AMD دو پردازنده جدید با گرافیک مجتمع معرفی کرد

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD از دو چیپ جدید خانواده رایزن رونمایی کرده است که نسخه‌های کم‌مصرف محصولات قبلی این شرکت به شمار می‌روند.
تبلیغات

در سال گذشته شاهد معرفی اولین پردازنده سری رایزن از سوی AMD بودیم. اولین عضو این خانواده تنها یک پردازنده بود و اگر کاربر به پردازش گرافیکی نیاز داشت، باید از یک کارت گرافیک مجزا بهره می‌برد. اما پس از مدتی این شرکت تصمیم گرفت محصولات خود را به همراه پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع عرضه کند و چیپ‌های گرافیکی رادئون وگا را در کنار سری رایزن، ابتدا برای محصولات مخصوص لپتاپ و سپس دسکتاپ عرضه کرد.

در حال حاضر AMD هم‌چنان طیف محصولات خانواده رایزن را گسترش می‌دهد. تازه‌ترین محصولات این شرکت، پردازنده‌های کم‌مصرف دسکتاپ هستند که با نام‌های Rayzen 3 2200GE و Ryzen 5 2400GE معرفی شدند. اطلاعات مربوط به دو پردازنده گفته‌شده حدود دو ماه پیش افشا شد و در واقع نسخه‌های کم‌مصرف چیپ‌های Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G محسوب می‌شوند که در ابتدای سال جاری میلادی عرضه شدند. هر دو سری مذکور دارای معماری مشابه برای پردازنده و پردازشگر گرافیکی هستند و تعداد هسته‌های آن‌ها نیز برابر است. اما چیپ‌های جدید از فرکانس کاری پایین‌تری بهره می‌برند و در نتیجه توان طراحی حرارتی آن‌ها کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل برای کسانی که حاضرند اندکی توان پردازشی را با ذخیره انرژی مبادله کنند، گزینه مناسبی به شمار می‌روند و  برای استفاده در رایانه‌های بدون فن نیز گزینه‌ای مناسب خواهند بود.

چیپ

هسته‌ها/Threads

فرکانس پایه و بوست

پردازشگر گرافیکی

سرعت GPU

توان طراحی حرارتی

رایزن 5 2400GE

۴ و ۸

۳.۲ گیگاهرتز و ۳.۶ گیگاهرتز

وگا ۱۱

۱۲۵۰ مگاهرتز

۳۵ وات

رایزن 5 2400G

۴ و ۸

۳.۶ گیگاهرتز و ۳.۹ گیگاهرتز

وگا ۱۱

۱۲۵۰ مگاهرتز

۶۵ وات

رایزن 5 2200GE

۴ و ۴

۳.۲ گیگاهرتز و ۳.۶ گیگاهرتز

وگا ۸

۱۱۰۰ مگاهرتز

۳۵ وات

رایزن 5 2200G

۴ و ۴

۳.۵ گیگارهرتز و ۳.۷ گیگاهرتز

وگا ۸

۱۱۰۰ مگاهرتز

۶۵ وات

هر دو چیپ جدید از معماری ساخت ۱۴ نانومتری بهره می‌برند و به همراه ۳۸۴ کیلوبایت حافظه کش نوع L1، دو مگابایت نوع L2 و ۴ مگابایت نوع L3 عرضه خواهند شد. امکان استفاده از آن‌ها در کنار حافظه‌های رم DDR4 تا فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز نیز وجود خواهد داشت. پشتیبانی از پلتفرم Socket AM4 مخصوص AMD نیز در این محصولات وجود دارد. پردازنده‌های جدید به‌صورت آنلاک عرضه می‌شوند و کاربران می‌توانند فرکانس کاری آن‌ها را تغییر دهند؛ البته به بهای مصرف انرژی بیشتر. قیمت اعضای جدید خانواده رایزن اعلام نشده است؛ اما مدل‌های ۶۵ واتی 2200G و 2400G به ترتیب برچسب قیمت ۱۰۰ دلاری و ۱۶۳ دلاری دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات