۱۴ اقدامی که در آستانه‌ی اخراج شدن، بهتر است انجام دهید

شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
فیلم "Up in the air" را دیده‌اید؟ شغل قهرمان فیلم این است که به سازمان‌های مختلف در ایالت‌های مختلف برود و به کارمندان آن‌جا بگوید که شما اخراج شده‌اید. در این مطلب، زومیت قصد دارد شما را راهنمایی کند که چه اقداماتی انجام دهید تا حتی‌الامکان اخراج نشوید! با ما همراه باشید.
تبلیغات

شنیدن جمله‌ی "شما اخراج هستید." آن هم از دهان رئیس، اکثر مردم را شوکه می‌کند.

آن‌ها از این خبر ناگهانی غافلگیر می‌شوند؛ چون حواس‌شان، خیلی به اطراف نبوده است یا شاید نشانه‌های بحران را نادیده گرفته‌ بودند. در صورتی که خطر اخراج، ماهرترین افراد را هم را تهدید می‌کند؛ اما آن‌ها حواس جمع‌تری نسبت به اتفاقات اطراف دارند. به این ترتیب، هر وقت متوجه آژیر قرمز خطر شدند، می‌توانند قبل از آن که دیر شود جلوی وقوع فاجعه را بگیرند. "لین تیلور" یک کارشناس ملی محیط کار است و کتابی تحت این عنوان طولانی نوشته است: "فضای شغلی وحشی و بی‌رحم خود را رام کنید: چطور رفتارهای کودکانه‌ی رئیس خود را مدیریت کرده و در کار خود پیشرفت کنیم؟ "

در ادامه اقداماتی را پیشنهاد می‌کنیم که وقتی بوی اخراج به مشام‌تان رسید، انجام دهید. شاید این نکات مانع اخراج شما نشوند؛ اما به هر حال ممکن است موثر واقع شوند:

وحشت‌زده نشوید

وقتی به اخراج شدن فکر می‌کنید طبیعی است که حال‌تان گرفته شود. اما به خاطر داشته باشید گاهی خبری از اخراج نیست؛ منتها شایعاتی راه می‌افتد تا باعث اخلال در سازمان شما شود. پس با شجاعت تمام با رئیس خود روبرو شوید تا از صحت و سقم ماجرا اطلاع پیدا کنید.

قبل از انجام هر اقدام احمقانه و یا عصبی‌گونه، با رئیس خود صحبت کنید. لازم نیست برای آگاهی از چشم‌انداز آینده‌ی کاری خود با کارکنان دیگر صحبت کنید. مستقیما به سراغ کسی بروید که ارزیابی عملکرد و پیشرفت شما زیر نظر او قرار دارد. بله! دقیقا خود رئیس‌‌تان.

مکالمه را با یک گفتگوی بی‌طرفانه شروع کنید

"میشل کر" به عنوان یک سخنران بین‌المللی و نویسنده‌ی کتاب "فایده‌ی طنز" توصیه می‌کند: "اکنون بهترین فرصت برای ابراز نگرانی‌های شما فراهم شده است. سوالات خود را از رئیس‌تان بپرسید تا ببیند راه‌حلی است که باعث ادامه‌ی همکاری شما با سازمان شود؟"

با ذهن باز و پیشنهادات سازنده جلو بروید. چند گزینه‌ی جانبی در ذهن داشته باشید. از چشم‌ا‌‌نداز و برنامه‌ی خود برای آینده‌ی شرکت بگویید . چرا که بهترین امتیازی است که چشم مدیران ارشد شرکت را خواهد گرفت.

از رئیس خود بخواهید که بازخورد صادقانه داشته باشد

حتی اگر حقیقت آن چیزی باشد که تمایل به شنیدنش ندارید، باز هم دانستن بهتر از ندانستن است.

ممکن است رییس شما خواهان یک سری تغییرات باشد. آن‌ها را یادداشت‌برداری کنید. بنا به این نکات طرح عملی خود را به صورت جدول زمانی به رئیس خود بدهید. به هیچ عنوان از سوال کردن نترسید و گارد دفاعی به خود نگیرید. با رئیس خود مرتب در تماس باشید و وضعیت جلسات بعدی را پیگیری کنید.

هر چیزی که رئیس‌تان می‌گوید، باور نکنید

قطعا صحبت کردن با رئیس حرکت مفید و ارزشمندی است؛ اما این را هم بدانید که گاهی اوقات رئیس‌ها پاسخ صادقانه‌ای به شما نمی‌دهند و به شما نمی‌گویند که وضعیت شغلی‌تان در خطر است. پس به صحبت های رئیس خود کمی نگاه تردیدآمیز داشته باشید.

کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید

با افکار منفی حواس خود را پرت نکنید. چون فقط وضعیت را بدتر می‌کنید.

با تمام توانایی خود، کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این اقدام، قوی‌ترین پیشتیبانی است که امنیت شغلی شما را حفظ می‌کند.

گام به گام بازی را پیش ببرید

در حین این که کار خود را به خوبی انجام می‌دهید، نقشه‌های دیگر را هم در گوشه و کنار عملی کنید.

اکنون زمانی است که شما به یک ابتکار عمل اضافی نیاز دارید. بیشتر از وظیفه‌تان کار کنید. برای وظایف اضافی و کارهای اختیاری داوطلب شوید. خود را به عنوان یک عضو واقعی و فعال تیم نشان دهید. حتی اگر اخراج قریب‌الوقوع است، رفتار محترمانه و حرفه‌ای خود را حفظ کنید. بنابراین با سربلندی و قامت افراشته صحنه را ترک کرده‌اید و ذهنیت مثبتی از خود در ذهن رئیس‌تان به جای گذاشته‌اید.

تیلور پیشنهاد می‌دهد که هفته‌ای چند ساعت اضافه‌کاری تعهد کاری شما را اثبات می‌کند و این اقدام، اخراج شما را برای مدیران سازمان سخت تر می‌کند.

رئیس و دیگر همکاران خود را در جریان پروژ‌ه‌ی کاری خود قرار دهید

اجازه دهید که که دیگران از وضعیت پروژه‌ی شما مرحله به مرحله مطلع باشند. ضمن این که به آن‌ها بگویید گام بعدی پروژه چیست و به صورت منظم از آن‌ها بازخورد بخواهید.

مهارت‌های مورد نیاز را در خود تقویت کنید

اگر فکر می‌کنید که با گذراندن یک دوره‌ی خاص می‌توانید توانایی کاری خود را تقویت کنید، الان بهترین زمان ممکن است.

شاید نداشتن یک مهارت رقابتی، شما را از جایگاه واقعی خود عقب‌تر نگه داشته است. حداقلش این است که به توانایی های خود در زمینه‌ی کاری آینده، مهارتی اضافه کرده‌اید.

خود را از لحاظ جسمی و ذهنی قو‌ی‌تر کنید

به این چالش جدید به عنوان فرصتی برای قوی‌تر شدن جسمی و ذهنی نگاه کنید.

گاهی اوقات ممکن است موانع به شکل یک منجنیق ظاهر شوند و شما را به سطح بالاتری از موفقیت پرتاب کنند! با این حال، فارغ از نتیجه‌ی نهایی شما می‌توانید بهترین عملکرد را از خود نشان بدهید.

به ورزش خود برسید، تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید و خواب کافی را فراموش نکنید. شما می‌خواهید تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرید و به نتایج قابل اطمینانی برسید. پس خود را در بهترین شرایط ذهنی و بدنی قرار دهید.

تا می‌توانید سند و مدرک جمع آوری کنید

چنانچه رییس شما بخواهد بدون هیچ دلیل موجهی شما را اخراج کند، این مدارک به کمک شما خواهند آمد.

هر تقدیرنامه‌ای که از مدیران، مشتریان، همکاران و شرکای تجاری و تامین‌کنندگان دریافت کرده‌اید ، پیش خود نگه دارید. تمام این‌ها کمک می‌کند که رئیس شما نتواند علت اخراج شما را عملکرد ضعیف قلمداد کند.

"روبرت دیل اشنایدر" نویسنده‌ی کتاب " ۵۰ نکته برای تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی شغلی برای تمام عمر" در تایید این موضوع می‌گوید: "من به شما توصیه می‌کنم که هر چیزی را به عنوان مدرک نگه دارید.گاهی اوقات یک شرکت به جای این که کارمندش را اخراج کند، او را تحت فشار قرار می دهد تا بعدا از پرداخت حقوق و مزایای وی معاف شود. اگر در قرارداد بین شما و شرکت، در صورت اخراج حقوقی به شما تعلق خواهد گرفت به هیچ عنوان استعفا ندهید.

در معرض دید باشید

بعضی‌ها فکر می‌کنند وقتی موقعیت شغلی شما در خطر است بهتر است خیلی جلوی چشم مدیران نباشید.

در صورتی که کاملا برعکس آن صادق است. به جای آن که چراغ خاموش حرکت کنید تا آنجا که می‌توانید حضور خود را در شرکت فعال نشان دهید.

برای پروژه‌های مختلف داوطلب شوید، در کمک به دیگران سریع خود را جلو بیاندازید، در بازدیدها حاضر شوید و هشیارانه عمل کنید. تیلور تاکید می‌کند: "در شبکه‌های اجتماعی شغلی مانند لینکداین، این فعال بودن را به اوج برسانید! "

هیچ وقت بنا را بر این نگذارید که جای پای‌تان محکم است

حتی اگر تمام مراحل بالا را عملی کردید، هرگز فکر نکنید که امنیت شغلی شما برقرار شده است.

کر پیشنهاد می‌دهد: "مطمئن شوید که رزومه‌ی به روز شده‌ای دارید. در بدترین حالت، فرصت‌های آموزشی قابل دسترس، شانس شما را برای به دست آوردن یک شغل جدید و بهتر بالا می‌برد.

روی شرایط مالی خود برنامه‌ریزی داشته باشید. طیف وسیعی از گزینه‌های کاری موجود را بررسی کنید و اوضاع را با همسر خود در میان بگذارید تا در صورت بروز هر گونه تغییر، شوکه نشود."

کر در ادامه می‌گوید: "این نکته را هم در نظر داشته باشید که موفق‌ترین افراد کره‌ی زمین، اخراج شدن را تجربه کرده‌اند." شاید لازم باشد از زاویه‌ی دیگری به موضوع نگاه کنید. گاهی یک تغییر می‌تواند آغاز فصل جدیدی از زندگی باشد و شما را به سمت رویایی سوق دهد که بنا به مصلحت‌گرایی آن را به حاشیه رانده بودید.

روی رزومه‌ی خود کار کنید و به دنبال معرف باشید

اگر قرار است به زودی شغل خود را از دست بدهید، روی رزومه‌ی خود کار کنید تا با فرصت های شغلی دیگر آشنا شوید.

به این فکر کنید که صاحب کار قبلی شما هم می‌تواند یک منبع خوب برای پیدا کردن شغل جدیدی باشد.

بنا به گفته ی دیل اشنایدر: "ایرادی ندارد که معرف کار، سرپرست فعلی شما است. او می‌تواند همان شخصی باشد که سال‌ها با شما کار کرده است و در پیدا کردن شغل جدید شما را حمایت کند."

البته سعی کنید محتاطانه حرکت کنید. چون ممکن است کارفرمایان شما قصد اخراج شما را نداشته باشند و بعد وقتی می‌بینند که در تلاش و تکاپو برای پیدا کردن شغل جدید افتاده‌اید، شما را جزء گزینه‌های اول اخراجی‌ها قرار می‌دهند!

قبل از هر چیز به این فکر کنید که آیا شغل فعلی شما ارزش این تلاش‌ها را دارد؟

اگر می‌دانید که شغل‌تان خوب است اما از آن رضایت ندارید، بیخودی انرژی خود را صرف قانع کردن کارفرمای خود نکنید.

همان‌طور که تیلور می‌گوید: "شاید تصورش در حال حاضر، سخت باشد. اما در این مورد شما باید از کارفرمای خود متشکر هم باشید که راهِ رفتن را برای شما باز کرده است؛ چرا که فرصتی جدید برای شما فراهم شده که در مسیر پیدا کردن یک شغل مناسب قرار بگیرید. به علاقه و مهارت‌های واقعی خود بها بدهید و به دنبال شغلی باشید که با ذوق و توانمندی شما متناسب باشد."

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات