سریع‌ ترین هاچبک‌‌های بازار جهانی در سال ۲۰۱۸

پنج‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
در فهرست سریع‌ترین هاچ‌بک‌های سال ۲۰۱۸، محصولات اروپایی در برابر یک نماینده از ژاپن و آمریکا قرار گرفته‌اند.
تبلیغات

شتاب اولیه و زمان سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، همیشه مهم‌ترین عامل در انتخاب خودرو نیست، اما بین رسانه‌ها و علاقه‌مندان، طرفدار زیادی دارد. امروزه، عملکرد خودروهای کلاس هاچ‌بک در آزمایش شتاب اولیه، اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

خودروسازان در ساخت هاچ‌بک‌های جذاب معمولاً مخاطبان نسل جوان را هدف می‌گیرند؛ بنابراین عملکرد فنی به‌خصوص شتاب اولیه و نهایت سرعت، اهمیت زیادی دارد. هاچ‌بک‌های مدرن با داشتن پیشرانه‌های پرقدرت و انواع سیستم‌های پیشرفته مانند کنترل شروع حرکت (لانچ کنترل)، سیستم تمام چرخ محرک و هدایت گشتاور (تورک وکتورینگ) در مقایسه با مدل‌های چند دهه پیش بسیار سریع‌تر شده‌اند. در کنار این موارد، باید قبول کرد که هاچ‌بک‌های امروزی ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرده‌اند و شاید به‌اندازه‌ی پدران خود، ارزان‌قیمت و اقتصادی هم نباشند. چند ماهی از سال ۲۰۱۸ گذشته است و بسیاری از برندهای مشهور، مدل‌های هاچ‌بک جدید خود را عرضه یا رونمایی کرده‌اند. قصد داریم با نگاهی کلی به سریع‌ترین هاچ‌بک‌های فعلی بازار جهانی، بر تفاوت مدل‌های مدرن و قدیمی بیشتر تأکید کنیم. در ادامه‌ی این مطلب فهرست ۱۰ هاچ‌بک سریع ۲۰۱۸ بر اساس زمان ثبت شده در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آورده شده است.

۱۰- رنو مگان RS

Renault Megane RS

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۵.۹ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۳۶ هزار و ۴۰۰ دلار

نسخه‌ی RS از سال ۲۰۰۴ به سری هاچ‌بک‌های مگان محصول شرکت فرانسوی رنو وارد شد. جدیدترین مدل RS در نسل چهارم مگان سال گذشته با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ TCE، گیربکس‌های ۷ سرعته EDC و ۶ سرعته دستی، ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور رونمایی شد. به‌لطف سیستم توزیع گشتاور الکترونیکی رنو، مگان RS محور جلو در زمانی کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با این عملکرد رنو مگان RS جدید در جایگاه دهم سریع‌ترین هاچ‌بک‌های فعلی بازار جهانی قرار می‌گیرد ولی احتمالاً با عرضه‌ی نسخه‌ی تروفی (Trophy) و تجهیز آن به حداقل ۳۰۰ اسب بخار، این هاچ‌بک فرانسوی در زمان کمتری به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

۹- سئات لئون کوپرا

SEAT Leon Cupra / سئات لئون کوپرا

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۵.۷ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۳۹ هزار و ۲۰۰ دلار

هاچ‌بک جذاب لئون از برند اسپانیایی سئات در تیپ کوپرا (Cupra)، سال ۲۰۱۷ به‌روز رسانی شد. نسل سوم لئون از سال ۲۰۱۲ در تیپ‌ها و نسخه‌های مختلف تولید شده است. مدل ۲۰۱۸ لئون کوپرا از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ TSI فولکس واگن با قدرت ۲۹۶ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. تمام این قدرت توسط گیربکس ۷ سرعته‌ی DSG به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود تا این هاچ‌بک ۴۰ هزار دلاری در ۵.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سئات لئون بر اساس پلتفرم MQB فولکس واگن ساخته شده است.

۸- هوندا سیویک تایپ R

honda civic TYpe R

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۵.۷ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۳۴ هزار و ۷۰۰ دلار

محصول جذاب، پرطرفدار و خوش‌ساخت هوندا سیویک در نسل پنجم خود به‌سر می‌برد. نسخه‌ی تایپ R این مدل یکی از بهترین و به‌نظر بسیاری از کاشناسان، برترین هاچ‌بک تاریخ خودروسازی است.

البته بر سر طراحی آن اختلاف نظر وجود دارد ولی همه در برابر عملرد فنی آن تسلیم شده‌اند. مدل جدید سیویک تایپ R از پیشرانه‌ی خوش ساخت ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ VTEC هوندا با قدرت ۳۱۶ اسب بخار (بازار آمریکا و آسیا ۳۰۶ اسب بخار) و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. هوندا سیویک تایپ R محور جلو با استفاده از گیربکس ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) و ثبت زمان ۷ دقیقه و ۴۳.۸۰ ثانیه در پیست نوربرگ‌رینگ، رکورددار خودروهای محور در جهنم سبز است.

۷- سئات لئون کوپرا R

Leon Cupra R

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۵.۵ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۴۶ هزار و ۶۰۰ دلار

نسخه‌ی تولید محدود سئات لئون کوپرا R در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. کوپرا R از همان پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ TSI لئون استاندارد استفاده می‌کند اما در این نسخه با ۳۰۶ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور همراه شده است. کوپرا R سریع‌تر نسخه از نسل سوم سری سئات لئون است که با بهره‌گیری از گیربکس ۶ سرعته دستی و دیفرانسیل لغزش محدود در زمان ۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۶- فورد فوکوس RS

Ford Focus RS

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴.۷ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۴۱ هزار و ۱۲۰ دلار

چند ماه پیش بود که نسل چهارم فورد فوکوس رونمایی شد اما خبری از نسخه پرقدرت RS نشد. مدل انتخابی این فهرست، نسل سوم فوکوس محصول سال ۲۰۱۵ بوده که باوجود عرضه در آخرین سال عمر خود، همچنان عملکرد آن قابل توجه است. فوکوس RS از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ اکوبوست فورد، ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. برگ برنده‌ی فوکوس RS سیستم تمام چرخ محرک (AWD) آن است که در کنار گیربکس ۶ سرعته دستی و سیستم کنترل شروع حرکت زمان ۴.۷ ثانیه‌ای را در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نتیجه داده است.

۵- آئودی S3

Audi S3

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴.۷ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۴۰ هزار و ۲۰۲ دلار

نسل سوم آئودی S3 از سال ۲۰۱۲ در سه مدل هاچ‌بک، سدان و استیشن عرضه شده است. این مدل در سال ۲۰۱۶ فیس‌لیفت شد تا در برابر دیگر رقبا به‌روز رسانی شده باشد. S3 با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ TFSI فولکس واگن، ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با بهره‌گیری از گیربکس ۷ سرعته S ترونیک و سیستم تمام چره محرک آئودی کواترو (Quattro) رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۴.۷ ثانیه، برای این هاچ‌بک نسبتاً قدیمی آلمانی ممکن شده است.

۴- فولکس واگن گلف R

فولکس واگن گلفR مدل 2018 / Volkswagen Golf R

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴.۶ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۳۹ هزار و ۷۸۵ دلار

نسخه‌ی پرقدرت R هاچ‌بک پرطرفدار و اصیل فولکس واگن گلف محصول سال ۲۰۱۲ که در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شد، از همان پیشرانه‌ی آئودی S3 استفاده می‌کند. ۴ سیلندر TFSI توربوشارژ با حجم ۲ لیتر، ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار گلف R می‌گذارد. گیربکس ۷ سرعته DSG در کنار سیستم تمام چرخ محرک 4MOTION عامل برتری هاچ‌بک محبوب غول خودروسازی آلمان در برابر آئودی S3 است.

۳- بی‌ام‌و سری 1

سری یک بی ام و BMW series 1 new 2018

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴.۴ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۴۵ هزار و ۵۰۰ دلار

تنها هاچ‌بک مجهز به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر این فهرست، تیپ M140i xDrive سری 1 بی‌ام‌و است. این مدل از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری توربوشارژ بی‌ام‌و موسوم به توئین‌پاور با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. تیپ پایه سری 1 محور عقب است اما با انتخاب تیپ تمام چرخ محرک xDrive به همراه گیربکس ۸ سرعته استپ‌ترونیک، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۴.۴ ثانیه ممکن می‌شود.

۲- مرسدس‌بنز AMG A45

Mercedes AMG A45

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴.۲ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۵۵ هزار و ۴۰۰ دلار

نسل چهارم مرسدس A کلاس چند ماه پیش رونمایی شد ولی هنوز اطلاعات کامل آن منتشر نشده است. با این‌حال نسل سوم با مدل AMG A45 محصول سال ۲۰۱۵، نماینده‌ی شایسته‌ی مرسدس‌بنز در این فهرست است. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ AMG با قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۴۷۵ نیوتن‌متر به‌اضافه‌ی گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرک، جایگاه محکم A45 را تضمین کرده است. بر اساس گزارش‌ها، نسل جدید A کلاس حداقل ۴۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت.

۱- آئودی RS3 اسپرت‌بک

آئودی RS3

صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۴.۱ ثانیه

قیمت مدل پایه: ۵۸ هزار و ۶۰۰ دلار

سریع‌ترین هاچ‌بک این فهرست مدل RS3 اسپرت‌بک آئودی محصول سال ۲۰۱۷ است. RS3 با استفاده از قدرتمندترین پیشرانه‌ی ۵ سیلندر جهان در زمان ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. پیشرانه‌ی تحسین‌شده‌ی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوشارژ آئودی، ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. قرار دادن این پیشرانه در کنار گیربکس ۷ سرعته DSG و سیستم تمام چرخ محرک آئودی کواترو، شتاب اولیه‌ی ۴.۱ ثانیه را به واقعیت تبدیل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات