زایس شرکت سامیانگ را به کپی‌برداری از طراحی لنز هایش متهم کرد

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
زایس ادعا می‌کند شرکت سامیانگ از طراحی لنزهایش کپی‌برداری کرده و سامیانگ در صدد است کلیه لنزهای عرضه‌شده به بازار را جمع‌آوری کند.
تبلیغات

شرکت زایس یکی از مشهورترین و شناخته‌‌شده‌ترین برندهای آلمانی در طراحی و ساخت لنز دوربین است که شاید کمتر کسی نام آن را نشنیده باشد. اکنون این شرکت نامدار آلمانی ادعا می‌کند که شرکت کره‌ای سامیانگ از طراحی لنزهای زایس کپی‌برداری کرده است و به دلیل شباهت زیاد محصولات این دو شرکت، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان به اشتباه می‌افتند. زایس ادعا می‌کند کپی‌برداری سامیانگ، نوعی سرقت طراحی در روز روشن است.

وب‌سایت سوئدی مانیتور در گزارشی لنزهای پریمیوم ایکس‌پی سامیانگ (Samyang Premium XP) را با لنز باتیس زایس مقایسه کرده است. لنز ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم F/1.2 و لنز ۸۵ میلی‌متری با دیافراگم F/1.2 سامیانگ، طراحی دقیقا مشابه لنزهای باتیس زایس ۸۵ میلی‌متری با دیافراگم F/1.8 و ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 دارند. 

سامیانگ

به گزارش سایت Fotosidan، در اواخر ماه می، شرکت فوکوس نوردیک که یکی از توزیع‌کنندگان سوئدی لنز سامیانگ است، به برخی خرده‎فروشان اعلام کرد که دیگر لنزهای پریمیوم ایکس‌پی سامیانگ را نفروشند و همه‌ی موجودی خود را عودت بدهند.

به گزارش سایت سوئدی مانیتور، شرکت سامیانگ درصدد است پیش از آنکه اتهام زایس به سرقت طراحی لنز به‌صورت وسیع رسانه‌ای شود، لنزهای خود را از بازارهای جهانی جمع‌آوری کند. به همین منظور فراخوانی به توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان لنزهای خود فرستاده و اعلام کرده است که همه‌ی موجودی خود را به شرکت سامیانگ بازگردانند. 

زایس

البته هنوز مشخص نیست که زایس تنها نسبت به طراحی خارجی لنزهای سامیانگ شکایت دارد یا سامیانگ هم در طراحی بیرونی و هم طراحی داخلی از لنزهای زایس کپی‌برداری کرده است. در شکل ذیل طراحی داخلی لنزهای سامیانگ نشان داده شده است. تصویر سمت چپ، لنز پریمیوم ایکس‌پی سامیانگ ۸۵ میلی‌متری با دیافراگم F/1.2 و تصویر سمت راست لنز ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم F/1.2 سامیانگ است. 

سامیانگ

شکل ذیل طراحی داخلی لنزهای زایس را نشان می‌دهد. تصویر سمت چپ لنز باتیس ۸۵ میلی‌متری با دیافراگم F/1.8 و تصویر سمت راست لنز ۱۳۵ میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 زایس است. 

زایس

سایت مانیتور در گزارش خود اعلام کرده است که از آنجایی که سامیانگ فراخوانی مبنی بر جمع آوری لنزهای خود از بازار منتشر کرده است، احتمال دارد اختلاف بین این دو شرکت به‌زودی برطرف شود. با این وجود پر اسکوگ، یکی از مدیران شرکت فوکوس نوردیک، به سایت مانیتور جمله‌ی تأمل‌برانگیزی گفته است: 

اگر سامیانگ تصور می‌کرد که بعد از فراخوان، لنزهایش در عرض یک یا دو ماه از بازار جمع می‌شوند، هرگز چنین فراخوانی نمی‌داد. چنین کاری بسیار زمان‌بر است و شاید حتی چند سال طول بکشد. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات