رشد ۱۸۷ درصدی بازار اسپیکرهای هوشمند در فصل دوم ۲۰۱۸

شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به گزارش مؤسسه‌ی کانالیس، بازار اسپیکرهای هوشمند در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ رشد ۱۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.
تبلیغات

گوگل هوم، آمازون اکو و هوم پاد اپل، به‌شکلی بازار اسپیکرهای هوشمند را از آن خود کرده‌اند و روزبه‌روز شاهد استقبال بیشتر کاربران از این محصولات هستیم. بازار اسپیکرهای هوشمند مبتنی بر هوش‌ مصنوعی، روزهای شکوفایی و اوج خود را طی می‌کنند، به‌نظر می‌رسد روند رشد بازار و استقبال کاربران از این محصولات، قرار نیست رو به افول بگذارد و همچنان سیر صعودی را طی می‌کند.

براساس گزارش مؤسسه‌ی Canalys، در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند رشد ۱۸۷ درصدی از خود نشان داد. در مجموع، شرکت‌هایی همچون اپل،  گوگل، شیائومی،  آمازون، ۱۶.۸ میلیون دستگاه به‌ بازار عرضه کردند؛ درحالی‌که طی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ تنها شاهد عرضه‌ی ۹ میلیون اسپیکر هوشمند به بازار بودیم.

گوگل هوم

از بین اسپیکرهای هوشمند موجود در بازار، گوگل هوم و گوگل هوم مینی، در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، پرفروش‌ترین مدل‌ها بودند و در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ این روند برای گوگل ادامه پیدا کرد. در فصلی که گذشت، Google در حدود ۵.۴ میلیون اسپیکر هوشمند به بازار عرضه کرد. آمازون با عرضه‌ی ۴.۱ میلیون اسپیکر هوشمند در جایگاه دوم قرار گرفت و علی‌بابا و شیائومی در مجموع با فروش ۵ میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند، به‌ترتیب در جایگاه سوم و چهارم ایستادند. 

در نظر داشته باشید که در گزارش کانالیس، اشاره‌ای به هوم پاد اپل نشده است. پیش‌تر، این مؤسسه‌ی تحقیقاتی اعلام کرده بود که اسپیکر هوشمند Apple در جایگاه سوم در ایالات متحده قرار دارد؛ ولی ظاهرا در این گزارش جزو چهار شرکتی که در سطح جهانی دارای رتبه هستند، قرار نگرفته است. در ماه جولای، سهم بازار ۴ درصدی برای هوم پاد اپل گزارش شده بود که با توجه به پیش‌بینی کانالیس، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، شاهد سهم بازار ۱۰ درصدی هوم پاد اپل باشیم. البته پیش‌تر گفته شده بود که هوم پاد اپل، ۶ درصد از بازار بلندگوی‌های هوشمند را در اختیار دارد

رتبه

 

شرکت

 

فصل دوم ۲۰۱۷

فصل دوم ۲۰۱۸

رشد

 

اول

گوگل

۱۶.۹ درصد

۳۲.۳ درصد

۴۴۹ درصد

دوم

آمازون

۸۲.۳ درصد

۲۴.۵ درصد

۱۴- درصد

سوم

علی بابا

---

۱۷.۷ درصد

--

چهارم 

شیائومی

---

۱۲.۲ درصد

--

سایر

۰.۸ درصد

۱۳.۲ درصد

بیشتر از ۴۰۰۰ درصد

کل بازار 

۵.۸ میلیون

۱۶.۸ میلیون

۱۸۷ درصد

اکثر اسپیکرهای هوشمند بازار ایالات متحده عرضه شده‌اند؛ بدین ترتیب که در کل، ۶۸ درصد اسپیکرهای هوشمند آمازون و ۵۸ درصد اسپیکرهای هوشمند گوگل به بازار آمریکا به‌فروش رفته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رویکرد خوبی در بازار چین نسبت به استفاده از اسپیکرهای هوشمند دیده می‌شود. در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، رشد ۵۲ درصدی استفاده از اسپیکر هوشمند در بازار چین قابل مقایسه با رشد ۱۶ درصدی استفاده از اسپیکر هوشمند در بازار ایالات متحده است. 

اسپیکر هوشمند

در بازار چین، برندگان اصلی میدان، علی‌بابا و شیائومی هستند. در حال حاضر، اسپیکر هوشمند Tmall Genie علی‌بابا، ۵۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اسپیکر Mini AI شیائومی نیز رشد ۲۲۸ درصدی را نشان می‌دهد. هات هی، یکی از تحلیلگران و پژوهشگران مؤسسه‌ی کانالیس معتقد است: 

بازار اسپیکرهای هوشمند در چین به‌سرعت در حال بدل‌شدن به میدان جنگی برای برندهای نام‌دار است. شاید برای شرکت‌های کوچکتر، رقابت با شرکت‌های بزرگ کار ساده‌ای نباشد. علی‌بابا و شیائومی، با کاهش قیمت‌های خود، میزان تقاضا را افزایش داده‌اند. اگرچه که میزان واقعی تقاضای کاربران برای اسپیکرهای هوشمند، هنوز به وضعیت ثابتی نرسیده‌؛ چین در تلاش است تا در آینده‌ی نزدیک بتواند به سهم خوبی در بازار امریکا دست پیدا کند.

کانالیس معتقد است که با توجه به جمعیت چین، اسپیکرهای هوشمند چینی، بازاری در حدود سه برابر بزرگ‌تر نسبت به بازار امریکا خواهند داشت و محصولات چینی پتانسیل فروش بیشتری در اختیار دارند. کانالیس در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود تعداد اسپیکرهای هوشمندی که تا پایان سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار می‌گیرد، حدود  ۱۰۰ میلیون اسپیکر خواهد بود. در سال ۲۰۱۷، تعداد اسپیکرهای هوشمندی که توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته بود، کمتر از ۵۰ میلیون دستگاه بود.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ تعداد اسپیکرهای هوشمند فعال، دو برابر شود و به ۲۲۵ میلیون دستگاه برسد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که سهم بازار اسپیکر هوشمند آمازون کاهش پیدا کند و از ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۸، به ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۲ برسد. با توجه به آمار بازار جهانی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ ارزش بازار اسپیکرهای هوشمند به ۳۰ میلیارد دلار برسد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات