توافق آمریکا و اروپا برای حذف تعرفه بر واردات خودرو

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
در دیدار دونالد ترامپ و ژان کلود یانکر، دو طرف در مورد برگزاری مذاکرات برای حذف موانع تجاری و تعرفه‌های گمرکی بر شرکت‌های خودروسازی و صنعتی توافق کردند.
تبلیغات

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه موافقت کردند تا برای حذف موانع تجاری در مورد کالاهای صنعتی و برداشتن تعرفه‌های گمرکی اقدام کنند. این توافق در حالی انجام شد که ترامپ قصد داشت به زودی تعرفه‌های گمرکی را بر واردات خودرو اعمال کند.

این توافق جهت همکاری در قالب یک گروه کاری سطح بالا برای مذاکره در مورد کاهش تعرفه‌ و یارانه‌ منعقد شد؛ در حالی که می‌توانست خطر جنگ تجاری بین‌المللی را به شدت افزایش دهد. ترس از جنگ تجاری میان آمریکا و اروپا در پی تهدید ترامپ به اعمال تعرفه گمرکی بر واردات فولاد، آلومینیوم و خودرو شدت گرفت. انتشار خبر این توافق موجب شد تا شاخص بورس جهانی افزایش یابد.

ترامپ یانکر جنگ تجاری تعرفه

ترامپ و یانکر پس از جلسه‌ای در کاخ سفید گفتند که در مورد برگزاری مذاکرات تجاری گسترده برای افزایش خرید سویا و گاز طبیعی مایع (LNG) توسط اروپا و کاهش موانع تجارت در ارتباط با خدمات، مواد شیمیایی، دارویی و محصولات پزشکی به توافق رسیده‌اند. آن‌ها همچنین گفتند که برای اصلاح قوانین سازمان تجارت جهانی همکاری خواهند کرد.

در این راستا ترامپ موافقت کرد که تعرفه‌های موجود ایالات متحده را در مورد فولاد و آلومینیوم اروپا و همچنین تعرفه‌های اتحادیه اروپا علیه موتورسیکلت‌های آمریکایی، نوشیدنی‌ها و سایر محصولات حل و فصل کند. یانکر نیز از موافقت دو طرف برای اعمال نکردن تعرفه‌های جدید صحبت کرد؛ این موضوع شامل تعرفه‌های گمرکی می‌شود که ترامپ به تازگی اعلام کرده بود بر واردات خودرو و قطعات وابسته وضع می‌کند. 

یانکر گفت:

تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد، هیچ تعرفه جدیدی اعمال نخواهد شد؛ مگر اینکه یک طرف مذاکرات را متوقف کند. 
mercedes benz

تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه گمرکی بر واردات خودرو، خودروسازان اروپایی مانند دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز)، بی‌ام‌و فولکس‌واگن و شرکت‌های خودروسازی ژاپنی (تویوتا، نیسان) و کره جنوبی (هیوندای، کیا) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا تا اواسط شهریور ماه می‌تواند پس از بررسی و تشخیص خطر برای امنیت ملی، بر واردات خودرو تعرفه توصیه کند.

ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت:

امروز ما با هم توافق کردیم؛ اول از همه برای همکاری در مورد حذف تعرفه‌ها و در ادامه برای برداشتن موانع تجاری و یارانه‌های کالاهای غیر صنعتی به توافق رسیدیم.
ترامپ تعرفه خودرو اروپا

ترامپ و یانکر به طور خاص در صحبت‌های خود تعرفه خودرو را ذکر نکرده‌اند و تمرکز خود را بر سایر محصولات صنعتی متمرکز کردند. کمیسیون اروپا هفته گذشته در مورد واکنش احتمالی واشنگتن به تعرفه‌های خودرویی کشورهای اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این موضوع می‌تواند ۱۰.۵۵ میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات