گوگل درصدد آسان‌سازی برنامه‌ نویسی برای رایانه‌های کوانتومی است

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل قصد دارد با برنامه‌ی متن‌باز جدید خود، روند کارکردن با رایانه‌های کوانتومی را برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر کند.
تبلیغات

رایانه‌های کوانتومی هنوز در دوران ابتدایی خود قرار دارند؛ اما سازندگان این دستگاه‌های عجیب و غریب قصد دارند با تشویق توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، آن‌ها را به تجربه‌ی نسل جدید رایانه‌ها سوق دهند.

مسیرِ برنامه‌نویسی دستگاه‌های کوانتومی، یک چالش اساسی برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. رایانه‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، با زبان ماشین کار می‌کنند که از ترکیب دو عدد ۰ و ۱ تشکیل شده‌اند؛ اما در آن سو، رایانه‌های کوانتومی از مفهوم جدیدی بهره می‌برند که کیوبیت نام دارد. مفهوم پیچیده‌ی کیوبیت‌ها که با اصل برهم‌نهی فیزیک در هم آمیخته، بر این پایه استوار است که در آنِ واحد، یک رایانه‌ می‌تواند در حالت صفر و یک قرار داشته باشد. علاوه‌بر مورد فوق، کیوبیت‌ها تفاوت دیگری نیز با بیت‌‌های عادی دارند؛ فارغ از این امر که بین کیوبیت‌ها اتصال معنایی وجود دارد یا خیر، این اعداد می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و روی هم تأثیر بگذارند. 

از این جهت، استفاده از چنین رایانه‌هایی نیازمند نرم‌افزارهای جدیدی است که به‌کلی ساختاری متفاوت از نرم‌افزارهای مرسوم دارند. فعلاً تنها تعداد معدودی از توسعه‌دهندگان درباره‌ی این مبحث دانش کامل دارند و قادر به برنامه‌نویسی برای این دستگاه‌ها هستند.

حال گوگل به‌عنوان یکی از بازیگران بزرگ عرصه‌ی فناوری و پیشگامان عرصه‌ی کوانتوم، قصد دارد تغییراتی را در این روند ایجاد کند. این شرکت به‌تازگی ابزار توسعه‌ی جدیدی را برای توسعه‌دهندگان در دسترس قرار داده که Cirq‌ نام دارد و امکانِ ساخت الگوریتم، بدونِ نیاز به دانش قبلی درباره‌ی فیزیک کوانتوم را فراهم می‌کند. Cirq‌ ابتکار عمل متنِ‌باز گوگل است؛ به این مفهوم که هرشخصی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و به اعمال تغییرات در ابزار یادشده بپردازد. اهالی مانتین‌ویو برای ساده‌سازی استفاده از این ابزار، آن را به مقدار زیاد مشابه TensorFlow طراحی کرده‌اند که ساخت نرم‌افزار با استفاده از یادگیری ماشین را برای برنامه‌نویسان به ارمغان می‌آورد.

فعلاً توسعه‌دهندگان فقط می‌توانند از این ابزار برای ساخت الگوریتم‌های مبتنی بر کوانتوم که روی شبیه‌ساز اجرا می‌شوند، استفاده کنند؛ اما Google اعلام کرده که هدف نهایی آن‌ها از ساخت Cirq، کمک به توسعه‌ی نرم‌افزارهای این‌چنینی بوده که روی بازه‌ی وسیعی از رایانه‌های حقیقی کوانتوم در آینده اجرا شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات