پروژه Maven تنها همکاری گوگل در زمینه نظامی نبوده است

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش‌ها، پروژه‌ی maven که اخیرا در پی اعتراض مهندسان گوگل منحل شد، تنها همکاری نافرجام گوگل و دولت آمریکا نبوده است.
تبلیغات

گوگل تحت فشار اعتراضات کارمندان خود، از مشارکت در پروژه‌ای به نام Maven پا پس کشید؛ پروژه‌ای نظامی که به منظور استفاده از هوش مصنوعی جهت قدرت بخشیدن به حملات پهپادی ترتیب داده شده بود. حال مشخص شده است که ماون تنها قرارداد دولتی نافرجام گوگل نبوده است.

اوایل سال جاری، گروهی از مهندسان نرم‌افزار گوگل ملقب به «گروه ناین» از کار روی پروژه‌ی air gap یا خلأ هوایی نیز خودداری کرده بودند؛ زیرا این پروژه می‌توانست پایه‌گذار همکاری‌های بعدی در پروژه‌های حساس نظامی شود. بر اساس گزارش‌ها، اورس هولز، مدیر ارشد بخش فنی گوگل گفته است که انجام این پروژه به تعویق افتاده است.

این حرکت بایکوت‌گونه‌ی مهندسان گوگل نقطه‌ی شروع اعتراضات کارمندان این شرکت در ماه آوریل شد و در نتیجه پروژه‌ی ماون نیز منحل شد. بیش از سه هزار تن از کارمندان گوگل دادخواستی را امضا کردند و از مدیرعامل گوگل یعنی ساندار پیچای خواستند که به طور کامل با پنتاگون قطع همکاری کند. حال منازعه‌ی پروژه‌ی ماون بار دیگر با ارسال نامه‌ای از سوی قانون‌گذاران آمریکا به ساندار پیچای شدت یافته است. در این نامه ضمن اظهار تأسف نسبت به تصمیم این شرکت به عدم همکاری با دولت، تأکید شده است که گوگل باید هرگونه همکاری با شرکت مخابراتی هواوی را قطع کند.

ما شما را ملزم به تجدیدنظر در خصوص همکاری با هواوی می‌کنیم؛ مشخصا به این دلیل که شرکت شما اخیرا از تمدید همکاری با صنایع دفاع در یک پروژه‌ی تحقیقاتی به نام ماون سر باز زد. هرچند ما برای این موضوع که گوگل همکاری قدیمی و پرمنفعت بین ارتش و شرکت‌های فناوری را قطع کرد متأسفیم؛ اما تأسف بزرگتر ما به خاطر این مسئله است که ظاهرا گوگل تمایل بیشتری به حمایت از حزب جمهوری‌خواه چینی دارد تا ارتش آمریکا.

با وجود قطع همکاری گوگل با دولت در تولید تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی، مشخص نیست که توسعه‌ی فناوری خلأ هوایی متوقف شده باشد. به گزارش بلومبرگ، این فناوری ماهیتا رایانه‌های دولت را از سایر رایانه‌های موجود در شبکه جدا کرده و داده‌های دولتی را ایزوله می‌کند.

گوگل که تا کنون در خصوص این قطع همکاری و نامه‌ی واصله اظهار نظری نکرده است، تنها شرکت مطرح حوزه‌ی فناوری نیست که به دلیل عقد قراردادهای این‌چنینی با دولت زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا روز دوشنبه نامه‌ی دادخواستی را حاوی بیش از ۱۵۰ هزار امضا به شرکت آمازون ارسال کرد و از این شرکت خواست که فروش سیستم‌های نظارتی خود را به مراجع قضایی متوقف کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات