آموزش بازاریابی دیجیتال، بخش هفتم: سئوی خارجی سایت

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
سئوی خارجی سایت مجموعه‌ای از اقدامات خارج از سایت است که با هدف بهبود رتبه در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو (SERPs) صورت می‌گیرد.
تبلیغات

هفته‌های گذشته، از اهمیت سئو در بازاریابی دیجیتال صحبت کردیم و توضیح دادیم که با کمک مجموعه‌ای از راهبردها، می‌توانید وب‌سایت بهینه‌شده‌ی خود را در بازار رقابتی، به جایگاه بالاتری برسانید. اگر وب‌سایت شما در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو، رتبه‌ی بهتری داشته باشد، بهتر دیده می‌شوید و نرخ ترافیک، نرخ تبدیل و نرخ ROI بالاتری به دست می‌آورید. همچنین اصول و تاکتیک‌های سئوی داخلی سایت را بررسی کردیم.

برای بهینه‌سازی عوامل رتبه‌بندی خارج سایت خود، باید کاری کنید که کاربران و موتورهای جستجو درک بهتری از محبوبیت و شهرت، مرتبط بودن، اعتبار و ارزشمندی وب‌سایت یا وبلاگ شما به دست آورند. در سئوی خارجی سایت (Off-page SEO یا Off-site SEO) برخلاف سئوی داخلی، دامنه‌ی فعالیت‌ها مکان‌هایی خارج از وب‌سایت خودتان است (صفحات دیگر وب‌سایت‌ها، فروم‌ها، رسانه‌های اجتماعی) که بعداً به وب‌سایت شما لینک می‌شوند یا آن را ارتقاء می‌دهند و به‌طور مؤثری کیفیت محتوای شما را تضمین می‌کنند.

اهمیت سئوی خارجی

الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو دائماً در حال تغییر هستند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که سئوی خارجی هنوز ۵۰ درصد از وزن نتیجه‌ی نهایی را تعیین می‌کند. به بیان ساده، سئوی خارجی به موتورهای جستجو ثابت می‌کند که دنیای اطراف (وب‌سایت‌های دیگر و کاربران) چه درکی از اعتبار وب‌سایت شما دارند.

یک وب‌سایت با کیفیت بالا، لینک‌ها و رفرنس‌های بیشتری از سایر وب‌سایت‌ها دریافت می‌کند، از طرف رسانه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیس‌بوک و پینترست ارجاعات بیشتری می‌گیرد و به‌ احتمال بیشتری در میان جوامع همگرا، بوک­مارک می‌شود.

با این مقدمه، مفاهیم اصلی و چک‌لیست سئوی خارجی را شرح می‌دهیم:

Link Building

توسعه‌ی وب‌سایت و لینک­ سازی

لینک سازی مهم‌ترین و مؤثرترین تاکتیک سئوی خارجی محسوب می‌شود. درواقع صرف‌نظر از اینکه چه محتوای فوق‌العاده‌ای تولید کرده باشید، گوگل ارزش وب‌سایتی را که به‌خوبی لینک‌دهی نشده است، تشخیص نمی‌دهد.

نکته‌ی ۱: پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که در مراحل اولیه‌ی طراحی وب‌سایت، باید لینک­ سازی مؤثر را مد نظر داشته باشید. به‌این‌ترتیب به‌طور غیر مستقیم سایت را تقویت می‌کنید و به دیگر وب‌سایت‌ها اطمینان می‌دهید که در بخش پیوندها، تا چه حد جدی پیش می‌روید. یکی از اشتباهات عمومی بازاریابان این است که از نخستین مراحل کار، وب‌سایت خود را بر اساس یک استراتژی لینک ­‌سازی عالی، توسعه نمی‌دهند.

نکته‌ی ۲: پیش از شروع لینک­ سازی مطمئن شوید که وب‌سایت شما از پایه‌ی دامنه‌ی قدرتمندی برخوردار است.

تکنیکهای رایج لینک سازی

لینک سازی درواقع پروسه‌ی کسب لینک از وب‌سایت‌های دیگر در وب‌سایت شما است. می‌دانیم که موتورهای جستجو با استفاده از لینک‌، در میان وب‌سایت‌ها حرکت می‌کنند. به همین علت مهارت کسب بک لینک‌ باکیفیت و معتبر، یکی از مهم‌ترین وظایف بازاریابان دیجیتال است.  

۱- دایرکتوری‌های وبلاگ: چیزی شبیه به دفترچه‌ی راهنمای تلفن است که هر ورودی آن، با یک لینک به یک وب‌سایت متصل می‌شود.

۲- امضای فروم‌ها و انجمن‌ها: بسیاری از مردم، تنها با این هدف در فروم‌های مختلف کامنت می‌گذارند که لینک وب‌سایت خود را در آنجا درج کنند. غالباً لینک وب‌سایت در بخش امضای کاربران قرار می‌گیرد.

۳- لینک نظر (Comment Link): دقیقاً همان مفهوم امضای انجمن است؛ با این تفاوت که حالا شما باهدف دریافت لینک بازگشت، نظر یا کامنت خود را در وب‌سایت‌های و وبلاگ‌های دیگر ثبت می‌کنید. برخی از بازاریابان در یک تلاش «بد»، حتی به‌جای ثبت‌ نام اصلی خود، کلیدواژه‌های وب‌سایت/ محتوا را می‌نویسند. مثلاً به‌جای «کامنت توسط الکس کریس» می‌نویسند «کامنت توسط چگونه در کوتاه‌مدت وزن خود را کاهش دهیم».

۴- فهرست مقالات: اگر مقالات خود را در دایرکتوری‌های مقالات منتشر کنید، یک یا دو لینک بازگشت دریافت می‌کنید. برخی از دایرکتوری‌ها فقط محتوای منحصربه‌فرد را می‌پذیرند؛ درحالی‌که برخی دیگر هر نوع محتوا، از مقالات اسپین‌گرفته تا مقالات منتشرشده را قبول می‌کنند.

۵- فهرست محتوای اشتراکی: برخی وب‌سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند مطالب خود را منتشر کنید و در عوض چندین لینکی را که به وبلاگ شما اشاره می‌کنند، دریافت کنید.

۶- طرح تبادل لینک: می‌توانید به‌جای تلاش برای انتشار محتوای خود در وب‌سایت‌ها یا دایرکتوری‌های مختلف، با سایر وب­مسترها در ارتباط باشید و به تبادل لینک بپردازید. به بیان ساده، من به وب‌سایت شما لینک می‌دهم و شما به وب‌سایت من لینک می‌دهید.

در برخی موارد می‌توانید از پروسه‌ی پیچیده‌تری استفاده کنید که لینک سه‌جانبه نام دارد. به این معنی که من از وب‌سایت خودم، به وب‌سایت شما لینک می‌دهم؛ اما شما از یک وب‌سایت ثالث به وب‌سایت من لینک می‌دهید.

به یاد داشته باشید که اگر سعی کنید موتورهای جستجو را با ساخت لینک‌های مصنوعی فریب دهید، به‌احتمال بالا توسط گوگل جریمه (پنالتی) می‌شوید.

۷- تماس با اینفلوئنسرها: پس‌ازاینکه محتوایی را تولید کردبد و به اشتراک گذاشتید، می‌توانید با اینفلوئنسرهای صنعت خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید وبلاگ شما را چک کنند و در صورت تمایل بک لینک بدهند. بسیار مهم است که لینک‌ها را از دامنه‌های کاملاً مرتبط دریافت کنید.

۸- همکاری به‌عنوان نویسنده‌ی میهمان: تعدادی از وبلاگ‌های خوب و باکیفیت را که از نویسنده‌های میهمان استقبال می‌کنند، بیابید. یک محتوای عالی تهیه کنید و به‌عنوان نویسنده‌ی میهمان با آن‌ها تماس بگیرید. در این تکنیک نباید روی تعداد لینک‌ها متمرکز شوید، بلکه فقط به ارتباطات تأثیرگذار فکر کنید. همچنین از ارسال پست‌های متوالی برای یک وبلاگ خاص خودداری کنید.

۹- بازاریابی ویدیو: به سایت‌های معتبر اشتراک‌گذاری ویدیو (مثل یوتیوب) مراجعه کنید. عناصری نظیر عنوان مناسب، توضیحات، تگ‌ها و لینک‌های مرجع را به ویدیوی خود الصاق کنید. این استراتژی یکی از روش‌های محبوب دریافت لینک محسوب می‌شود، زیرا اغلب وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو، از PR بالایی بهره‌مندند.

 ۱۰- به اشتراک‌گذاری عکس: تصاویر مورد نظر خود را در وب‌سایت‌های تخصصی به اشتراک‌گذاری عکس نظیر فلیکر، پینترست، اینستاگرام، تامبلر و پیکاسا پست کنید. قبل از ارسال، تصاویر را با تگ عنوان و آدرس URL مناسب، بهینه‌سازی کنید.  

black hat SEO

سئوی کلاه‌سیاه یا بلک هت

ازآنجاکه لینک سازی راه آسانی برای دست‌کاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو به شمار می‌رفت، بسیاری از اسپمرها سعی داشتند با تشکیل شبکه‌های لینک سازی مخرب و غیر مرتبطی که روی کاربران متمرکز نبود، از این مزایا بهره‌ی بیشتری ببرند. در طول زمان، این فعالیت‌ها سئوی بلک­ هت نام گرفت.

اما حالا گوگل در شناخت تکنیک‌های بلک ­هت بسیار هوشمندتر شده است و با معرفی الگوریتم‌های پاندا (Panda)، پنگوئن (Penguin) و هامینگ‌برد (Hummingbird)، نتایج موتور جستجو را از فعالیت اسپمرها حفظ می‌کند.

البته هنوز استثناهایی وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه گوگل مرتباً الگوریتم‌های خود را ارتقاء می‌دهد، به‌زودی هیچ‌یک از این ترفندها راه به‌ جایی نمی‌برند.

مسئله‌ی follow و nofollow

گفتیم موترهای جستجو تلاش می‌کنند به تمام مشکلات فوق غلبه کنند. اما در کنار آن، با معرفی قابلیت nofollow، راهی پیش روی مدیران سایت گذاشته‌اند که لینکی را بدون رد شدن از link juice-ها (برای مثال آگهی‌های تبلیغاتی)، به وب‌سایت خود پیوند دهند.

Nofollow یک تگ ویژه است که می‌توانید آن را به ترتیب زیر به یک لینک اضافه کنید:

 “Some Site

این تگ به موتورهای جستجو می‌گوید که این لینک خاص را به‌عنوان «رأی اعتماد» به وب‌سایت مذکور در نظر نگیرد. در این صورت شما می‌توانید بدون ریسک جریمه شدن بایت تبادل یا فروش لینک، به وب‌سایت مورد نظر خود لینک بدهید.

به‌عنوان یک قاعده کلی، شما باید تگ nofollow را به تمام لینک‌های خارجی (وب‌سایت‌هایی که ۱۰۰ درصد به آن‌ها اعتماد ندارید)، تمام لینک‌های کامنت، لینک‌های وبلاگ‌ها و همچنین لینک بنرهای تبلیغاتی اضافه کنید. 

good link

یک لینک خوب چیست؟

با توجه به ریسک‌های لینک سازی بد، ضروری است که ویژگی‌های یک لینک خوب را بشناسیم. پیش از هر چیز، باید بدانید که در لینک سازی، کیفیت مهم‌تر از کمیت است. به‌عبارت‌دیگر، اینکه لینک‌هایی که به وبلاگ شما می‌رسند از کجا می‌آیند، مهم‌تر از تعداد لینک‌ها است.   

به‌عنوان‌مثال، لینکی که از یک وبلاگ معمولی می‌آید، هم‌وزن لینک نیویورک‌تایمز نیست! یا لینکی از وبلاگ من دریافت می‌کنید، مثل یک لینک از وب‌سایت برتر هنری کشور در سئوی شما تأثیرگذار نیست. پس مسئله مهم این است که از «کجا» لینک‌ها را دریافت می‌کنید.

گوگل در پاسخ این سؤال به شما خواهد گفت که هر لینکی که به وب‌سایت شما اشاره می‌کند، باید یک لینک طبیعی باشد. لینک طبیعی دقیقاً همان چیزی است که از نامش پیدا است: مالک یک وب‌سایت یا وبلاگ­نویس، لینک محتوایی را که به آن علاقه دارد، در وب‌سایت خود می‌گذارد.

اما آیا در واقعیت چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ جواب، مثبت است. البته شما باید خیلی تلاش کنید تا به چنین نقطه‌ای برسید. زمانی که وب‌سایت‌های دیگر محتوای شما را جالب می‌بینند، دوست دارند آن را به خوانندگان خود اطلاع دهند. این پروسه‌ی لینک سازی طبیعی است. درواقع آنچه مهم‌تر از ارزیابی موتورهای جستجو است، ارزیابی مخاطبانی است که محتوای شما را مطالعه یا مشاهده می‌کنند.

بهترین راه برای جذب لینک‌های باکیفیت، انتشار محتوای ارزشمندی است که دیگران را به معرفی وب‌سایت شما تشویق می‌کند.

include confined keywords

استفاده‌ی از کلیدواژه‌های تعریف‌شده

شاید لینک سازی بهترین تکنیک سئوی خارجی باشد، ولی به یاد داشته باشید که سئو، همیشه به خروجی کلیدواژه‌هایی که اعمال می‌کنید نیز بستگی دارد. محتوای ارزشمند شما زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که کلیدواژه‌های مؤثر بیشتری در آن به‌ کار رفته باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که درصد بهینه‌ی استفاده از کلیدواژه‌های اصلی و مرتبط، به ترتیب به ۴۰ و ۷.۵ درصد است. به عبارتی، اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود جذب کنید، باید از کلیدواژه‌های ثانویه یا مرتبط نیز استفاده کنید.

فرض کنید که می‌خواهید مقاله‌ای با موضوع «استراتژی‌های مؤثر لینک سازی» آماده کنید. برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مرتبط، کافی است در بخش ابزار keywords، کلیدواژه‌ی اصلی را تایپ کنید تا فهرستی از کلمات پیشنهادی به شما نشان داده شود. سپس می‌توانید نام برند یا رویداد خاص یا نظیر آن را به کلیدواژه‌ی انتخابی خود اضافه کنید. مزیت استفاده از کلیدواژه‌های برند، این است که صرف‌نظر از ارزش محتوا، شما را به مخاطبان هدف بسیار بیشتری می‌رساند.

بااین‌حال شکی نیست که کلیدواژه‌ها، نقش مهم‌تری در سئوی داخلی ایفا می‌کنند.

link building

فاکتورهای کلیدی در لینک‌های سئوی خارجی

۱- میزان مرتبط بودن لینک‌ها: اگر وب‌سایت حاوی اطلاعات مرتبطی با لینک‌های داخلی آن باشد، موتورهای جستجو راحت‌تر و سریع‌تر آن وب‌سایت را تشخیص می‌دهند.

۲- قدرت دامنه (DA) صفحه‌ی لینک‌شده: دریافت لینک از صفحه‌ای که DA بالاتری دارد، نسبت به صفحاتی که از DA پایین‌تری برخوردارند، تأثیر بیشتری در سئوی شما خواهد داشت.

۳- تراکم صفحات لینک‌شده: هرچه تعداد صفحاتی که به وبلاگ یا وب‌سایت شما لینک داده‌اند بیشتر باشد، اعتبار بیشتری پیدا می‌کنید. ترجیحاً اگر لینک‌ها را از دامنه‌های مختلفی به دست آورید، نسبت به زمانی که فقط از یک دامنه‌ی واحد لینک می‌گیرید، سئوی قوی‌تری خواهید داشت.

۴- لینک‌های صفحه‌ی اصلی به یک دامنه: لینک‌هایی که از صفحه‌ی اصلی یک دامنه دریافت می‌کنید نسبت به صفحات فرعی، تأثیر بیشتری در سئوی خارجی شما خواهند داشت.

۵- تراکم دامنه‌های لینک‌شده: هرچه تعداد لینک‌های متصل به یک صفحه‌ی شما بیشتر باشد، اعتبار بیشتری از آن صفحه به دست می‌آورید.

سال‌های پیش اگر دو وب‌سایت داشتید که اولی ۵۰ لینک و دومی ۲۰ لینک دریافت کرده بود، الگوریتم سابق گوگل به وب‌سایت اول رتبه‌ی بهتری می‌داد. اما الگوریتم جدید تمام فاکتورهای فوق را بررسی می‌کند و اگر صفحه‌ای که ۲۰ لینک دریافت کرده، لینک‌های معتبرتری داشته باشد (لینک‌های صفحه‌ی اصلی و سایر عوامل) در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

online communities

حضور در شبکه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین

شما با حضور در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف می‌توانید نرخ آگاهی از برند خود را افزایش دهید. این حضور آنلاین یکی از تاکتیک‌های سئوی خارجی نیز محسوب می‌شود. شما می‌توانید در این پلتفرم‌ها تعامل داشته باشید، پیام ارسال کنید و مباحثه داشته باشید. (آنچه ما به نام فروم یا انجمن می‌شناسیم.) فروم­ها مکان خوبی برای بحث و گفتگو در مورد کسب‌وکار هستند و ترافیک بیشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. برخی از وب‌سایت‌های مشهور در این زمینه عبارت‌اند از:

LinkedIn

Reddit

StumbleUpon

Slashdot

Quora

 و گروه‌های فیس‌بوک و انواع پلتفرم‌های دیگر. البته حضور در انجمن‌های آنلاین به این معنی نیست که شما می‌توانید در مورد هر موضوعی بحث کنید و سپس لینک‌ها را به وب‌سایت خود اضافه کنید. در این صورت اکانت شما به‌عنوان حساب اسپمر شناخته می‌شود و درنهایت وب‌سایت شما به خطر می‌افتد. اگر می‌خواهید ترافیک بیشتری از حضور آنلاین خود به دست آورید، به مراحل زیر توجه کنید:

اطمینان حاصل کنید که به فروم‌های تخصصی حرفه‌ی خود ملحق شده‌اید.

یک حساب کاربری برای بحث‌های انجمن ایجاد کنید.

محتوای مورد نظر یا نکات مرتبط با مباحث کسب‌وکار خود را پست کنید.

بعضی از فروم‌ها زمانی به شما اجازه می‌دهند لینکی را ارسال کنید که تعداد خاصی مطلب پست کرده باشید، یا مدت‌زمان خاصی از عضویت شما گذشته باشد.

توصیه می‌کنیم در گفتگوهای اصلی انجمن شرکت کنید و سایت خود را به مکان مفیدی برای دیگران تبدیل کنید. به‌علاوه زمانی که حساب کاربری ایجاد می‌کنید، لینک صفحه‌ی اصلی وب‌سایت را به پروفایل خود ضمیمه کنید. به‌این‌ترتیب کاربران آگاهی بیشتری از نقطه نظرات و همچنین محتوای شما پیدا می‌کنند.

اینفوگرافیک‌­هایی که ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند

هرگز در مورد انتشار اینفوگرافیک‌های باکیفیت تردید نکنید، زیرا اینفوگرافیک به‌ویژه در بازاریابی B2B یا B2C، بازدهی و نتایج بسیار خوبی در پی دارد و نرخ تعامل مخاطبان هدف را به‌شدت افزایش می‌دهد.

شرکت‌های ثروتمند جهان هزاران دلار برای تولید محتوای اینفوگرافیک صرف می‌کنند. همان‌طور که تحقیقات نشان می‌دهد، تمرکز مغز انسان روی تصاویر ۲۰ برابر بیشتر از متن است. به همین دلیل اگر اینفوگرافیک جذابی تهیه و آن را در چندین دامنه منتشر کنید، بک­لینک­های خوبی دریافت می‌کنید. طبق آمار، بک لینک‌های اینفوگرافیک ۳۵ درصد بیشتر از محتوای معمولی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات