تشخیص مشکلات سلامت روانی با بررسی تعاملات اجتماعی

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انزوای اجتماعی منجر به افزایش بیماری‌های روانی می‌شود. درک بیشتر از مشکلات مربوط به سلامت روانی با انجام بررسی‌های بیشتر روی تعاملات اجتماعی امکان‌پذیر می‌شود.
تبلیغات

پژوهشگران بیمارستان مک‌لاین، نتایج یک بررسی را منتشر کردند که نشان می‌داد سن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و عوامل دیگر در انزوای اجتماعی و سلامت روانی ضعیف تاثیرگذار هستند. پژوهشگران در یک مقاله که در سایت علوم روانشناسی بالینی منتشر شده است، به بررسی تاثیر بالای تعاملات اجتماعی بر افراد در تمام سنین و تمام حوزه‌های زندگی مشغول هستند.

ده قانون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

لورا گرمین از نویسندگان این مقاله و دارای مدرک دکترا در بیمارستان مک‌لاین اعتقاد دارد که اطلاعات ارائه‌شده در این بررسی، درک ما از عوامل منفی تاثیرگذار بر سلامت روانی افراد را افزایش می‌دهد. چرا که در پژوهش‌ها، انگیزه‌ی اجتماعی پایین و از دست دادن انگیزه‌ی اجتماعی در ارتباط با ابتلا به بیماری‌های روانی مختلف از جمله افسردگی و اختلالات طیف اسکیزوفرنی بررسی شده‌اند. دکتر گرمین که مدیر فنی موسسه‌ی فناوری روانپزشکی در مک‌لاین است، می‌گوید:

میل نداشتن به اجتماعی شدن با انزوای اجتماعی و سلامت روانی پایین‌تر، و به بیان درست‌تر احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی در دوران نوجوانی و اوایل جوانی در ارتباط است.

دکتر گرمین و نویسنده‌ی دیگر مقاله یعنی دکتر دیوید دودل‌فدر از دانشگاه روچستر با در نظر گرفتن این مسئله، تصمیم گرفتند تفاوت تاثیر تجربه‌ی لذت اجتماعی و میل به اجتماعی شدن را در طول زندگی و گروه‌های جمعیتی مختلف بررسی کنند.

انگیزه‌ی اجتماعی و میل به اجتماعی شدن در میان مردان کمتر از زنان است

نتایج پژوهش سه ساله‌ی گرمین و دیوید دودل‌فدر در یک بررسی با نام «ابعاد اپیدمیولوژیک آنهدونیای اجتماعی» منتشر شد. این پژوهش از طریق پلتفرم پژوهشی آنلاین TestMyBrain.org انجام گرفت. در مجموع حدود ۲۰ هزار نفر از سرتاسر دنیا در این بررسی شرکت کردند؛ هدف این پژوهش، بررسی عوامل احتمالی موثر بر آنهدونیای اجتماعی بود. آنهدونیای اجتماعی، یک اصطلاح بالینی است که با فقدان انگیزه‌ی اجتماعی، کاهش میل برای مشارکت در تعاملات اجتماعی یا مشکل در لذت بردن از تعاملات اجتماعی تعریف می‌شود. شرکت‌کنندگان در بررسی، سن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مختلف و قومیت‌های متفاوت داشتند.

Sam Altman

پژوهشگران با به‌کارگیری این پروژه‌ی علمی بزرگ شهروندی (به‌گفته‌ی گرمین) به مقایسه‌ی اطلاعات به‌دست آمده از آن با داده‌های موجود در مورد آنهدونیای اجتماعی و عوامل احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روانی پرداختند. آن‌ها از راه‌های گوناگون دریافتند که افراد در جنبه‌های اساسی انگیزه‌ی اجتماعی با یکدیگر تفاوت دارند؛ این موضوع، نشان‌دهنده‌ی تفاوت در احتمال ابتلا به برخی اختلالات روانی خاص است. برای مثال، گرمین می‌گوید:

یافته‌ها نشان داد که انگیزه‌ی اجتماعی و میل به اجتماعی شدن در میان مردان کمتر از زنان است. همچنین در افرادی که دارای زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی کم‌بضاعت هستند نیز کمتر است.

انگیزه‌ی اجتماعی و لذت اجتماعی از اوایل نوجوانی تا سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی کاهش پیدا می‌کند

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که انگیزه‌ی اجتماعی و لذت اجتماعی از اوایل نوجوانی تا سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی یعنی قبل از افزایش دوباره‌ی سن کاهش پیدا می‌کند. گرمین می‌گوید که انگیزه‌ی اجتماعی کم در سنین میانسالی منجر به حمایت اجتماعی پایین‌تر و در نتیجه، سلامت روانی پایین‌تر می‌شود؛ به این ترتیب مداخله‌هایی که حمایت اجتماعی را بالا می‌برند، گزینه‌ای مهم برای حل مشکلات مربوط به سلامت روانی در میانسالی محسوب می‌شوند.

گرمین معتقد است درک تفاوت میان عواملی مانند انگیزه‌ی اجتماعی در جمعیت‌های مختلف باعث می‌شوند الگوها و افراد در معرض ابتلا به این بیماری‌ها را تشخیص دهیم. او می‌گوید:

بررسی رفتار اجتماعی در میان افراد و ارتباط دادن آن با تفاوت‌های موجود در سلامت روانی به شناسایی روش‌های مناسب‌تر ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی کمک می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات