سلطه کامل گوگل و فیسبوک بر صنعت بازاریابی دیجیتال

جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آخرین برآوردها نشان می‌دهند که شرکت‌های گوگل و فیسبوک هر کدام به‌تنهایی سهم بسیار بالایی در صنعت بازاریابی آنلاین به خود اختصاص داده‌اند.
تبلیغات

 بر اساس گزارشاتِ برایان ویسر، تحلیلگر ارشد موسسه‌ی IAB که در روز چهارشنبه منتشر شد، شرکت‌های گوگل و فیسبوک به همراه هم صاحب ۹۹ درصد سود حاصل از بازاریابی دیجیتال در سال گذشته در آمریکا هستند.

بر طبق یادداشتی که در اختیار وب‌سایت بیزینس اینسایدر قرار گرفت، ویسر اظهار کرد این دو غول بازاریابی دیجیتال با افزایش ۵ درصدی سهم خود نسبت به دو سال گذشته، در مجموع ۷۷ درصد سود عمده‌ی به‌دست‌آمده از این صنعت را در سال ۲۰۱۶ تصاحب کرده‌اند. وی افزود فیسبوک به‌تنهایی صاحب ۷۷ درصد از مجموع افزایش سود این صنعت رو به رشد است.

بر اساس برآورد‌های IAB، مجموع سود صنعت بازاریابی آنلاین در ایالات متحده با رشد ۲۱.۸ درصد از ۵۹.۶ میلیارد دلار به ۷۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. اما به گفته‌ی ویسر، به علت سلطه‌ی گوگل و فیسبوک، میانگین نرخ رشد برای شرکت‌های دیگر این بخش در سال گذشته، تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

از آن جایی که فیسبوک و گوگل میزان دقیق سود خود از این صنعت را در بازار ایالات متحده فاش نمی‌کنند، این محاسبات و ارقام جدید کاملا منطبق بر واقعیت نیستند. ویسر با اطلاع از این امر می‌نویسد:

این داده‌ها به‌طور کلی بر سلطه‌ی حال حاضر گوگل و فیسبوک بر این صنعت اشاره می‌کنند.

ویسر در ایمیلی که برای بیزینس اینسایدر ارسال کرده بود، نوشت:

نکته‌ی اصلی این است که اگر گوگل و فیسبوک مکان‌های اصلی تماشای تبلیغات برای خریداران هستند، به‌واسطه‌ی رابطه‌ی بلندمدتی است که این شرکت‌ها با کاربران خود حفظ کرده‌اند و مرهون داده‌های مرتبطی است که از این راه به دست آورده‌اند. هر کسب‌وکاری که با این دو شرکت همکاری داشته باشد، تابع و زیرمجموعه‌ی آن‌ها محسوب می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات