عرضه کامپیوتر‌های مجهز به پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل در سه‌ماهه پایانی ۲۰۱۹

جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با اعلام اینتل، پردازنده‌های ۱۰ نانومتری این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه خواهند رسید.
تبلیغات

اینتل پیش از این و به‌دلیل مشکلات فنی بارها عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را به تاخیر انداخته بود؛ درنهایت این شرکت سال ۲۰۱۹ را به‌عنوان زمان نهایی فروش پردازنده‌های توانمند جدید خود معرفی کرد. اما غول دنیای تراشه‌های کامپیوتری تاکنون بازه‌ی دقیقی را برای آغاز فروش محصولات جدید اعلام نکرده بود. 

اکنون مدیران اینتل طی گزارشی رسمی، نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ را به‌عنوان بازه‌ی عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود اعلام کردند. با این حال حتی پس از عرضه‌ی انواع ۱۰ نانومتری، تولید پردازنده‌های ۱۴ نانومتری این شرکت متوقف نخواهد شد و هم‌چنان نقش پررنگی در سبد محصولات اینتل خواهند داشت.

Intel در حال حاضر خود را آماده‌ی تولید عمده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری می‌کند. با اینکه زمان دقیقی برای آغاز این فرآیند اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود غول دنیای نیمه‌هادی‌ها در سه ماهه‌ی دوم یا سوم سال ۲۰۱۹ به‌صورت رسمی تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را آغاز کند. بدین ترتیب و طبق گفته‌ی اینتل کاربران قادر به خرید محصولات کامپیوتری با پردازنده‌های جدید اینتل در فصل خرید سال نو، در سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی خواهند بود.

اینتل

بدین ترتیب بالاخره در سه‌ماهه‌ی چهارم سال آینده می‌توان از نسل جدید پردازنده‌های اینتل در سیستم‌های کامپیوتری بهره برد. تا زمان عرضه‌ی این محصولات به بازار، پردازنده‌های ۱۴ نانومتری اینتل نقش اصلی را در سبد محصولات این شرکت بازی خواهند کرد. اینتل برای اولین بار از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در پردازنده‌های اسکای‌لیک خود بهره برد. با اینکه طبق قانون تیک‌تاک اینتل، انتظار مهاجرت به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۱۶ و پردازنده‌های نسل هشتم اینتل می‌رفت، مشکلات فنی باعث تغییرات گسترده‌ای در سبد محصولات اینتل شد. تغییر قانون توسعه‌ی تیک‌تاک به Process-Architecture-Optimization، تغییر نام‌گذاری و استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در چهار نسل مختلف پردازنده، بخشی از مشکلات اینتل پس از تاخیر‌های گسترده در رسیدن به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بود. 

با این حال به ادعای مدیران اینتل هنوز راه زیادی برای بهبود لیتوگرافی ۱۴ نانومتری باقی مانده است؛ عرضه‌ی پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل به‌عنوان بخش بزرگی از بازار پردازنده‌های مخصوص سرور، یکی از موارد موجود است. هم‌چنین اینتل برای افزایش درآمد خود مشغول بهبود و تولید عمده‌ی حافظه‌های سه بعدی XPoint آپتین است که در ماژول‌های ۱۲۸ گیگابایتی و مخصوص کاربری‌های تجاری و سرور‌ها به بازار عرضه شده است.

مورتی رندوچینتالا، مدیر ارشد بخش مهندسی اینتل در خصوص عرضه‌ی پردازنده‌ی سرور اینتل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اعلام کرد که این دسته از پردازنده‌های بلافاصله پس از عرضه‌ی انواع مخصوص کامپیوتر‌های شخصی توسعه و آماده‌ی عرضه به بازار خواهند شد. طبق برخی اخبار منتشرشده می‌توان منتظر پردازنده‌های مخصوص سرور آیس‌لیک SP اینتل در سه‌ماهه‌ی سوم یا چهارم سال ۲۰۲۰ بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات