دایملر با استفاده از باتری خودروی الکتریکی، نیروگاه برق می‌سازد

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گروه خودروسازی دایملر از طریق زیرمجموعه‌های خود از جمله مرسدس بنز، یک نیروگاه سوخت فسیلی را به نیروگاه ذخیره برق تبدیل کرد.
تبلیغات

سیستم ذخیره انرژی (ESS) دایملر و مرسدس بنز با توان ۹.۸ و ۸.۹۶ مگاوات در الورلینگسن وست‌فالن جنوبی آلمان نصب شده است. ESS شامل ۱۹۲۰ ماژول باتری جدید است که برای تولید یک ایستگاه هوشمند نسل سوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و قطعات مورد استفاده در بیش از ۶۰۰ خودروی الکتریکی را در خود جای می‌دهد.

این تأسیسات ذخیره‌سازی بزرگ در صورت تولید برق بیش از حد، برای ذخیره انرژی از منابع تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. انرژی ذخیره‌شده در این ایستگاه، هنگامی در اختیار شبکه توزیع برق قرار می‌گیرد که تولید انرژی کم، اما تقاضا بالا باشد. طراحی ماژولار سیستم را قادر می‌سازد که به‌طور مداوم و کاملا خودکار، خود را با قدرت شبکه سازگار کند. پروژه نوآورانه دایملر در مکان قبلی نیروگاه سوخت فسیلی (زغال‌سنگ) احداث شده است که در سال ۱۹۱۲ ساخته و اخیرا تعطیل شد.

نیروگاه های سوخت فسیلی

دایملر قصد دارد این نوع تأسیسات ذخیره‌سازی را به کار بگیرد؛ زیرا باتری‌های لیتیوم یون در طول سال‌های متمادی نیاز به بازیافت دارند. این روش، راهی تازه برای مضاعف کردن استفاده هدفمند، کمک به حفظ شبکه و ذخیره باتری‌های یدکی در اختیار قرار می‌دهد.

برای دایملر، ذخیره انرژی باتری به کسب‌وکاری در حال رشد تبدیل شده است؛ خودروساز بزرگ آلمانی تاکنون تأسیساتی با حدود ۴۰ مگاوات ساعت در آلمان راه‌اندازی کرده که شامل دو پروژه بزرگ می‌شود. اولین پروژه که سال ۲۰۱۶ با ظرفیت ۱۲.۸ مگاوات ساعت در الورلینگسن نصب و راه‌اندازی شد و دومین پروژه با ظرفیت ۱۷.۴ مگاوات ساعت در هانوفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ارزش افزوده در آغاز عمر باتری

ذخیره‌سازی «فعال» ماژول‌های باتری لیتیوم یون در سایت نیروگاه ENERGIE AG در الورلینگسن مانند چشمه‌ای تازه برای سیستم‌های باتری مورد استفاده در حمل‌ونقل الکتریکی عمل می‌کند. باتری‌ها برای قابل استفاده ماندن در هنگام تعویض، نیاز به بازیافت مداوم در طول دوران ذخیره‌سازی، شارژ و تخلیه باتری دارند. این موضوع باعث جلوگیری از تخلیه کامل باتری می‌شود که در نهایت می‌توانست منجر به ایجاد عیب در باتری شود. در عین حال شرکای دایملر و مرسدس بنز، به‌طور مؤثری به تقاضای روزافزون واکنش نشان می‌دهند تا نوسانان شبکه جبران شود. از این ایستگاه ذخیره‌سازی همچنین برای تثبیت شبکه انرژی آلمان استفاده می‌شود.

دایملر در توضیح این پروژه می‌گوید:

در صورت افزایش نوسانات برق در سیستم‌های انرژی‌ تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی، واحدهای ذخیره‌سازی به اطمینان از تعادل مطلوب در شبکه کمک می‌کنند. این واحدها با ظرفیت ذخیره‌سازی بالا و هوشمند خود، نوسانات انرژی را تقریبا بدون هدر رفتن کنترل می‌کنند؛ کاری که در حال حاضر عمدتا توسط توربین‌های با سرعت چرخش بالا انجام می‌شود.
Mercedes benz battery plant / مرسدس بنز باتری کارخانه

نمونه‌ای شگفت‌انگیز از تبدیل انرژی

کارخانه بزرگ ذخیره‌سازی انرژی به‌عنوان نماد تحول در ذخیره‌سازی و استفاده از انرژی شناخته می‌شود. چنین تأسیساتی باعث دور شدن از شبکه‌های برق فسیلی، حرکت به سمت توسعه پایدار و کاهش دی‌اکسید کربن هوا خواهد شد. شرکت موبیلیتی هاوس AG، جیتک انرجی AG و دایملر همراه با زیرمجموعه‌های خود شامل مرسدس بنز انرجی (Mercedes-Benz Energy) و آکوموتیو (Accumotive)،‌ شرایط برد-برد را برای تمام طرف‌ها ایجاد و از پیشرفت چرخه انرژی حمایت می‌کنند.

شرکای پروژه

شرکت موبیلیتی هاوس (Mobility House) به دنبال پیشرفت تبدیل انرژی و دنیای بدون آلایندگی است. همکاری این شرکت با دایملر و مرسدس بنز در راستای دستیابی به روش‌های نوین شارژ و ذخیره‌سازی انرژی صورت می‌گیرد. فناوری موجود و جدید در زمنیه تأسیسات ذخیره‌سازی انرژی، باعث ادغام خودروهای الکتریکی در شبکه برق خواهد شد. موبیلیتی هاوس که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، با شرکت‌های پیشرو در صنعت خودرو در بیش از ۱۰ کشور جهان همکاری می‌کند و تأسیساتی در شهرهای مونیخ، زوریخ و سانی‌ویل کالیفرنیا در اختیار دارد. 

جیتک انرجی (GETEC ENERGIE) که به‌عنوان یکی از اعضای گروه خدمات انرژی جیتک فعالیت می‌کند، در زمینه روش‌های تقاضامحور مرتبط با تأمین برق، گاز و بازاریابی انرژی فعال است. 

سایر رقبا

دیگر خودروسازان مانند تسلا و  بی‌ام‌و نیز در زمینه استفاده از فناوری باتری خودروی برقی، ایده‌هایی مشابه ارائه کرده‌اند. به‌عنوان مثال، خودروساز آلمانی بی‌ام‌و با همکاری شرکتی معتبر برای ساخت منبع ذخیره انرژی ۲.۸ مگاوات ساعتی با استفاده از باتری‌های ۱۰۰ خودروی الکتریکی بی‌ام‌و i3، تجربه خود را در این عرصه به نمایش گذاشته است.

تقریبا یک سال از زمانی می‌گذرد که تسلا با حل بحران انرژی در جنوب استرالیا به کمک تأسیسات بزرگ باتری معروف شد و توانست توانایی خود را در این زمینه ثابت کند. البته تسلا علاوه بر سیستم‌های ذخیره انرژی، سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش انرژی خورشیدی نیز انجام داده است که با خرید شرکت سولارسیتی محقق شد؛ هرچند به علت مشکلات مالی، آینده‌ی سولارسیتی در ابهام قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات