بی ام و iDrive 7؛ سنت شکنی در رابط کاربری

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نسل جدید iDrive بی‌ام‌و که با نسل دوم سری 8 رونمایی شده است، زبان طراحی جدید این شرکت آلمانی در رابط کاربری سیستم تمام دیجیتال را نشان می‌دهد.
تبلیغات

در بین طرفداران بی‌شمار برند آلمانی بی‌ام‌و، یک مورد مشترک وجود دارد؛ همه‌ی آن‌ها به اصالت و قدمت این شرکت افتخار می‌کنند. این مورد اصلاً چیز بدی نیست، چرا که بی‌ام‌و واقعاً هم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و محصولات آن در جهان شناخته شده هستند. اما صنعت خودروسازی به‌سرعت در حال پیشرفت است و اصالت و قدمت یک برند باوجود اعتبار قابل توجه، مسئولیت مهندسان و طراحان شرکت را بیشتر می‌کند. تیم‌های طراحی و مهندسی باید تعادل بین حفظ قدمت یک برند و ارائه‌ی محصولی جدید و خلاقانه را پیدا کنند که به‌دلیل سرمایه‌گذاری هنگفت، یکی از مشکل‌ترین کارهای موجود است.

بی ام و / BMW iDrive 7

متخصصان بی‌ام‌و با ارائه‌ی آخرین سیستم اطلاعات و سرگرمی و رابط کاربری دیجیتال در کنار زبان طراحی جدید، به‌تدریج برخی از المان‌های سنتی این برند که طرفداران با آن‌ها محصولات بی‌ام‌و را شناخته‌اند را کنار می‌گذارند و در عین‌حال با حفظ اصول اساسی همیشگی، به سوی آینده پیش می‌روند. اگر به جدیدترین خودروهای لوکس برندهای مختلف توجه کنید، وجود پنل دیجیتال فرمان در قالب یک نمایشگر بزرگ روبروی راننده در تمام آن‌ها مشترک است. آخرین محصولات بی‌ام‌و هم از همین رویکرد استفاده کرده‌اند اما با حفظ ظاهر قدیمی و آشنای عقربه‌های دایره‌ای شکل سرعت‌سنج و نشان دهنده‌ی دور موتور، البته در قالب اشکال دیجیتالی در نمایشگر، چندان آینده‌نگرانه و ناآشنا به‌نظر نمی‌آیند.

بی ام و / BMW iDrive 7

همه‌ی ما به طرح عقربه‌ای پنل فرمان عادت کرده‌ایم و چیز جز این را انتظار نداریم؛ خودروسازان به همین دلیل خواسته‌ی مشتریان را برآورده می‌کنند. اما در پایان تغییر غیرقابل اجتناب است و در هر صورت اتفاق خواهد افتاد. مقامات بی‌ام‌و در اقدامی قابل تحسین نسل جدید سیستم مرکزی پردازش، اطلاعات و سرگرمی و رابط کاربری این برند را در یکی از مورد انتظارترین مدل‌های خود عرضه کرده‌اند. نسل دوم سری 8 بی‌ام‌و با استفاده از سیستم عامل نسخه‌ی ۷ این شرکت موسوم به iDrive، پرچمدار تغییرات مهم رابط کاربری محصولات این شرکت آلمانی شده است. در سیستم جدید، طراحان و مهندسان بی‌ام‌و از تبدیل نمایشگر دیجیتالی به عقربه‌های سنتی دوری کرده‌اند و ظاهری کاملاً جدید را با ترکیب رنگ‌های آشنا به کاربر ارائه می‌کنند.

بی ام و / BMW iDrive 7

یکی از طراحان تیم طراحی رابط کاربری جدید بی‌ام‌و گفت:

برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ نمای کلاسیک و دایره‌ای پنل فرمان را تغییر دادیم تا امکان اضافه کردن اطلاعات بیشتر در مرکز پنل، به‌خصوص نمایش اطلاعات سیستم‌های کمک راننده و خودران وجود داشته باشد. این اولین مرحله از سنت‌شکنی ما بود. حالا در سال ۲۰۱۸، با نگاه به طراحی خارجی و داخلی خودروهای بی‌ام‌و، تمام ترکیب‌ها را در رابط‌های کاربری دیجیتال به‌کار برده‌ایم.

ایده‌ی اصلی رابط کاربری جدید بی‌ام‌و، برجسته کردن اطلاعات مورد نیاز راننده و محور کردن آن‌ها در شرایط غیرضروری و ایجاد تمرکز بیشتر بر رانندگی است. با نشستن پشت فرمان سری 8 جدید، پنل فرمان ۱۰.۲۵ اینچی بی‌ام‌و که حالا پروفایل مخصوص خودرو با فضای ابری متصل است، میزبان راننده خواهد بود. با استارت خودرو، ابتدا تمام اطلاعات مورد نیاز در پنل فرمان روشن می‌شوند؛ اطلاعات مورد نیاز رانندگی و وضعیت سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده در سمت چپ پنل نمایش داده می‌شوند. این مجموعه با نمایش سرعت خودرو به‌صورت ثابت در پنل فعال هستند. در سمت راست پنل، انواع ویجت‌های مختلف و شخصی‌سازی شده از نمودار نمایش نیروی جی تا نمایش تصویر اصلی آلبوم موسیقی در حال پخش قرار گرفته است.

بی ام و / BMW iDrive 7

بخش مرکزی پنل فرمان در اختیار سیستم راهیاب ماهواره‌ای قرار دارد. البته نقشه‌های سیستم راهیاب صرفاً کپی نقشه و نمایش آن در پنل نیستند؛ نقشه فقط شامل اطلاعات ضروری راهیابی دررانندگی است. از طرفی به‌دلیل اینکه پنل جدید باهدف کپی پنل‌های آنالوگ قدیمی ساخته نشده است، انواع رنگ‌های مختلف در آن به‌کار برده شده است. به‌عنوان مثال با تغییر حالت رانندگی از اسپرت به اکو (Eo) ، رنگ رابط کاربری از قرمز به آبی تغییر پیدا می‌کند. پنل فرمان بخشی از طراحی جدید رابط کاربری بی‌ام‌و را تشکیل می‌دهد و برای درک بهتر حاصل تلاش‌های مهندسان و طراحان این شرکت، باید به نمایشگر مرکزی موسوم به «نمایشگر کنترل» مراجعه کرد. این نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی که پیش از این مسئولیت نمایش مواردی چون موزیک پلیر و نقشه‌های راهیاب ماهواره‌ای را برعهده داشت، حالا به‌لطف iDrive نسخه ۷، در عین سادگی و کاربرپسند بودن بسیار زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد.

بی ام و / BMW iDrive 7

رابط کاربری در این بخش هماهنگ با به‌روز رسانی زبان طراحی بی‌ام‌و پیش رفته است و به‌جای افکت‌های سه‌بعدی فراوان و پیچیده طرحی مشابه Material Design گوگل یا Fluent Design مایکروسافت پیدا کرده است. این تغییر طراحی ماهرانه، باهدف نمای جذاب‌تر و آینده نگرانه انجام شده است. در نسخه‎ی جدید iDrive قابلیت تغییر طرح اصلی، شخصی‌سازی بیشتر و نمایش ویجت‌‌های بیشتر جلب توجه می‌کند. به‌لطف فضای ابری و سیستم بی‌ام‌و کانکت، همگام‌سازی داده‌ها و مدیریت برنامه‌های خودرو نسل جدید iDrive نقش مهمی در آغاز پروژه‌ی تجارت الکترونیک این برند در آینده ایفا می‌کند. دیتر می، معاون ارشد بخش خدمات و محصولات دیجیتال بی‌ام‌و پیش از این عرضه‌ی پنل‌های تمام دیجیتال فرمان و سیستم اطلاعات و سرگرمی را قدمی مهم به‌سوی تجارت الکترونیک عنوان کرده بود. از آنجایی که سیستم جدید iDrive با تأکید بر حساب کاربری دیجیتال مالک کدگذاری شده در کلید خودرو عمل می‌کند، هر خودرو عضوی از اکوسیستم بی‌ام‌و خواهد بود.

نسخه جدید سیستم iDrive بی‌ام‌و در حال حاضر فقط در سری 8 جدید و دیگر مدل‌های لوکس نصب می‌شود اما به‌زودی دیگر محصولات این برند هم به این سیستم مجهر خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات