گوگل ۵۵۰ میلیون دلار در فروشگاه اینترنتی JD سرمایه‌گذاری می‌کند

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در ادامه‌ی برنامه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت تجارت الکترونیک، ۵۵۰ میلیون دلار در یکی از غول‌های چینی این حوزه یعنی وبسایت JD سرمایه‌گذاری می‌کند.
تبلیغات

گوگل تصمیم دارد تا حضوری جدی‌تر در بازار بزرگ شرق آسیا و خصوصا چین داشته باشد. غول جستجوی جهان با این برنامه هم اعتبار خود را در این منطقه از جهان افزایش خواهد داد و هم این که رقبایی همچون آمازون را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد. یکی از برنامه‌های گوگل برای حضور جدی‌تر در این بازار، فعالیت در تجارت الکترونیک یا فروشگاه‌های آنلاین است. شرکت آمریکایی در قدمی بزرگ برای این منظور، خبر از سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلاری در فروشگاه اینترنتی JD.com را منتشر کرده است. این سرمایه‌گذاری توسط واحد عملیاتی گوگل انجام شده و بخش‌های سرمایه‌گذاری هولدینگ آلفابت نقشی در آن نخواهند داشت.

دو شرکت حاضر در این توافق، این اقدام را قدمی اولیه برای همکاری طولانی‌مدت با یکدیگر عنوان کرده‌اند. در برنامه‌های آتی، محصولات فروشگاه اینترنتی JD در بخش جستجوی محصولات گوگل تبلیغ خواهند شد. این برنامه به جی‌دی کمک می‌کند که پایگاه مستحکم‌تری در میان مشتریان چینی و جنوب شرق آسیا داشته و همچنین، به مرور حضور خود را در بازارهای آمریکا و اروپا تثبیت کند.

مدیران گوگل در پی این خبر اعلام کرده‌اند که این توافق به معنای هیچ‌گونه فعالیت دیگر گوگل در چین نخواهد بود. به بیان دیگر آنها به قوانین منع فعالیت در چین احترام گذاشته‌اند. لازم به ذکر است اکثر خدمات اصلی گوگل به خاطر سر باز زدن از سانسور نتایج جستجو در چین، در این کشور مسدود شده‌اند.

jd

از دیگر سرمایه‌گذاران اصلی در فروشگاه اینترنتی جی‌دی می‌توان به هولدینگ عظیم Tencent، غول شبکه‌های اجتماعی چین، سلطان تجارت الکترونیک این کشور یعنی هولدینگ علی‌بابا و والمارت اشاره کرد.

گوگل با این سرمایه‌گذاری هیچ فعالیت جدی در چین نخواهد داشت

این نوع از خبرها نشان می‌دهد که گوگل در حال افزایش نفوذ و سرمایه‌گذاری در سرتاسر آسیا است. منطقه‌ای که جمعیت طبقه‌ی متوسط آن در حال رشد بوده و کمبود زیرساخت‌های مالی و تجاری در آن، این قاره را به زمین نبردی برای غول‌های اینترنتی آمریکایی و چینی تبدیل کرده است. اهالی مانتین ویو به تازگی در شرکت تاکسی اینترنتی Go-Jek در اندونزی سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر آن، منابع آگاه از تمایل این شرکت برای سرمایه‌گذاری در غول تجارت الکترونیک هند یعنی فلیپ‌کارت خبر می‌دهند. البته مدیران گوگل از صحبت در مورد خبر آخر خودداری کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلاری گوگل در وبسایت جی‌دی، تعداد ۲۷.۱ میلیون سهم از این وبسایت را به آمریکایی‌های انتقال خواهد داد که کمتر از یک درصد مالکیت آن خواهد بود. از سمت شرکت چینی، همکاری با گوگل نشان می‌دهد که آنها به دنبال جذب متحدینی جهانی هستند تا با علی‌بابا که تمرکز اصلی‌اش روی بازار داخلی است، رقابت کنند. نکته‌ی قابل توجه این که در سمت علی‌بابا، گروه ژاپنی سافت بانک به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد که در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های عظیم اینترنتی در سرتاسر جهان است.

جیانون لیائو، مدیر استراتژی جی‌دی در مورد این توافق می‌گوید:

این همکاری با گوگل گستره‌ی عظیمی از امکانات را در اختیار ما می‌گذارد تا تجربه‌ای عالی از تجارت را به مشتریان سرتاسر جهان عرضه کنیم.

در نهایت مدیران شرکت به این نکته اشاره کرده‌اند که توافق حاضر قدرت آنالیز و دسترسی به بازار گوگل را با تجربه و تخصص جی‌دی در مدیریت انبار و لجستیک ترکیب خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات