بزرگترین مزرعه عمودی جهان برای تامین نیاز کترینگ هواپیمایی امارات ساخته می‌شود

جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بزرگترین مزرعه عمودی جهان با مساحت ۱۳۰.۰۰۰ مترمربع در دبی ساخته می‌شود تا محصولات خود را در اختیار پرترددترین فرودگاه بین‌المللی جهان یا همان فرودگاه دبی قرار دهد.
تبلیغات

استارتاپ کراپ وان (Crop One Holdings) از جمله‌ی تولیدکنندگان سبزیجات و گیاهان به روش کشاورزی عمودی در سیلیکون‌ولی، قرار است با همکاری کترینگ شرکت هواپیمایی امارات (Emirates Flight Catering) که یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان مواد غذایی مورد نیاز در پروازهایی هوایی امارات است، بزرگترین مزرعه عمودی جهان به مساحت ۱۳۰.۰۰۰ مترمربع را در دبی تجهیز و راه‌اندازی کنند.

در کشاورزی عمودی، محصولات زراعی در فضایی بسته و داخل سالن یا اتاق‌هایی بدون نیاز به نور خورشید یا خاک طبیعی رشد می‌کنند. قرار است مزرعه کشاورزی دبی، به‌عنوان بزرگترین مزرعه عمودی جهان، روزانه ۲٫۷۲۲ کیلوگرم محصول کشاورزی سبز تولید کند. محصولات این مزرعه سبز همچون سبزیجات و گیاهان تازه، قرار است در کترینگ فرودگاه بین‌المللی دبی، که بیشترین حجم تردد مسافران بین‌المللی را پوشش می‌دهد، مورد استفاده قرار گیرد. 

در اکثر پروازهای فرودگاه بین‌المللی دبی، به مسافران غذاهایی سبک از جمله سالاد یا ساندویچ‌هایی همراه با سبزیجات تازه سرو می‌شود. اکثر محصولات کشاورزی مورد استفاده در این وعده‌های غذایی، معمولا از مزارع سنتی امارات متحده عربی تامین ‌می‌شوند. تا سال ۲۰۲۰، کلیه‌ی سبزیجات تازه و گیاهان مورد استفاده در غذای مسافران در تمامی پروازهایی فرودگاه بین‌المللی دبی، با تکنولوژی پیشرفته‌تر تولید خواهد شد. 

کترینگ EKFC یکی از بزرگترین کترینگ‌های خطوط هوایی در جهان محسوب می‌شود. استارتاپ کراپ وان از Bay Area سان‌فرانسیسکو با همکاری کترینگ EKFC در صدد تجهیز و راه‌اندازی بزرگترین مزرعه کشاورزی عمودی جهان برای تامین محصولات غذایی مورد نیاز فرودگاه بی‌المللی دبی هستند. این کترینگ هم برای مسافران خطوط هوایی امارات و هم برای مسافران سایر خطوط فرودگاه بین‌المللی دبی، غذا آماده می‌کند. 

بر خلاف مزارع کشاورزی سنتی که گیاهان در فضای باز و زیر نور خورشید رشد می‌کنند، هولدینگ کراپ وان در مزرعه عمودی خود از سالن‌هایی مجهز به نور LED کمک گرفته است که همان کاربرد نور طبیعی خورشید را دارند. در مزرعه عمودی همه‌چیز تحت کنترل است. رطوبت محیطی، میزان اکسیژن موجود در هوا و حتی میزان نور مصنوعی برای رشد گیاهان تحت کنترل و حساب شده است و بر اساس نوع محصول میزان نیاز گیاه مشخص می‌شود. به جای استفاده از خاک، سبزیجات و گیاهان روی تخته‌هایی غنی شده با آب و مواد معدنی مورد نیاز گیاه، کاشته‌ شده‌اند. وضعیت رشد و سلامت و هم‌چنین نیاز گیاهان هر طبقه، با سنسورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا وضعیت گیاهان هر طبقه را در زمان واقعی نشان می‌دهد. 

کترینگ EKFC  و استارتاپ کراپ وان قرار است از ماه نوامبر ۲۰۱۸ (‌آبان‌ماه ۱۳۹۷) رسما تجهیز مزرعه عمودی را در دبی آغاز کنند و انتظار می‌رود در ماه دسامبر ۲۰۱۹ ( آذرماه ۱۳۹۸)، مسافران پروازهای فرودگاه بین‌المللی دبی اولین کسانی باشند که از این محصولات استفاده خواهند کرد. این مزرعه عمودی مسئول تامین سبزیجات و گیاهان مورد نیاز برای غذای ۱۰۵ شرکت هواپیمایی و ۲۵ سالن استراحت در فرودگاه است. در حال حاضر شرکت کراپ وان مزرعه‌ی عمودی را در میلیس ماساچوست اداره می‌کند که محصولات آن تحت نام تجاری Fresh Box Farms در اختیار فروشگاه‌های مواد غذایی متروی بوستون قرار می‌گیرد. 

vertical farm / مزرعه عمودی

مزرعه کشاورزی عمودی که قرار است در دبی راه‌اندازی شود، از نظر ابعاد، از بزرگترین مزرعه عمودی جهان که توسط AeroFarms راه‌اندازی شده است، بزرگ‌تر خواهد بود. AeroFarms مزرعه‌ای به مساحت ۶۹.۰۰۰ متر مربع در نیوآرک نیوجرسی را اداره می‌کند و بیشتر محصولات خود را به شرکت‌های بزرگ کشاورزی برای تامین نیاز سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رساند. استارتاپ کراپ وان معتقد است که همکاری با فرودگاه‌های بین‌المللی و شرکت‌های بزرگ هواپیمایی منافع مالی بیشتری در بر خواهد داشت. سونیا لو، مدیرعامل کراپ وان، تقاضا و نیاز شرکت‌های هواپیمایی تضمین‌شده‌تر است و وقتی شرکت تولیدکننده مواد غذایی با یک شرکت هواپیمایی قرارداد تنظیم می‌کند، اطمینان دارد که محصولاتش را به فروش می‌رساند. او معتقد است: 

تامین مواد غذایی مورد نیاز برای خطوط هوایی، جذابیت های خاص خودش را دارد. هم حجم سفارش‌ها تقریبا مشخص است و هم اینکه درآمد حاصل از فروش محصولات، قابل پیش‌بینی است. بیشتر مزرعه‌های عمودی فعلی، بازار فروش خوبی ندارند. اکثر تولیدکنندگان سبزیجات در مزرعه‌های عمودی از بازگشت سرمایه‌ی خود در بازار مطمئن نیستند و اداره‌ی مزرعه‌های عمودی، برایشان سودآوری مالی چندانی ندارد.

سونیا لو در ادامه‌ی صحبت‌های خود به چالش‌های اقتصادی مزرعه‌های عمودی در ایالات متحده اشاره کرد. شرکت‌هایی همچون پاناسونیک و گوگل، پروژه‌های تولید سبزیجات و گیاهان به روش کشاورزی عمودی را رها کردند. سال گذشته FarmedHere یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشاورزی عمودی در ایالات متحده تعطیل شد. از آنجایی که در مزارع عمودی، از LED برای تامین نور مورد نیاز گیاهان استفاده می‌شود، هزینه‌ی برق مصرفی معمولا بالا است و با توجه به رقابت بازار برای ارزان‌فروشی، تولیدکنندگان گیاهان به روش کشاورزی عمودی، با مسایل مختلفی روبرو هستند. در حالی که برخی از مزرعه‌های عمودی زیر نظر دولت و با بودجه‌های دولتی اداره می‌شوند، ولی اکثر آنها در بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اداره می‌شوند و همین مساله باعث بروز مشکلات مالی مختلفی برای آنها شده است. 

انتظار می‌رود با توجه به حجم سفارش‌های بالای فرودگاه بین‌المللی دبی، استارتاپ کراپ وان  با همکاری کترینگ EKFC  بتوانند در این حوزه موفق شوندو با مشکلاتی که مزرعه‌های عمودی فعلی مواجه هستند، روبرو نشوند. کراپ وان قصد دارد با تمهیداتی، هزینه‌های تولید را تا جای ممکن کاهش دهد. انتظار می‌رود با توجه به حجم تقاضای بالای فرودگاه بین‌المللی دبی، در نهایت راه‌اندازی چنین کسب و کاری برای این دو شرکت، سودآور شود. علاوه بر این کراپ وان قصد دارد طی سال‌های پیش‌رو دو مزرعه عمودی دیگر در ایالات متحده راه‌اندازی کند. این دو مزرعه عمودی قرار است در شمال شرقی و جنوب غربی ایالات متحده به مشتریان و بازارهای خرده‌فروشی، محصولات خود را عرضه کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات