اپل موفق به عرضه ۶۰۰ هزار هوم پاد در فصل اول ۲۰۱۸ شده است

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل با عرضه‌ی ۶۰۰ هزار هوم پاد در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ به بازار،‌ قصد دارد وارد رقابت تازه‌ای با اسپیکرهای هوشمند آمازون شود.
تبلیغات

اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ توانست ۶۰۰ هزار هوم پاد (HomePod) به بازار عرضه کند. پیش‌بینی Strategy Analytics خبر از رونق فروش هوم پاد اپل در ماه‌های آتی می‌دهد. اگر اپل بتواند این تعداد هوم پاد را به فروش برساند،‌ در اصل ۶ درصد از سهم بازار را از آنِ خود کرده است؛ ولی هنوز فروش کمتری نسبت به اسپیکرهای هوشمند آمازون و گوگل دارد. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته از وضعیت بازار،‌ اسپیکر هوشمند آمازون ۴۳.۶ درصد سهم بازار را از آنِ خود کرده‌اند و ۴ میلیون اسپیکر هوشمند این شرکت تاکنون به فروش رسیده است. اسپیکر هوشمند گوگل نیز توانسته ۲۶.۵ درصد سهم بازار را از آن خود کند و ۲.۴ میلیون فروش داشته باشد.

هوم پاد

البته باید به موضوع مهمی هم توجه داشته باشیم که هوم پاد تا ۹ فوریه هنوز وارد بازار فروش نشده بود و به همین دلیل حتی اپل سه ماه کامل برای فروش این محصول در اختیار نداشته است و پایان روز ۳۱ مارس،‌ بازه‌ی سه‌ماهه‌ی فروش این محصول به پایان می‌رسد. نکته‌ی مهم دیگری که باید در بررسی آماری پیش رو بدان توجه کنیم این است که اعداد و ارقام یادشده، تخمینی هستند و با اینکه اپل عدد و رقم دقیق را منتشر کرده ولی معلوم نیست که Strategy Analytics با چه مقیاسی و به چه صورتی تخمین این برآوردها را انجام داده است. هرچند Strategy Analytics تاکنون بررسی‌های دقیقی از وضعیت بازار فروش ارائه داده و معمولا بازار صنعت تکنولوژی را با دقت مورد رصد و بررسی قرار می‌دهد.

به‌علاوه، باید دقت کنیم که در خبر منتشر شده از سوی Strategy Analytics، درباره‌ی تعداد هوم پادهای عرضه شده به بازار صحبت می‌شود که با تعداد هوم پادهای فروخته شده متفاوت است. این شرکت تنها در مورد آمار عرضه به بازار صحبت کرده که با آمار فروش متفاوت است. بخش عمده‌ای از فروش هوم پاد اپل از طریق سایت این شرکت انجام می‌شود؛ ولی سایر اسپیکرهای هوشمند چنین شرایطی را ندارند و در بازارهای مختلف به شکل‌های متفاوت در دسترس هستند و به فروش می ‌رسند. این موارد در ارائه‌ی اعداد و ارقام فروش حائز اهمیت هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.

ماه گذشته بلومبرگ گزارشی منتشر کرد که خبر از کاهش سفارش‌های اپل به Inventec، تامین‌کننده‌ی هوم پاد می‌داد. بر اساس گزارش بلومبرگ،‌ اپل در ابتدای فروش هوم پاد توانسته تنها ۱۰ درصد سهم بازار را از آن خود کند که در مقایسه با سهم بازار ۷۳ درصدی اسپیکر هوشمند آمازون فاصله زیاد و معناداری دیده می‌شود. این اطلاعات آماری از طریق داده‌های منتشر شده از سوی Slice Intelligence در اختیار بلومبرگ قرار گرفته است؛ اما اطلاعات منتشر شده توسط Slice Intelligence و Strategy Analytic درباره سهم بازار هوم پاد با یکدیگر متفاوت هستند. 

البته می‌توان از این اعداد و ارقام نتیجه‌گیری دیگری هم کرد. در ابتدا اشتیاق بیشتری نسبت به خرید هوم پاد وجود داشت؛ ولی با توجه به کاربردهای این محصول،‌ خیلی زود شاهد افت فروش آن شدیم تا جایی که باید بگوییم همان سهم بازار ۴ درصد برای فروش هوم پاد عدد درست‌تری است. به دلایل مختلفی هوم پاد فروش کمتری نسبت به اسپیکرهای هوشمند دیگر بازار دارد. با اینکه اپل هنوز نسبت به فروش این محصول امیدوار است. هوم پاد با سیستم عامل iOS کار می‌کند. به‌علاوه اسپیکر و سیری تنها با اپل موزیک کار می‌کند و برای سایر سرویس‌های استریم باید از AirPlay استفاده کرد تا بتوان با سیستم عامل iOS به موسیقی روی اسپیکر گوش داد.

هوم پاد

از همه مهم‌تر اینکه برای کار کردن با هوم پاد باید حتما یک سیستم مبتنی بر سیستم عامل iOS یا سیستم مک در اختیار کاربر باشد؛ از این رو کاربران کامپیوترهای معمولی و سیستم‌عامل اندروید نمی‌توانند با هوم پاد کار کنند. همچنین هوم پاد از اسپیکر استریو برای همگام‌سازی پشتیبانی نمی‌کند که این ویژگی اواخر سال ۲۰۱۸ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از مسایل مهم هوم پاد‌،‌ قیمت بالای آن نسبت به اسپیکر هوشمند آمازون، گوگل و Sonos است، کوپرتینونشین‌ها قیمت هوم‌پاد را ۳۴۹ دلار در نظر گرفته‌اند.

شایعاتی مطرح شده که اپل قصد دارد هوم پادی کوچک‌تر و ارزان‌تر به بازار عرضه کند تا بتواند به‌صورت جدی‌تری با اکو آماوزن و گول هوم رقابت کند؛ ولی بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مینگ چی کو نباید انتظار داشته باشیم محصول یادشده به این زودی به بازار عرضه شود. انتظار می‌رود که اپل ۲ تا ۲.۵ میلیون هوم پاد در سال ۲۰۱۸ به فروش برساند و در آمدی بالغ بر یک میلیون دلار از این طریق کسب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات