آلفابت ایکس به‌ دنبال روشی برای استفاده از هوش مصنوعی در تولید غذا است

جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در ادامه‌ی اقدامات خود در حوزه‌ی کشاوزی، قصد دارد از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در افزایش بهره‌وری و تولید محصولات زراعی استفاده کند.
تبلیغات

آلفابت ایکس، مرکز پژوهش‌های مخفی گوگل که توسعه‌ی روش‌های بنیادین و شگفت‌انگیز برای حل بزرگ‌ترین مشکلات جهان را دنبال می‌کند، اکنون مشغول یافتن روش‌هایی تازه است تا بتواند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تولید غذا را را به نحو قابل توجهی بهبود دهد. آسترو تلر، رئیس این مرکز، در رویداد سالانه‌ی ام‌تک دیجیتال متعلق به MIT Technology Review در سان‌فرانسیسکو درباره‌ی این برنامه صحبت کرد.

تلر از ارائه‌ی مثال‌های جزئی در این باره خودداری کرد و اظهار داشت که هنوز رویکرد ویژه‌ای توجه تیم ایکس را جلب نکرده است؛ اما در ادامه اشاره کرد که آن‌ها در حال بررسی نحوه‌ی به‌کارگیری یادگیری ماشین در حوزه‌های پیشرفته‌ای نظیر پهپادها و رباتیک هستند تا روش‌های کشاورزی را ارتقاء دهند.

یک پروژه برای آنکه توجه تیم ایکس را به خود جلب کند، باید از سه شاخص برخوردار باشد. اول باید به‌صورت بالقوه مشکلی را حل کند که میلیون‌ها یا میلیاردها نفر را تحت‌ تأثیر قرار دهد. دوم باید یک فناوری جسورانه و فوق پیشرفته را به‌ کار بگیرد و سوم، دست کم کورسوی امیدی برای دستیابی به آن در ۵ تا ۱۰ سال آینده وجود داشته باشد.

Farming

کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی ظاهرا تناسب کاملی با این سه شاخص دارد. سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برآورد می‌کند که با وجود استفاده از میلیون‌ها تن آفت‌کش، هر ساله ۲۰ تا ۴۰ درصد از بازدهی جهانی محصولات به‌ دلیل آفات و بیماری‌ها از دست می‌رود. بنابراین، یافتن روش‌های کشاورزی پرحاصل‌تر و پایدارتر برای میلیاردها نفر سودمند خواهد بود. همان‌طور که در کنفرانس این هفته‌ی ام‌آی‌تی تکنولوژی مشاهده شد، هوش مصنوعی بدون شک یک فناوری جسورانه محسوب می‌شود و پیشرفت آن به‌اندازه‌ای پرسرعت است که دوره‌ی زمانی آلفابت ایکس به‌ کمک آن دست‌یافتنی به‌ نظر برسد.

تلر با صحبت درباره‌ی چالش پیش‌ روی ارائه‌اش، گفت کشاورزی یک اقدام به‌شدت پیچیده است؛ بنابراین آلفابت ایکس آن را دست کم نمی‌گیرد. وی به چندین حوزه اشاره کرد که یادگیری ماشین به‌صورت بالقوه می‌تواند به کشاورزان کمک کند. یکی از موارد کاربرد این فناوری، افزایش تخصص کشاورزان در حوزه‌هایی حیاتی نظیر تصمیم‌گیری بر سر زمان برداشت محصولات زراعی یا آبیاری آن‌ها است.

کاربرد دیگر، کمک به برنامه‌ریزی برای کشاورزی در محیط‌هایی است که تغییرات اقلیمی موجب سختی پیش‌بینی الگوهای آب و هوایی و پیش‌بینی امکان تأثیرگذاری آفات و دیگر عوامل بر تولید می‌شود.

تلر در واکنش به این سؤال که آیا این فناوری پهپادها، ربات‌های زمینی یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها را در بر‌ خواهد گرفت یا نه، گفت پاسخ به این سؤال واقعا زود است. با این حال، وی اشاره کرد که این فناوری ماشین‌ها را به آنچه به دنبال آن هستند نزدیک می‌کند.

آلفابت ایکس از مدت‌ها پیش مشغول پژوهش در زمینه‌ی کشاورزی بوده است. این مرکز چند سال پیش، پروژه‌ای در حوزه‌ی کشاورزی عمودی راه‌اندازی کرد که شامل کاشت محصولات زراعی در محیط‌های بسته و قفسه‌هایی است که روی یکدیگر انباشته می‌شوند. این مرکز همچنین پیشرفت‌هایی در زمینه‌‌های مختلف همچون خودکارسازی برداشت محصولات به‌ دست آورده است؛ اما در نهایت پروژه‌ی کشاورزی عمودی تعطیل شد؛ زیرا آن‌ها با این شیوه امکان کاشت محصولات زراعی اصلی را در اختیار نداشتند.

Vertical Farming

علاوه بر این، کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های بزرگ‌تر بسیاری اکنون مشغول آزمایش ربات‌ها برای برداشت محصولاتی نظیر توت‌فرنگی و گردآوری داده درباره‌ی محصولات از طریق پهپاد و ... هستند. با این حال، با قدرت هوش مصنوعی و منابعی که گوگل و آلفابت ایکس در این زمینه در اختیار دارند، این مرکز باید قادر به ابداع برخی ایده‌های جدید برای ایجاد تحول در کشاورزی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات