تویوتا، ۵۰۰ میلیون دلار در اوبر و فناوری خودران سرمایه گذاری می‌کند

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تویوتا و اوبر برای تجهیز مینی‌ون سیه‌نا به فناوری خودران، قرارداد همکاری امضا کردند. بر این اساس، ۵۰۰ میلیون دلار از طرف تویوتا در اوبر، سرمایه‌گذاری می‌شود.
تبلیغات

تویوتا و اوبر برای عرضه سرویس اشتراک سواری متشکل از ناوگان خودروی خودران همکاری خواهند کرد؛ این همکاری شامل سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری خودروساز ژاپنی در اوبر می‌شود. تحت این توافق، مینی‌ون تویوتا سیه‌نا (Toyota Sienna) به فناوری خودران اوبر مجهز می‌شود و سپس در شبکه اشتراک سواری این شرکت قرار می‌گیرد. 

این توافق که ابتدا توسط وال استریت ژورنال گزارش شد و بعد از مدتی با جزئیات جدید توسط تک‌کرانچ مورد تایید قرار گرفت، غیرمعمول به نظر می‌رسد؛ زیرا اپراتور سوم و در عین حال نامشخصی، این خودروهای خودران تولیدی در مقیاس انبوه را به خدمت می‌گیرد. تویوتا و اوبر گفتند که ناوگان خودروی خودران در مقیاس آزمایشی تا سال ۲۰۲۱ وارد چرخه فعالیت خواهد شد.

Toyota Uber autonomous car / تویوتا اوبر خودروی خودران

دارا خسروشاهی، مدیر عامل اوبر در اظهاراتی این قرارداد را خوب ارزیابی کرد. او قرارداد با تویوتا را به عنوان عاملی مهم برای بهبود چهره مخدوش اوبر پس از تصادف مرگبار چند ماه پیش معرفی کرد. خسروشاهی ادامه داد:

فناوری پیشرفته اوبر و تعهد تویوتا به ایمنی و توانایی مشهور آن در تولید، این مشارکت را به تناسب طبیعی می‌رسانند. من منتظر آینده هستم تا نتیجه این همکاری را به زودی ببینم.

این دو شرکت، ناوگان خودروی خودران مشترک خود را اوتونو-ماس (Autono-MaaS) نامیده‌اند که اصطلاحی دست‌وپاشکسته و ترکیب کلمات (autonomous-mobility as a service) به معنی "تحرک خودران به عنوان یک سرویس" است.

تویوتا (و بازوی تحقیقاتی آن یعنی موسسه تحقیقاتی تویوتا) دارای استراتژی متفاوتی برای تولید خودروی خودران نسبت به رقبا است. این شرکت قبلا گفته است که قصد دارد رویکرد دوگانه‌ای برای خودمختاری ارائه دهد که آن را "محافظ" و "راننده" می‌نامد. هر دوی این رویکرد تویوتا از یک نوع فناوری خودران استفاده می‌کنند. 

ایده‌ی تویوتا این است که از خودروهای خودران برای خدمت به افراد سالمند و معلولین بهره بگیرد و آن‌ها به گونه‌ای باشند که بتوانند بین دو حالت دستیار و کاملا مستقل تغییر کنند. فناوری محافظ (guardian) تویوتا در سکوت خبری و به صورت پس‌زمینه در حال توسعه است. 

Toyota Uber autonomous car / تویوتا اوبر خودروی خودران

تویوتا اولین نسل خودروی خودران خود را در اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. تنها چند ماه پس از آن، خودروی پلت‌فرم ۲.۱ رونمایی شد که از قابلیت‌های رادار و تشخیص نوری استارتاپ لومینار (Luminar) بهره می‌برد. لومینار شرکت دانش بنیان نوپایی است که مقر آن در سیلیکون ولی قرار دارد. 

تحت این توافقنامه جدید، سیستم رانندگی خودران اوبر و سیستم حمایتی ایمنی خودکار گاردین تویوتا هر دو روی محصولات خودران اوتونو-ماس ادغام خواهند شد. تویوتا همچنین زیرساخت‌های اطلاعاتی اصلی خود را روی خودروهای متصل استفاده می‌کند؛ چیزی که در واقع پلت‌فرم خدمات حمل‌ونقل یا MSPF نامیده می‌شود.

دکتر گیل پرات، مدیر عامل موسسه تحقیقاتی تویوتا گفت:

سیستم رانندگی خودران اوبر و سیستم محافظ تویوتا به طور مستقل شرایط محیطی و لحظه‌ای خودروی خودران را کنترل می‌کنند و به طور کلی، ایمنی آن را در همه‌ی حالت‌ها افزایش می‌دهند. 

قبلا تویوتا و اوبر رابطه دیگری نیز داشته‌اند که به نزدیکی قرارداد کنونی نیست. چند ماه پیش در حاشیه نمایشگاه CES، تویوتا اعلام کرد که با شرکت‌های آمازون، اوبر، دیدی (Didi)، مزدا و پیتزا هات (Pizza Hut) برای توسعه نوعی خودروی برقی همکاری می‌کند. این خودروی الکتریکی می‌تواند برای تحویل بسته‌ها و جابجایی افراد مورد استفاده قرار گیرد. این اتحادیه صنعتی برای تمرکز بر توسعه خودروی مفهومی برقی ای-پلت (e-Palette) در آینده نزدیک شکل گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات