمند را برداشتند. ۳۰۰ اسب بخار قدرت، کیت بدنه‌ی زیبا با رینگ‌های طلایی سنتی سوبارو و البته تولید محدود به ۵۰۰ دستگاه، WRX STI تایپ RA را خاص نشان می‌دهد. سوبارو با بازار خودروهای کلکسیونی ناآشنا نیست؛ نسل اول مدل ایمپرزا در نمونه‌های استاندارد، امروز با قیمت‎های بالایی خرید و فروش می‌شوند. مشکل اصلی بهینه‌سازی و شخصی‌سازی محصولات سوبارو است که پتانسیل کلکسیونی شدن آن‌ها را از بین می‌برد. شاید مدل RA به‌دلیل تولید محدود و قیمت ۵۰ هزار دلار، شانس بیشتری داشته باشد و گرفتار افراد عاشق تیونینگ نشود.

۵- آئودی RS3

Audi RS3

قیمت: ۵۹ هزار و ۷۵ دلار

RS3 مدل ۲۰۱۸، اسپرت‌ترین نسخه از کوچک‌ترین سدان برند آلمانی آئودی است. پیشرانه‌ی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوشارژ با قیمت ۴۰۰ اسب بخار یکی از باارزش‌ترین ویژگی‌های RS3 است. سیستم فرمان، تعلیق و ترمز در مدل ۲۰۱۸ تا جای ممکن بهینه‌سازی شده‌اند تا این سدان اسپرت آلمانی در زمان ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. انواع آپشن‌های فنی و ظاهری برای RS3 در نظر گرفته شده است که شاید احتمال ارزشمندی آن در آینده را بیشتر کند.

۶- شورولت کامارو ZL1 1LE

کامارو ZL1

قیمت: ۷۱ هزار و ۲۹۵ دلار

شورولت کامارو در نسخه‌ی پرفورمنش ZL1 1LE به‌چند دلیل اهمیت دارد اما شاید برجسته‌ترین ویژگی این مدل، اثبات مهندسی آمریکایی در تولید خودرویی با فرمان‌پذیری مناسب باشد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل سوپرشارژ با قدرت ۶۵۰ اسب بخار مسئولیت حرکت رقیب همیشگی فورد را بر عهده دارد. کامارو ZL1 1LE از بهترین محصولات خودروسازی آمریکا است که توان رقابت با مدل‌های اروپایی را دارد؛ باید دید که آیا در آینده، کاماور می‌تواند به یک مدل ارزشمند کلکسیونی تبدیل شود؟

۷- پورشه 718 کیمن

Porsche 718 Boxter

قیمت: ۸۰ هزار و ۸۵۰ دلار

بخش بزرگی از محصولات پورشه همیشه به خودروهای کلکسیونی تبدیل شده‌اند. البته بیشتر این موارد مربوط به مدل‌های متنوع 911 است اما مدل ۲۰۱۸ کیمن و باکستر 718 باتوجه به عملکرد فنی قابل توجه و قیمت کمتر از مدل‌های پایه‌ی 911، می‌توانند جزو خودروهای ارزشمند آینده باشند. مدل 718 باکستر GTS با قیمت پایه ۸۲ هزار و ۹۵۰ دلار عرضه می‌شود.

۸- دوج چلنجر SRT دیمن

dodge demon

قیمت: ۸۶ هزار و ۳۹۰ دلار

تنها پونی‌کار آمریکایی با پیشرانه‌ی شوپرشارژ ۸۴۰ اسب بخار، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای با شتاب اولیه‌ی صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و البته تولید محدود ۳۳۰۰ دستگاه برای کلکسیونی بودن اهریمن چلنجر کافی است. در حال حاضر برنامه‌ای برای تولید مدل ۲۰۱۹ چلنجر دیمن تأیید نشده که همین مورد، ارزش نمونه‌های دست دوم فعلی را هم بیشتر کرده است. احتمالاً بسیاری از خریداران این مدل، اهریمن آمریکایی را در گاراژ تنها می‌گذارند تا عضوی از کلکسیون ارزشمند آینده باشد؛ اما همیشه افرادی هم هستند که دیمن را برای هدف اصلی تولید آن، یعنی طی کردن مسیر مستقیم درگ ۴۰۰ متری در کمتر از ۱۰ ثانیه استفاده خواهند کرد.

۹- جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک

Jeep Grand Cherokee Trackhawk/ جیپ چروکی

قیمت: ۸۷ هزار و ۶۹۵ دلار

چند شاسی‌بلند با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخاری و مکانیزم جلوگیری از انحراف تریلر تولید شده است؟ گرند چروکی در تیپ ترک‌هاوک (Trackhawk) با عملکرد فنی خارق‌العاده در شتاب‌گیری و سرعت یک شاسی‌بلند پرفورمنس و البته یک شاسی‌بلند خانوادگی ۵ نفره، مناسب مسافرت و حمل تریلر است. گرند چروکی پکیج کامل جیپ برای علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند است که با سفارش آپشن‌های مختلف، قیمت نهایی آن به بالای ۱۰۰ هزار دلار هم می‌رسد.

۱۰- لکسوس LC 500

Lexus LC 500

قیمت: ۹۲ هزار و ۹۹۵ دلار

بعید است که LC 500 مانند مدل فوق‌العاده‌ی LFA لکسوس ارزشمند شود، اما در هر صورت یک گرندتورر لوکس و جذاب است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۵ لیتری با قدرت ۴۷۱ اسب بخار، گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت محور عقب در کنار تیپ هیبرید با پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری V6 از ویژگی‎های قابل توجه LC 500 است. شاید سلیقه‌ی خریدار در انتخاب آپشن‌های ظاهری، تعیین‌کننده‌ی قیمت بیشتر این مدل در سال ۲۰۱۸ و البته چند دهه بعد باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات