چالش بعدی دارپا؛ طراحی ربات‌هایی که زیر زمین کار می‌کنند

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دارپا در چالش بعدی خود، طراحی ربات‌هایی برای فعالیت‌ زیرزمینی را مورد توجه قرار می‌دهد.
تبلیغات

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا موسوم به دارپا، چالش‌های فوق‌العاده جالب و خلاقانه‌ای تعریف می‌کند تا علاقه‌مندان و افراد توانمند بتوانند با شرکت در این چالش‌ها، هم خلاقیت خود را به‌نمایش بگذارند و هم در رقابتی جدی، به‌صورتی خلاقانه حل مسئله کنند.

تاکنون چالش‌های جالب‌توجه بسیاری از سوی دارپا در حوزه‌ی رباتیک مطرح شده است. به‌نظر شما چالش بعدی دراپا در حوزه‌ی رباتیک چه پروژه‌ای خواهد بود؟

همان‌طور که گفته شد DARPA تاکنون، چالش‌های مختلفی در حوزه‌ی ساخت وسایل حمل‌و نقل عجیب و غریب و ربات‌های انسان‌نما تعریف کرده است؛ و اکنون قصد دارد چالشی در زمینه‌ی ربات‌هایی تعریف کند که می‌توانند زیر زمین کار کنند؛ و با کمک هوش و دانش بشری، چالشی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای طراحی ربات‌هایی که امکان بهره‌برداری زیر زمین را دارند، برگزار کند. در اصل چالش Systems Track، به دو بخش اصلی رقابتی تقسیم می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند هم در بخش نرم‌افزاری و هم در بخش سخت‌افزاری وارد چالش بشوند. نکته‌ی جالب‌توجه این که دارپا امکان دیگری هم برای علاقه‌مندان به شرکت در این چالش در نظر گرفته است. افرادی که امکان ساخت ربات‌های بزرگ به‌صورت فیزیکی، با قیمت‌های بالا را ندارند، می‌توانند در بخش مجازی وارد چالش شوند. این افراد در اصل وارد محیط شبیه‌سازی ربات Gazebo می‌شوند و با یکدیگر رقابت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلاری دارپا در زمینه‌ی برنامه‌نویسی

البته پیش از این، سازمان فضایی ناسا، چالش مجازی برای طراحی ربات تعریف کرده بود که شرکت‌کنندگان موظف به طراحی الگوریتم‌های برای فعالیت شبیه‌سازی‌شده‌ی ربات روی کره مریخ بودند. این فضای شبیه‌سازی شده برای افرادی که تجهیزات و امکانات لازم و هچنین بودجه‌ی زیادی برای شرکت در مسابقه ندارند؛ بسیار مناسب است. البته برنده‌ی NASA SRC در این چالش، یک تیم یک‌نفره بود. دارپا نیز قصد دارد چنین فضای شبیه‌سازی‌شده‌ای را برای علاقه‌مندان به شرکت در چالش فراهم کند.

چالش جدید دارپا دارای سه محور اصلی تعریف‌شده است که اهدافی همچون اکتشافات زیرزمینی، تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها، تسریع فرآیندهای رسیدگی به حوادث احتمالی و برخی کاربردهای نظامی دیگر را دنبال می‌کند. سه محور اصلی چالش جدید دارپا عبارتند از: 

  • سیستم‌های تونلی ساخت بشر
  • شهرهای زیرزمینی
  • شبکه‌های حفر طبیعی

تیم‌ها ابتدا در یک بازه‌ی زمانی ۶ماهه، وارد مرحله‌ی مقدماتی و آمادگی برای حضور در هر حوزه‌ی چالش می‌شوند. رویداد نهایی و مسابقه‌‌ی اصلی در پاییز سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. در آن مقطع زمانی، هر سه حوزه در هم ادغام می‌شود و تنها یک مسابقه برگزار خواهد شد. جزئیات بیشتر این چالش روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۵ مهرماه منتشر خواهد شد. البته ثبت‌نام در چالش از تاریخ ۱۵ آگوست برابر با ۲۴ مرداد ماه آغاز شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات