چه انتظاری از کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2018 گوگل داشته باشیم

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
کنفرانس امسال توسعه‌دهندگان گوگل با تمرکز بر آینده‌ی اندروید، هوش مصنوعی و خانه‌ی هوشمند از ۱۸ تا ۲۰ اردبیهشت ماه برگزار خواهد شد.
تبلیغات

برای شرکتی به بزرگی و پهناوری گوگل، کنفرانسی سالانه برای گردهم‌آوری توسعه‌دهندگان می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد و قطعا همین‌طور نیز هست. گوگل خدمات بی‌شمار مختلفی ارائه می‌دهد و تقریبا در هر صنعت فناوری مصرفی نقش به‌سزایی بازی می‌کند. لازم به اشاره نیست که در حال حاضر ۷ محصول عمده‌ی این شرکت یک میلیارد نفر کاربر دارد. با این حال، در طول سال‌های گذشته برخی از محصولات این شرکت در مقایسه با بقیه اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و این مسئله در مراسم سالانه‌ی I/O به خوبی به چشم می‌آید.

در کنفرانس امسال I/O که از ۸ می (۱۸ اردبیهشت) مجددا در آمفی‌تئاتر شورلاین در مانتین ویو کالیفرنیا برگزار خواهد شد، درباره‌ی آینده‌ی اندروید و تلاش‌های گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی خبرهای خوبی خواهیم شنید. با این حال، ویر اواس (Wear OS)، پلتفرم پوشیدنی جدید این شرکت و دستیار دیجیتال گوگل اسیستنت در اندروید تی‌وی، گوگل هوم، گوگل پلی و جستجوی گوگل نیز از دیگر محورهای مهم این مراسم خواهند بود. همیشه این موقع از سال زمانی است که گوگل چشم‌ها را به خود خیره می‌کند تا نشان دهد چگونه نرم‌افزارش هوشمندتر و آینده‌نگرانه‌تر از محصولات رقبایی چون آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت است. در ادامه به شرح انتظارات خود از رویداد پیش‌روی گوگل می‌پردازیم.

اندروید پی

Android P

کنفرانس I/O گوگل معمولا حول محور جدیدترین نسخه‌ی اندروید که امسال اندروید پی نام دارد، برگزار می‌شود. برخلاف تغییرات اساسی صورت‌گرفته در اندروید اوریو که اعلان‌های سیستم‌عامل را بهبود داد و نحوه‌ی به‌روزرسانی آتی گوشی‌های هوشمند اندرویدی را ساده‌تر ساخت، آخرین رویکرد گوگل در نرم‌افزار موبایل بیشتر بر ویژگی‌های بصری و بهبودهای طراحی رابط کاربری متمرکز شده است.

نخستین نسخه‌ی پیش‌نمایش و مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید پی که در اوایل ماه مارس منتشر شد، نوید‌دهنده‌ی تغییرات مثبت قابل توجهی در این سیستم‌عامل بود. اندروید پی توجه خود را به ایجاد فضا برای گوشی‌های هوشمند تمام صفحه‌ای که از نمایشگر بریده بهره می‌گیرند، معطوف کرده است، تنظیمات حریم شخصی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بر یکپارچه‌سازی و ساده‌سازی زبان طراحی و کارایی منوها، داک‌ها و صفحات تنظیمات متمرکز شده است. همچنین براساس شایعات احتمال دارد که اندروید پی از یک نوار مسیریابی مشابه آیفون ۱۰ بهره بگیرد. در هر صورت، نسخه‌ی پیش‌نمایش دوم اندروید پی فردا منتشر خواهد شد و آن موقع می‌توانیم اطلاعات بیشتری از جدیدترین نسخه‌ی محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل جهان به‌دست بیاوریم.

هوش مصنوعی

کنفرانس I/O فراتر از اندروید، رویدادی  برای کسب جدیدترین اخبار درباره‌ی تمام اقدامات و پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی در گوگل است. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل از سال‌ها پیش مشغول تثبیت جایگاه هوش مصنوعی به عنوان کلید اصلی موفقیت این شرکت در آینده بوده است. نرم‌افزاری که بتواند ببیند و دنیا را درک کند، اشیا را تشخیص دهد و به تجزیه‌ی زبان طبیعی بپردازد، تقریبا به بهبود هر محصولی از گوگل در سال‌های پیش‌رو کمک خواهد کرد. این فرآیند هم‌اکنون با محصولاتی نظیر نرم‌افزار مبتنی بر صوت و متن گوگل اسیستنت، گوگل ترنسلیت و پلتفرم تشخیص تصویر و اشیای گوگل لنز آغاز شده است. علاوه بر این، گوگل به کمک دیگر کسب‌وکارهای خود از جمله آزمایشگاه تحقیقاتی دیپ‌ماند و واحد خودروی خودران ویمو نیز دستاوردهای قابل توجهی در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌دست آورده است.

Google Lens

با این حال، کنفرانس I/O بیشتر بر مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان تمرکز خواهد داشت. بنابراین، در این رویداد باید در انتظار شنیدن اخبار بیشتر درباره‌ی محصولاتی چون گوگل لنز و همچنین پلتفرم تنسورفلو و تراشه‌های واحد پردازشی تنسور باشیم. این تراشه‌ها هسته‌ی سیستم‌های اختصاصی گوگل برای آموزش هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند و این به شرکت کمک می‌کنند تا به فرآیند یادگیری برای شبکه‌های عصبی‌اش شتاب بیشتری ببخشد. علاوه بر این، انتظار داریم که همانند کنفرانس توسعه‌دهندگان فیسبوک که هفته‌ی گذشته برگزار شد و در آن مدیران این شبکه‌ی اجتماعی از هوش مصنوعی به عنوان آینده‌ی کسب‌وکار فیسبوک نام بردند، در کنفرانس گوگل نیز پیش‌بینی‌های بلندپروازانه‌ای از آینده‌ی هوش مصنوعی از زبان مدیران گوگل بشنویم. البته از آنجایی که هر دو شرکت از واحدهای تحقیقاتی رقیب یکدیگر در حوزه‌ی هوش مصنوعی برخوردارند، رقابت آن‌ها برای تصاحب برترین استعدادها غافلگیرکننده نخواهد بود.

گوگل اسیستنت و گوگل هوم

Google CES 2018

خانواده‌ی محصولات سخت‌افزاری گوگل هوم و مغز متفکر آن‌ها گوگل اسیستنت ثابت کرده‌اند که در کنفرانس امسال I/O توجهات زیادی را به خود معطوف خواهند کرد. اسیستنت همچنان بزرگ‌ترین بازیگر گوگل در رقابت با الکسای آمازون و در مقیاس کوچک‌تر با سیری اپل و کورتانای مایکروسافت محسوب می شود. هرچند امکان دسترسی به گوگل اسیستنت به عنوان یک اپلیکیشن و رابط صوتی در دستگاه‌های اندروید و آی‌اواس وجود دارد؛ اما این دستیار صوتی بیش از همه به عنوان پوسته‌ی سیستم‌عامل برای تمام دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند و از جمله خانواده‌ی اسپیکرهای هوشمند گوگل تاثیرگذار بوده است.

انتظار داریم در کنفرانس پیش‌رو شاهد معرفی ویژگی‌های جدیدی برای گوگل اسیستنت و همچنین یکپارچگی‌های جدید برای گوگل هوم باشیم. گوگل به احتمال فراوان رونمایی از محصولات سخت‌افزاری‌اش را برای رویداد پاییز در نظر گرفته است؛ در نتیجه در کنفرانس I/O انتظار مشاهده‌ی هیچ محصولی با برند گوگل را نداریم. اما با توجه به اینکه گوگل به نحو سریعی مشغول گسترش دسترسی به محصولات گوگل هوم و پشتیبانی توسعه‌دهندگان شخص ثالث از گوگل اسیستنت است، باید در انتظار شنیدن اخبار هیجان‌انگیزی در این زمینه‌ها باشیم.

گوگل فوتوز، گوگل نیوز و گوگل پلی

هرچند صحبت از این اپلیکیشن‌ها هیجان‌انگیزترین بخش‌های مراسم به‌حساب نمی‌آیند؛ اما گوگل فوتوز و گوگل نیوز در کنار پلتفرم عمومی گوگل پلی محصولات به‌شدت محبوبی هستند که در جریان کنفرانس‌های I/O، شایسته‌ی دریافت توجهاتی هرچند کوتاه هستند. گوگل فوتوز شاهد دریافت بیشترین بهبود ویژگی‌ها و پیشرفت‌های هوش مصنوعی از جانب گوگل لنز است؛ در نتیجه در کنفرانس پیش‌رو از اینکه نرم‌افزار تشخیص اشیا و تصویر گوگل چگونه برنامه ذخیره‌ی عکس خود را بهبود می‌دهد و ساخت مونتاژ، تصاویر گیف و دیگر اشکال جالب توجه از محتوای کوتاه ویدئویی را خودکارسازی می‌کند، اخبار خوبی خواهیم شنید.

وب‌سایت AdAge هفته‌ی گذشته گزارش داد که گوگل مشغول برنامه‌ریزی برای اصلاح پلتفرم اخبار خود در دسکتاپ و موبایل است. این به‌روزرسانی شامل ترکیب اپلیکیشن گوگل نیوزاستند درون یک اپلیکیشن کاملا جدید موبایل به نام گوگل نیوز و به همراه قالب تصویری بیشتر از یوتیوب و بارگذاری سریع‌تر تصاویر در قالب اختصاصی این شرکت به نام AMP در تمام پلتفرم‌ها خواهد بود. انتظار می‌رود گوگل نیوز جدید فردا در جریان نطق اصلی در I/O رونمایی شود. علاوه بر این، همانند همیشه در رویداد پیش‌رو آمار جدیدی از میزان محبوبیت اپلیکیشن‌های اندرویدی منتشر خواهد شد.

گیمینگ

گوگل از چندی پیش به دنبال این بوده تا فعالیت‌هایش را در حوزه‌ی گیمینگ گسترش دهد و با بهره‌گیری از فراگیری اندروید و موفقیت آن در اتاق‌های نشیمن با کروم‌کست، تلاش کرده است تا یک گزینه‌ی گیمینگ جامع در قالب هیبریدی موبایل – کنسول ایجاد کند. متاسفانه این مسئله هرگز به شکل کامل تحقق نیافت. با این حال، شاید وضعیت به‌زودی تغییر کند؛ زیرا به‌نظر می‌رسد گوگل برنامه‌های زیادی برای بخش گیمینگ در سر دارد. اولین نشانه از این مسئله، کروم‌کستِ مجهز به سرویس استریمنگ گوگل با اسم رمز «یتی» است که خبر مربوط به آن ابتدا در ماه فوریه گزارش شد.

علاوه بر این، چندی پیش اخباری از فعالیت گوگل روی استارتاپ گیمینگی با محوریت شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این کسب‌وکار جدید آرکید نام دارد و توسط کارآفرین جوانی به نام مایکل سایمن بنیان‌گذاری شده است. گوگل احتمالا در کنفرانس پیش‌رو جزئیات بیشتری در این باره منتشر خواهد کرد. در نهایت، گوگل پلی اینستنت (Google Play Instant) را در پیش داریم. این سرویس به کاربران اندروید امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های گیمینگ موبایل را همچون یک بازی اینترنتی از طریق مرورگر موبایل امتحان کنند. دست‌کم یکی از این پروژه‌ها یا حتی تمام آن‌ها می‌توانند در کنفرانس پیش‌رو معرفی شوند. بنابراین، طرفداران گیمینگ نباید رویداد فردا را از دست بدهند.

طراحی متریال جدید

زبان طراحی تحسین‌شده‌ی متریال که بنیان طیف گسترده‌ای از رابط‌های کاربری (UI) و طراحی تجربه‌های کاربریِ (UX) امروزی اندروید، کروم و طراحی اپلیکیشن‌های موبایل را شکل می‌دهد، اکنون تقریبا ۴ ساله شده است. در نتیجه اکنون دیگر وقت آن است که با زبان طراحی جدید گوگل به نام متریال دیزاین ۲ که اطلاعات مربوط به آن چندی پیش منتشر شد، بیشتر آشنا شویم. با این حال، احتمالا گوگل قصد ندارد جانشینی تمام‌عیار برای طراحی متریال ارائه دهد؛ اما شکی وجود ندارد که این شرکت در فکر به‌روزرسانی زبان بصری خود برای سال ۲۰۱۸ است و در رویداد فردا قطعا جزئیات بیشتری درباره‌ی آن خواهیم شنید.

نسخه‌ی جدید طراحی متریال شامل تغییری ظریف در تب‌های کروم خواهد بود که تصاویر آن ماه گذشته انتشار یافت. همچنین براساس شایعات، بازطراحی بزرگی در ماه سپتامبر برای مرورگر کروم با تمرکز بر کنترل‌های لمسی و بهره‌مندی از سیستم‌عامل کروم در راه است. علاوه بر این، بازطراحی بزرگ جیمیل نیز هفته‌ی گذشته در دسترس کاربران قرار گرفت. تمام نشانه‌ها حاکی از رویکردی یکپارچه‌تر در طراحی نرم‌افزار اندروید، کروم‌بوک‌ها، کروم دسکتاپ و اپلیکیشن‌های وب است. بنابراین، کنفرانس I/O مقصد اصلی برای نمایش این تغییرات به دنیا خواهد بود.

ویر او اس

Wear OS

کنفرانس I/O در زمانی از سال برگزار می‌شود که گوگل نوعی یکپارچگی در پلتفرم فناوری پوشیدنی خود به‌وجود آورده است؛ بدین مفهوم که سیستم‌عامل پوشیدنی این شرکت با نام پیشین اندروید ویر اکنون با نام جدید ویر اواس شناخته می‌شود. نرم‌افزار پیش‌نمایش جدید این سیستم‌عامل در حال حاضر در کنار اندروید پی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. ویر اواس بهبودهای قابل توجهی را در عمر باتری که از مدت‌ها پیش در انتظار آن بودیم در کنار حالت خوشایند تاریک برای رابط کاربری به ارمغان آورده است. این هفته نیز گوگل به‌روزرسانی‌های متعددی را برای ویر اواس معرفی کرد که قابلیت‌های بیشتری از گوگل اسیستنت را به این پلتفرم اضافه می‌کند.

در کنفرانس فردا، گوگل احتمالا جزئیات بیشتری از نخستین به‌روزرسانی ویر اواس منتشر خواهد کرد و نسخه‌ی پیش‌نمایش دوم را نیز با گستردگی بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد. ما همچنین امیدواریم که از نحوه‌ی تکامل توانایی‌های ساعت‌های هوشمند مبتنی بر ویر اواس به‌خصوص در یکپارچگی با کنترل صوتی و گوگل اسیستنت، تصویر بهتری به‌دست آوریم.

اندروید تی‌وی و اندروید اتو

پیشرفت‌های مربوط به نرم‌افزار ستاپ‌باکس گوگل، اندروید تی‌وی و نرم‌افزار مخصوص خودروی اندروید اتو تا چندی پیش تقریبا آرام و بی‌سروصدا بوده است. اما تمام اخبار جدید مربوط به آن‌ها به احتمال فراوان در کنفرانس امسال I/O منتشر خواهد شد. از عمر اندروید تی‌وی چند سالی می‌گذرد و سال گذشته شاهد یک صفحه‌ی خانگی بازطراحی‌شده برای نسخه‌ی اندروید O بودیم. برخی شایعات نیز به موضوع اشاره دارند که گوگل احتمالا یک دانگل جدید اندروید تی‌وی با ظاهر کروم‌کست و با کیفیت تصویر 4K عرضه خواهد کرد که شامل رابط کامل تلویزیون و احتمالا یک کنترل از راه دور خواهد بود.

 از انتشار نرم‌افزار اندروید اتو نیز چند سالی می‌گذرد؛ اما به تازگی پشتیبانی بی‌سیم از پیکسل و دستگاه‌های نکسوس به آن اضافه شد. در ماه ژانویه گوگل اعلام کرد که نرم‌افزار اسیستنت به‌زودی عملکردهای صوتی اندروید اتو را تقویت خواهد کرد. بنابراین احتمالا در کنفرانس پیش‌رو شاهد انتشار این ویژگی باشیم.

شما کاربران زومیت کدام بخش از مراسم فردا را بیش از همه جذاب می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات