تعدیل نیرو و چالش‌های روانی کارمندان پس از آن

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تعدیل نیرو یکی از اتفاقات غالب و ناراحت‌کننده در دنیای کسب‌وکار امروزی است. چگونه با احساس شک و ناامیدی بعد از این اتفاق کنار بیاییم؟
تبلیغات

اخراج شدن به خاطر تعدیل نیرو یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی کاری هر فردی است. شوکه شدن، غم و اندوه و اضطراب، احساساتی هستند که همواره با این نوعِ از دست دادن شغل همراه خواهند بود. تعدیل نیرو حس عدم قدرت در زندگی، شک به توانایی‌های خود و انتقادهای بی‌وقفه‌ی درونی را به همراه دارد. این انتقادها خصوصا زمانی که همکاران و دوستان ما در آن شغل باقی مانده باشند، بیشتر خواهد شد.

نحوه‌ی تفکر در مورد اتفاق پیش آمده، نقش مهمی در تغییر موقعیت شما و موفقیت در فازهای بعدی زندگی شخصی و کاری دارد. قطعا این نوع از اخراج تا حدودی بی‌ثباتی را وارد زندگی شما می‌کند اما نباید ادامه‌ی مسیر را خراب کند. با کسب اطلاع در مورد موارد تحت کنترل در این موقعیت، می‌توانید از این خراب شدن مسیر کاری جلوگیری کنید. در واقع رفتارهای روانی شما در این رویداد، نقش اصلی را در کنار آمدن با موضوع ایفا می‌کنند.

برخی افراد در این موقعیت‌ها در چرخه‌ای تمام‌نشدنی از عصبانیت و اتهام زدن به خود گرفتار می‌شوند؛ در حالی که افراد قوی سریعا موقعیت را به نفع خود تغییر داده، به سمت جلو حرکت کرده و پیشرفت می‌کنند. آن تفکرات منفی، افراد را در باتلاقی از تفکرات گرفتار کرده و اجازه‌ی حرکت رو به جلو را به آنها نمی‌دهند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی سه راهکار عملی برای ساکت کردن منتقد درونی در این موقعیت‌ها، به‌دست آوردن اعتماد به‌نفس و حفظ کارایی پس از اخراج به دلیل تعدیل نیرو می‌پردازیم.

نشانه های اخراج

نگرش مثبت خود را حفظ کنید

قدم اول در بازگشت از یک شکست کاری، از بین بردن چرخه‌های ذهنی غیرمفید است. این چرخه‌ها به جای حل مشکلات، آنها را تقویت کرده و از روشن شدن راهکارهای پیش رو جلوگیری می‌کنند. سوزان پپرکورن، مربی مدیریت اجرایی و نویسنده‌ی مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد برای توضیح این بخش و تاثیر طرز تفکر ما روی بازیابی قدرت و شخصیت، مثالی از دو مدیر میانسال تحت مربی‌گری‌اش می‌زند که هر دو در زمینه‌ی زیست‌فناوری فعالیت می‌کرده و به‌خاطر تعدیل نیرو اخراج شده‌اند.

اوون یکی از این مدیران است که خبر اخراج خود را با شیوه‌ای نامناسب تفسیر کرده است. این اخراج به‌خاطر ادغام شرکت محل فعالیت او بوده و ربطی به کارایی و بازدهی او نداشته است؛ اما این مدیر خودش را سرزش کرده و به این فکر می‌کند که چرا متوجه علائم پیش از اخراج نشده است. او سن و مدارک تحصیلی خود را عوامل اصلی در این اخراج می‌داند. اوون تصور می‌کند که دیگر از دنیای علم دورافتاده و به‌خاطر سن بالا هرگز نخواهد توانست شغلی مناسب پیدا کند. اوون به‌جای بررسی موقعیت‌های پیش رو و راه‌حل‌های احتمالی، به سرزنش و مجازات کردن خود ادامه می‌دهد. او به‌صورت تصادفی در میان آگهی‌های استخدام جستجو می‌کند و با این کار تنها حس ناامیدی را افزایش می‌دهد. وقتی او به پپرکورن مراجعه می‌کند، از شدت ناراحتی به‌سختی از تختخواب جدا می‌شده و به‌خاطر سرکوب نکردن منتقد درونی، بر خلاف بسیاری همکاران خود به افسردگی دچار شده بوده است.

نحوه‌ی تفکر در مورد اتفاق پیش آمده، کلید موفقیت در ادامه‌ی مسیر است

در مقابل باب، مدیر دیگری که همین شرایط را تجربه کرده است، راهکاری کاملا متفاوت در پیش می‌گیرد. او پس از این که شرایط شوکه‌کننده‌ی اولیه‌ی دریافت خبر فروکش کرد، به‌سرعت چشم‌انداز خود را روی موقعیت‌ها و احتمالات جدید تنظیم کرده است. او به‌سرعت پروفایل لینکدین و رزومه‌ی خود را به‌روز کرده و اعلام کرد که به‌دنبال شغل است. سپس به‌صورت دقیق به شبکه‌ی کاری خود رجوع کرد تا شغل جدیدی پیدا کند. در حالی که شک و تردید به مرور به او هجوم آورده و نگرانی از بیکاری موقت، اعصابش را به هم ریخته بود، او با یادآوری مهارت‌ها به خودش دلداری می‌داد. باب معتقد بود این تغییر مسیر در زندگی کاری فرصت‌های جدیدی در اختیارش گذاشته که شاید در شرایط عادی نمی‌توانست آنها را ببیند. باب در مدت چند هفته چندین موقعیت شغلی مناسب را پیدا کرد و بیش از ۳۰ نفر در شبکه‌ی کاری، به او در جستجوی شغل جدید کمک کردند.

think positive

تفاوت اوون و باب در این مثال، در نگاه کردن آنها به مسئله‌ی تعدیل نیرو نبوده است. به‌ بیان دیگر هر دوی این افراد از موقعیت پیش آمده احساس مشترکی داشته‌اند. اما باب در مقابل اوون روی کارهایی که می‌توانست انجام دهد، تمرکز کرده است. او اجازه نداد که منتقد درونی جایی در ذهنش پیدا کند.

افکارتان را مورد سوال قرار دهید

احساس عصبانیت و شک به خود، پس از اخراج به خاطر تعدیل نیرو طبیعی هستند. نکته‌ی مهم این که علاوه بر فکر کردن در مورد اتفاق پیش آمده و شناخت احساسات منتج از آن، باید به آنچه به خودتان می‌گویید دقت کنید. باید بدانید که آیا این مکالمات درونی به شما کمک می‌کنند یا تنها مانع پیشرفت‌های آتی خواهند شد؟ با بررسی افکار انتقادی درونی، می‌توانید چرخه‌ی منفی سرزنش کردن خود که مانع از پیشرفت شده را متوقف کنید. قطعا این چرخه در صورت تکرار شما را از برداشتن قدم‌های مثبت بعدی باز می‌دارد.

در ادامه تفکرات منفی محتمل در این حالت و همچنین سوالاتی که برای حل آنها باید پرسیده شود را بررسی می‌کنیم.

تفکراتی که به ما هجوم می آورند، همگی قابل نقد شدن هستند

فکر: می‌توانستم بهتر کار کنم تا از این اخراج جلوگیری کنم.

سوال: چه تضمینی هست که من می‌توانستم مانع از این اتفاق شوم؟

فکر: این اخراج احتمالا به خاطر مشکلات شخصی یا کمبود مهارت‌های من بوده است.

سوال: از کجا مطمئن هستم که این اتفاق به کمبودهای شخصی من ربط داشته است؟

فکر: من بدشانس بودم و در زمان مناسب در مکان نامناسب قرار داشتم.

سوال: کدام شرایط کاری باعث شده که شغل من اضافه به نظر برسد؟

فکر: این بحرانی است که هیچ‌گاه از آن خارج نخواهم شد.

سوال: با این اتفاق، فرصت کشف چه موقعیت‌های شغلی جدیدی را دارم؟

negative thoughts

تمرکز را از موضع ضعف به قدرت ببرید

وقتی شغلتان را از دست می‌دهید، اولین تفکرات در پی پیدا کردن اشتباهات شما خواهد بود. این تفکرات به دنبال آن هستند که هرگونه کمبود یا ضعف در انجام وظایف را به هر نحوی در گذشته پیدا کنند. وقتی به این تفکرات پر و بال بدهید، قطعا از شناخت قدرت‌های خود باز خواهید ماند.

قطعا این اخراج اولین شکست شغلی شما نبوده و آخری هم نخواهد بود

برای تغییر دادن این تمرکز منفی به وضعیتی مثبت‌تر، چشم‌انداز خود را وسیع‌تر کرده و کل روند شغلی‌تان را بررسی کنید. در شروع کار می‌توانید چشم‌انداز را حتی تا دوران تحصیل بزرگتر کنید. هدف از این کار آن است که پی ببرید قبلا هم شکست‌هایی در مسیر کاری و شخصی داشته‌اید. با مرور این اتفاقات می‌فهمید که در نهایت همه‌ی آنها را به سلامت پشت سر گذاشته‌ و به موقعیت کنونی رسیده‌اید. بنابراین در گذشته به دنبال یک شکست شغلی دیگر باشید. شکستی که به خوبی از عهده‌ی آن بر آمده باشید. با در نظر گرفت این خاطره، سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • برای حل مشکل قبلی از چه قدرت‌هایی استفاده کردید؟
  • در فرآیند حل مشکل چه مواردی در مورد خودتان یاد گرفتید؟
  • چگونه می‌توانید از آن قدرت‌ها در تغییر مسیر شغلی کنونی استفاده کنید؟

در نهایت با ذهنیت مثبت در کنار سوال پرسیدن در مورد تفکرات و بررسی نقاط قوت، می‌توانید اخراج به خاطر تعدیل را فرصتی برای تغییر مسیر شعلی مثبت در نظر بگیرید. پس از این که از گره عصبانیت و ناامیدی رها شدید، توانایی تعیین مسیر آینده، نگرش به چشم‌اندازهای پیش رو و اطلاع کامل از قدرت‌های شخصی، دستاوردهای شما خواهند بود. به یاد داشته باشید که احتمالا حداکثر تا یک سال پس از این اخراج، احساس خوشحالی زیادی از این تغییر شغل خواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات