درآمد بازاریابی دیجیتال سال ۲۰۱۷ بیشتر از بازاریابی تلویزیونی بود

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس گزارش مؤسسه‌ی IAB‌،‌ درآمد حاصل از بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی تلویزیونی، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ رشد چشمگیری داشته است.
تبلیغات

بر اساس آخرین گزارش‌ مربوط به درآمد بازاریابی دیجیتال از مؤسسه‌ی IAB، بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۷ رشد خوبی داشته است و با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶،‌ درآمد حاصل از بازاریابی دیجیتال حدود ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این گزارش توسط PricewaterhouseCoopers و به سفارش مؤسسه‌ی IAB‌ تهیه شده است. به نظر می‌رسد هر سال شاهد رکورد جدیدی از درآمدهای مالی ناشی از بازاریابی دیجیتال هستیم. بعد از یک دهه بحران‌های مالی‌،‌ ظاهرا در دوران طلایی سرمایه‌گذاری در این بخش قرار داریم و بازاریابی دیجیتال به نقطه عطفی رسیده است و می‌توان به‌عنوان بازاری تجاری و درآمد‌زا روی آن حساب کرد. 

 بر اساس گزارش IAB، برای اولین بار در طول تاریخ،‌ در آمد حاصل از بازاریابی دیجیتال از درآمد بازاریابی تلویزیونی بیشتر شده است. IAB مجموع هزینه‌های بخش بازاریابی تلویزیونی و تلویزیون کابلی را حدود ۷۰.۱ میلیارد دلار و هزینه صرف‌شده برای بازاریابی دیجیتال را در همین بازه زمانی ۸۸ میلیارد دلار برآورد کرده است. 

البته بازاریابی تلفنی همچنان مورد توجه شرکت‌ها و مؤسسات است. در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ مجموع هزینه‌های صرف‌شده برای بازاریابی دیجیتال حدود ۴۹.۹ میلیارد دلار رشد داشت که این رقم یعنی درآمد حاصل از تبلیغات سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶، در حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است. هر ساله درآمد حاصل از بازاریابی دیجیتال حدود ۳۶ درصد رشد می‌کند که سال ۲۰۱۷ این رشد به ۵۷ درصد رسید.

تبلیغات اینترنتی

در عین حال، در‌آمد حاصل از بازاریابی دیجیتال ویدیویی با ۳۳ درصد رشد به ۱۱.۹ میلیارد دلار،‌ درآمد حاصل از بازاریابی در بخش ویدیوهای موبایل با ۵۴ درصد رشد به رقمی حدود‌ ۶.۲ میلیارد دلار،‌ درآمد حاصل از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با ۳۶ درصد رشد به ۲۲.۲ میلیارد دلار و درآمد حاصل از بازاریابی رسانه‌های صوتی دیجیتال با ۳۹ درصد افزایش به ۱.۶ میلیارد دلار رسید. تبلیغات حاصل از موتورهای جستجو و نصب بنرهای تبلیغاتی در سایت‌ها هم به ترتیب با‌ ۱۸ و ۲۳ درصد افزایش روبه‌رو بود. 

یکی از مدیران مؤسسه‌ی پرایس‌واترهاوس کوپرز آمریکا (PwC) به نام دیوید سیلورمن، معتقد است که چهار عامل اصلی منجر به رشد پایدار در این حوزه می‌شوند؛ پیشرفت تکنولوژیکی، توانایی هدف قرار دادن مخاطبان در مقیاسی وسیع، دسترسی به پلتفرم‌هایی که توسط افراد به‌صورت مستقیم اداره می‌شود و برای تبلیغات تجاری در حوزه‌های کوچک به کار می‌رود و در نهایت افزایش برندهایی که به‌صورت مستقیم و آنلاین محصولات خود را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. 

تبلیغات اینترنتی

IAB معتقد است در گذشته افزایش درآمد حاصل از تبلیغات تنها مربوط به افرادی بود که تصمیم می‌گرفتند محصول جدید خود را تبلیغ کنند و در اصل افزایش درآمد حاصل از ورود شرکت‌های جدید به بازار بود؛ ولی در حال حاضر قضیه شکل دیگری به خود گرفته است. مؤسسات و شرکت‌ها تمایل دارند پوشش‌دهی خوبی از محصولات و توانمندی‌های خود در فضای دیجیتال ارائه بدهند و همگرایی مطلوبی در بحث بازاریابی دیده می‌شود. 

دیوید سیلورمن معتقد است:

فاجعه‌ای بزرگ در حال وقوع است. مردم در حال فاصله گرفتن از رسانه‌های سنتی هستد. در فضای رسانه،‌ خصوصا در بخش ویدیو شاهد همگرایی خوبی خواهیم بود. زمانی مردم فقط از طریق تلویزیونی که در اتاق نشیمنشان بود با جهان در ارتباط بودند؛ ولی اکنون در هر جایی که باشند در جریان مسائل روز قرار دارند.

آنا باگر، معاون ارشد مدیرعامل IAB در حوزه ابتکارات جدید صنعتی، معتقد است:

این حق به کاربران داده شده است که در هر زمان، از هر پلتفرمی که می‌خواهند استفاده کنند.

این گزارش زمانی منتشر شده است که صحبت‌های زیادی در مورد فیسبوک و گوگل مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد انتظارات مالی این دو شرکت بالاتر از قبل رفته است. البته این گزارش به تفکیک وضعیت شرکت‌ها و درآمد هر کدام از بازاریابی دیجیتال را مشخص نکرده است؛ ولی مشخص کرده که ۷۴ درصد هزینه‌های بازاریابی مربوط به سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ متعلق به ۱۰ برند معروف تبلیغاتی در جهان است. در گذشته عددی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد درآمد کل بازاریابی مربوط به این شرکت‌ها بود و اکنون هم در همین محدوده قرار دارند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات