نگاه عمیق به کراس اور الکتریکی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ با بهره‌گیری از کابین لوکس و جادار، فناوری مدرن و سیستم محرکه الکتریکی، به زودی وارد بازار خودرو خواهد شد.
تبلیغات

ممکن است کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ به عنوان جدیدترین خودروی الکتریکی در سبد خودروساز بریتانیایی خیلی استثنایی نباشد، اما به هر حال با وجود مزایا و معایب یکی از محصولات فوق‌العاده در بازار محصولات برقی است. در حالی که این کراس‌اور برقی تحت برند جگوار به بازار خودرو عرضه می‌شود، اما منصفانه است که بگوئیم تقریبا یکی از محصولات تمام الکتریکی لندرور پا به عرصه وجود خواهد گذاشت. به لطف چنین فناوری الکتریکی و بهره‌گیری از نمای خارجی شاسی‌بلند‌های جگوار، فرمان‌پذیری اسپرت، شتاب‌گیری عالی، کابین جادار و لوکس می‌توان این کراس‌اور برقی را یکی از گزینه‌های مناسب برای اکثر علاقه‌مندان به خودروهای الکتریکی قلمداد کرد. اگرچه هیچ خودرویی در حال حاضر بدون عیب و ایراد نیست، اما با کمی بررسی می‌توان متوجه شد که این معایب بسیار کم هستند و بیش‌تر در مقام مقایسه با سایر محصولات برجسته می‌شوند. با هم به برخی از ویژگی‌ها و امکانات کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ می‌پردازیم؛ با زومیت همراه باشید.

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

ارقام قابل توجه

کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace با بهره‌گیری از سیستم تمام چرخ محرک، دارای پکیج باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۹۰ کیلووات ساعت است و شعاع حرکتی آن به حداقل ۳۸۶ کیلومتر تحت برآورد EPA می‌رسد. این خودروی الکتریکی می‌تواند تنها در زمان ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد، در حالی که بیشینه سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌شود. موتورهای الکتریکی دوگانه جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ قادر است ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۶۹۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که این میزان به تمام چهار چرخ منتقل می‌شود؛ ضریب درگ (پسا) در کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace به ۰.۲۹ بهبود یافته است که در میان محصولات جگوار، کمترین میزان ممکن خواهد بود. جگوار I-Pace با الهام از ظاهر کلاسیک سوپراسپرت مفهومی C-X75 ساخته شده است؛ لذا از کاپوت کوتاه، سقف مرتفع آیرودینامیک و پنجره عقب منحنی شکل بهره می‌برد که همه‌ی این موارد به کاهش ضریب درگ کمک می‌کنند. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

به لطف استفاده از سیستم شارژ سریع در کراس‌اور برقی جگوار I-Pace، تنها ۴۰ دقیقه زمان نیاز است تا با استفاده از ایستگاه‌های شارژ سریع ۱۰۰ کیلوواتی، باتری‌های خودرو تا ۸۰ درصد ظرفیتشان شارژ شوند. ۱۰ ساعت زمان نیز نیاز است تا همین میزان شارژ باتری با استفاده از برق خانگی ۲۳۰ ولت و ۳۲ آمپر انجام شود. اگرچه سخت‌افزار شارژ این کراس‌اور الکتریکی ظرفیتی بیش از مقادیر گفته شده دارد، اما با بروزرسانی نرم‌افزاری می‌توان توان شارژ را به ۱۲۰ کیلووات در آینده نزدیک افزایش داد. برای افرادی که تمایل دارند شارژ خودروی الکتریکی را در خانه انجام دهند، جگوار از شارژر ۷ کیلووات بهره می‌گیرد که قادر است طی ۱۳ ساعت از طریق خروجی برق ۲۳۰ ولت، باتری‌ها را به شارژ کامل برساند. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

قیمت مدل پایه جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ با ۶۹،۵۰۰ دلار آغاز می‌شود. قیمت تیپ لوکس و اختصاصی جگوار I-Pace با نام نسخه فرست ادیشن (First Edition)، از ۸۵،۹۰۰ دلار آغاز خواهد شد، در حالی که تیپ HSE، قیمتی حدود ۸۰،۵۰۰ دلار همراه با رینگ‌های ۲۰ اینچی خواهد داشت. در نسخه فرست ادیشن نیز از رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی استفاده می‌شود که البته با بسیاری از امکانات لوکس و انحصاری عرضه خواهد شد که در دیگر تیپ‌ها موجود نیست.

جزئیات

نیازی به گفتن نیست که کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace سطحی از چابکی به راننده ارائه می‌دهد که اغلب در خودروهایی با چنین مشخصات و وزن (۲۱۷۰ کیلوگرم) یافت نمی‌شود؛ هرچند برخی افراد ممکن است از رینگ‌های ۲۰ اینچی و بزرگ‌تر برای کلاس کراس‌اور لذت ببرند، اما به نظر می‌رسد که رینگ‌های استاندارد ۱۸ اینچی به وضوح گزینه بهتری برای اکثر رانندگان باشد. گشتاور آنی و شتاب بالا همراه با قدرت مناسب، چیزی است که این خودروی الکتریکی را برای رانندگی بسیار متمایز می‌کند. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

بدون در نظر گرفتن نوع جاده برای رانندگی، جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ عملکردی بسیار آرام و دقیق دارد. راحتی کابین به نحوی است که تغییر شرایط رانندگی (از جاده به آف‌رود)، تاثیر منفی بر سرنشینان نمی‌گذارد. نکته جالبی که در رانندگی آف‌رود و جاده با این کراس‌اور الکتریکی مشاهده می‌شود، این است که راننده به ندرت نیاز به استفاده از پدال ترمز دارد. به لطف سیستم ترمز احیاکننده قوی در جگوار I-Pace، رانندگی نیاز چندانی به درگیر کردن پدال ترمز و اعمال ترمزهای مداوم ندارد. شاید بیش‌ترین کاربرد ترمز خودرو هنگامی باشد که مانعی متحرک ناگهان بخواهد در مسیر حرکت قرار بگیرد یا عابران پیاده تمایلی به کاهش سرعت و توقف نداشته باشند. همچنین در مسیر پیست نیز عملکرد قابل قبولی از جگوار I-Pace مشاهده می‌شود، چرا که در سرعت‌های بالا و پیچ‌های با دید کم نیز به خوبی قادر به توقف و هدایت خودروی برقی است. 

احساس فرمان خودرو در مقایسه با سایر سدان‌های اسپرت اروپایی، قابل پیش‌بینی و مناسب ارزیابی می‌شود. به رغم بدنه برجسته، لاستیک‌های بزرگ و وزن زیاد، در طی رانندگی هیچ نشانی از غلتش بدنه مشاهده نشد که با آن‌چه جگوار اعلام کرده است، تضادی نداشت. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

صندلی‌های جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ یکی از راحت‌ترین و مجهزترین در نوع خود و همچنین بسیار قابل تنظیم هستند. چند ساعت رانندگی مداوم در داخل خودروی الکتریکی، باعث نمی‌شود تا راننده و سرنشینان تمایلی به توقف حرکت و خروج از خودرو احساس کنند. طراحی شکل و تجهیزات داخلی خودرو به شکلی است که فضای زیادی برای سر و جای پا در صندلی‌های جلو و عقب برای سرنشینان فراهم می‌شود. چنین قابلیتی باعث خواهد شد تا در سفرهای کوتاه و طولانی، سرنشینان دچار خستگی نشوند و تجربه خوبی از سفر داشته باشند. با این حال ورود و خروج به داخل خودروی الکتریکی کمی نیاز به دقت دارد تا سر به سقف برخورد نکند؛ با این حال هنگامی که سرنشین در داخل اتاق قرار بگیرد، فضای بسیار وسیعی در مقابلش وجود دارد که باعث احساس راحتی می‌شود. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

صندوق عقب جگوار I-Pace، فضای بسیار بزرگی برای قرار دادن بار و اثاثیه در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد؛ هنگامی که بار بیش‌تری موجود باشد، صندلی‌های عقب پایین می‌آیند تا فضای گسترده‌تری برای حمل بار فراهم شود. در حالتی که صندلی‌ها سر جای خود باشند، جگوار I-Pace حجمی حدود ۷۱۶ لیتر در اختیار قرار خواهد داد، در حالی که با خوابانیدن صندلی‌های عقب این فضا به ۱۴۴۴ لیتر افزایش می‌یابد.  فضای پا برای سرنشین عقب، ۸۹ سانتی‌متر است که در کنار فضای ۷۱۶ لیتری صندوق عقب بیانگر جادار بودن این خودرو نسبت به سایر محصولات جگوار است.

ویژگی‌های قابل توجه

کراس‌اور برقی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹ امکاناتی مانند ۶ پورت USB، تعلیق انطباقی، سیستم کنترل کروز انطباقی، ردیابی خطوط مسیر، دستیار نگه داشتن خودرو در خط حرکت، صفحه نمایش هدآپ، بروزرسانی نرم‌افزاری OTA و قابلیت منحصربفرد طراحی صدای فعال پویا (Dynamic Active sound Design) ارائه می‌دهد. این سیستم صوتی پویا نوعی صدا از موتور الکتریکی خودرو تولید می‌کند که می‌تواند با توجه به اولویت راننده انتخاب شود. اگرچه توضیح این قابلیت کمی دشوار است، اما می‌توان صدای تولیدی این سیستم را به صدای صفیر تشبیه کرد. برای کسانی که علاقه‌مند به سکوت و آرامش سیستم محرکه الکتریکی هستند، تنظیماتی برای لغو صدای موتور الکتریکی نیز وجود دارد که باعث می‌شود کابین به مراتب آرام‌تر باشد.

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

سیستم ناوبری کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace، میزان شارژ باتری را در مقصد و ایستگاه‌های بین راهی به راننده اطلاع می‌دهد تا آگاهی بیش‌تری از شرایط مسافرت داشته باشد. این سیستم همچنین ایستگاه‌های شارژ مناسب را در طول مسیر به راننده ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که میزان شارژ باتری در هر مکان چگونه خواهد بود. هوش مصنوعی (AI) مورد استفاده در کراس‌اور برقی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹، عادت‌های رانندگی و عواملی مانند شرایط زمین (جاده)، ترافیک و شرایط آب‌وهوایی را برای تعیین دقیق‌تر میزان شارژ باتری یاد می‌گیرد. در نتیجه خودروی برقی به شکل بهتری می‌تواند برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی برنامه‌ریزی کند. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

جگوار همچنین از حالت رانندگی پاسخ سطح انطباقی (Adaptive Surface Response) در کراس‌اور الکتریکی جدید خود بهره می‌گیرد. این سیستم اساسا یک کنترل کروز برای رانندگی در مسیرهای آف‌رود است که رانندگی در زمین‌های ناهموار را برای رانندگی تسهیل می‌کند. به کمک این سیستم راننده می‌تواند به راحتی خودروی الکتریکی را هدایت کند و سرعت خود را افزایش یا کاهش دهد. به لطف مدیریت شرایط آف‌رود در جگوار I-Pace، رانندگی در مسیرهای شنی و تپه‌های بدون دید در جلو نیز ممکن می‌شود. در نتیجه به راحتی حرکت در سطوح صاف، می‌توان در سطوح ناصاف و شیب‌دار نیز حرکت کرد. 

علاوه بر موارد بالا، جگوار I-Pace تنظیمات رانندگی دیگر نیز برای راحتی راننده در نظر گرفته است. تنظیمات regen در خودروی برقی روی دو حالت زیاد و کم قابل تغییر است و هنگامی که راننده حالت زیاد را انتخاب کند، به راحتی می‌تواند تنها با یک پدال در اکثر شرایط و وضعیت‌ها رانندگی کند؛ تنظیم کم نیز مناسب رانندگی در آزادراه است. جگوار I-Pace همچنین حالت رانندگی کریپ (creep) ارائه می‌دهد که بیش‌تر شبیه رانندگی با خودروهای بنزینی سنتی ارزیابی می‌شود. هنگامی که راننده پای خود را از روی پدال ترمز بردارد، بدون نیاز به فشار دادن پدال گاز، خودروی الکتریکی به آرامی به جلو حرکت می‌کند.

در نهایت جگوار توجه زیادی به مدیریت دما در کراس‌اور الکتریکی I-Pace دارد که در خودروهای برقی بسیار ویژگی مهمی به شمار می‌رود. کراس‌اور برقی جگوار I-Pace از سه سیستم خنک‌کننده مستقل برای مدیریت دمای اتاق، پکیج باتری و دیگر تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌کند. 

معایب

اگرچه همه محصولات در بازار خودرو همراه با تمام مزایا، معایبی نیز دارند، اما پیدا کردن عیب در جگوار I-Pace بسیار مشکل است. با این حال پس از چند روز رانندگی با کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace، می‌توان لیستی معدود از معایب آن پیدا کرد. با وجود تنظیمات ارائه شده برای موقعیت صندلی راننده و غربیلک فرمان، اگر کمی منصف باشیم هنوز هم برای افراد قد کوتاه کمی نامناسب است. زیرا این افراد دید مناسبی روی جاده ندارند و قسمت بالای فرمان و بخش منحنی داشبورد، مانع دید راننده خواهد بود. علاوه بر این، دید راننده از پنجره کوچک عقب محدود می‌شود و به نظر می رسد که آینه عقب برای همیشه تار باشد. البته دوربین پشتیبان به خوبی از عهده این معایب بر می‌آید و می‌تواند کمک مناسبی برای پارک و دید عقب باشد. چنین مشکلی با اندازه، موقعیت و تنظیم آینده‌های جانبی نیز وجود دارد که البته با کمی تمرین می‌توان بر نواقص آن غلبه کرد. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

جگوار برای اولین بار از سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به دو نمایشگر لمسی موسوم به InControl Touch Pro در محصولاتش استفاده کرده است. این سیستم انحصاری متعلق به شرکت جگوار لندروور است و تاکنون تنها در مدل‌های لندروور استفاده می‌شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مدل ولار و مدل ۲۰۱۸ رنج‌روور اسپرت اشاره کرد. این سیستم به دو نمایشگر ۱۰ و ۵.۵ اینچی مجهز است که نمایشگر بزرگ‌تر در قسمت مرکزی کنسول و بالاتر از نمایشگر ۵.۵ اینچی تعبیه شده است. از طریق این نمایشگرها، راننده و سرنشینان می‌توانند به ویژگی‌های مختلف خودرو دسترسی داشته باشند. کنترل آب‌وهوا تنها از طریق نمایشگر کوچک‌تر در دسترس خواهد بود و به کمک نمایشگر بزرگ‌تر، می‌توان سایر ویژ‌گی‌ها را کنترل کنند. با کمی جستجو می‌توان متوجه شد که برخی از ویژ‌گی‌های متداول در نمایشگرها به دلایلی خاص وجود ندارند. البته نمی‌توان گفت که رابط کاربری و سیستم اطلاعاتی و سرگرمی جگوار خیلی بد است. 

برای انتخاب برخی از ویژگی‌های مشترک راننده نیاز به جستجوی زیادی دارد و گاهی اوقات حتی مجبور خواهد شد تا چشم‌هایش را از جاده بردارد. به عنوان مثال تنظیمات regen در میان انبوهی از منوها پنهان شده است که در رانندگی بزرگراه و حتی آف‌رود، مشکلات زیادی برای راننده ایجاد خواهد کرد. البته جگوار می‌گوید که هیچ راهی برای اضافه کردن دکمه‌ای برای این ویژگی‌ها در حال حاضر وجود ندارد و ممکن است کنترل‌های خاصی در آینده نزدیک به رابط اضافه شود. 

صفحه نمایش پایین که برای کنترل آب‌وهوا رزرو شده است، بین دکمه‌های فیزیکی قرار دارد. با این حال به نظر می‌رسد که تجربه استفاده از فناوری لمسی می‌تواند به جای دکمه‌های فیزیکی مفیدتر باشد. علاوه بر این، هر بار که راننده تنظیمات مربوط به دمای اتاق را انتخاب کند، سایر تنظیمات نیز به صورت خودکار تغییر می‌کنند. خوشبختانه کراس‌اور برقی جگوار I-Pace از دستیار صوتی الکسا آمازون بهره می‌برد که می‌توان از آن برای کنترل بسیاری از ویژگی‌ها استفاده کرد. طبق گفته جگوار، در آینده نزدیک اپل کارپلی و اندروید اتو نیز به لیست امکانات خودروی برقی جگوار I-Pace اضافه خواهند شد. 

همانند سایر فناوری‌های جدید، به چند روز استفاده از قابلیت‌های این خودرو نیاز است. به نظر می‌رسد که با گذشت زمان، مالکان کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace بهتر می‌توانند از رابط کاربری استفاده کنند. 

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

جمع‌بندی

کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace مدل ۲۰۱۹، یک جواهر واقعی در دنیای خودروهای الکتریکی خواهد بود. با هر استانداردی که بخواهیم این خودروی الکتریکی را بسنجیم، جگوار I-Pace همچنان فوق‌العاده است. افرادی که در حال حاضر به دنبال خودروی الکتریکی در کلاس کراس‌اور و شاسی‌بلند هستند، می‌توانند از این محصول جدید جگوار لذت کافی ببرند؛ البته اگر خودروساز بریتانیایی در تولید آن محدودیت خاصی ایجاد نکند. 

نگرانی اصلی خریداران احتمالی جگوار I-Pace، این است که مانند بیش‌تر خودروهای الکتریکی، این کراس‌اور برقی نیز به اندازه کافی در دسترس نخواهد بود یا این‌که تولید آن حداقل در ابتدا، با حجم انبوه آغاز نمی‌شود. به همین علت نیز جگوار باید قبل از ارائه این کراس‌اور الکتریکی به بازار خودرو، از زیرساخت‌ها و فرآیندهای لازم اطمینان کسب کند.

2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات