فروش جهانی خودروهای وارداتی پس از برجام، چقدر است؟

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با تصویب برجام، امکان مونتاژ یا واردات خودروهای خارجی در ایران فراهم شد. آیا این محصولات که اصطلاحا پساجرمی نامیده می‌شوند؛ در بازار جهانی فروش بالایی دارند؟
تبلیغات

با به نتیجه رسیدن برجام، خودروهای جدیدی از شرکت‌های مختلف اروپایی وارد کشور شده‌اند یا قرار است وارد بازار شوند. برندهای پژو، سیتروئن، رنو، میتسوبیشی، هیوندای، فولکس‌واگن و چند شرکت‌ مطرح دیگر، این روزها در بازار کشورمان حضور دارند. اینکه خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل در بازارهای بزرگی مانند بازار اروپا، آمریکا و چین به چه میزان فروش دست پیدا کرده‌اند، سؤالی است که قصد پاسخگویی به آن داریم.

Peugeot 2008

نخستین شرکت خودرویی که پس‌ از برجام بلافاصله با یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشورمان به توافق رسید، پژو بود. این برند خیلی سریع استارت کار با ایران‌خودرو را زد تا نخستین شرکت همکاری مشترک به نام ایکاپ را راه‌اندازی کنند. پژو 2008 نخستین خودروی پسابرجامی است که با سرعت روی خط‌ تولید ایکاپ رفت. مدل 2008 پژو از سال ۲۰۱۳ در بازار اروپا عرضه می‌شود و سال به سال بر میزان فروش آن افزوده شده است. سال اول، 2008 به فروش بیش از ۵۸ هزار دستگاه دست پیدا کرد و با افزایش ۲ برابری در سال ۲۰۱۴، به فروش ۱۳۵ هزار دستگاه رسید. این مدل جزو خودروهای محبوب در اروپا است و با روند فروشی که داشته، نشان داده تا چه میزان باکیفیت است. درمجموع و تا پایان ماه نخست سال جاری، 2008 به فروش بیش‌ از ۷۱۷ هزار دستگاه دست پیدا کرده است. فروش این محصول در بازار چین نیز با استقبال مواجه بوده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون چیزی حدود ۱۴۰ هزار دستگاه از این مدل به فروش رسیده‌ است.

Peugeot 508

سدان پژو 508 قرار است با داخلی‌سازی بالا در کشورمان عرضه شود. این سدان فرانسوی از سال ۲۰۱۱ در بازار چین نیز عرضه شده است و توانسته بازار خوبی به‌ دست آورد. 508 در بازار اروپا به لطف پیشرانه‌ی قدرتمند کم‌مصرف و طراحی زیبا، فروش خوبی تجربه کرده است و در‌حالیکه از سال ۲۰۱۰ در بازار اروپا عرضه شد، تا پایان سال ۲۰۱۷ موفق به فروش ۳۷۰ هزار دستگاه شده است.

Peugeot 301

پژو 301 دیگر محصولی است که زمینه حضور آن در بازار ایران، بعد از برجام فراهم شده است. این خودرو قرار است با ۶۰ درصد داخلی‌سازی و به‌عنوان جایگزین دو محصول ۴۰۵ و پارس، در بازار عرضه شود؛ محصولی که در بازار اروپا نتوانسته است موفق باشد و در میان انبوهی از خودروهای سدان که در این دنیا عرضه می‌شود، موفق به فروش ۱۵ هزار دستگاه طی ۶ سال شده است. از سویی دیگر، عرضه این خودرو در بازار چین استقبال نسبتا خوبی در پی داشته و به فروش بیش‌ از ۲۴۸ هزار دستگاه در این کشور دست پیدا کرده است.

Citroen C3 / سیتروئن

سیتروئن دیگر خودروسازی است که احتمالا از سال جاری، تولید خود را در کشور آغاز می‌کند. این خودروساز در سایت کاشان سایپا در مراحل ابتدایی، سیتروئن C3 را تولید می‌کند که یکی از خودروهای محبوب در اروپا است. اولین مدل از این خودرو در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد و همواره یکی از پرفروش‌ترین خودروهای سیتروئن محسوب می‌شود که به‌طور میانگین ۱۸۷ هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است. مجموع کل خودروهای فروخته‌شده از C3، به عدد ۳ میلیون‌ و ۱۹۰ هزار دستگاه طی این سال‌ها رسیده است. دیگر خودروسازی که پس‌از سال‌ها غیبت در بازار ایران وارد شده، فولکس‌واگن است.

Volkswagen Passat

خودروهای تیگوان و پاسات انتخاب فولکس‌واگن برای بازار کشور هستند که با استقبال مشتریان ایرانی نیز مواجه شدند. پاسات یکی از خودروهای قدیمی و محبوب در اروپا است که طی سال‌های ۱۹۷۰ تا امروز، همواره فروش بالایی داشته و بارها دچار تغییر و تحول شده است. از سال ۹۷ تا سال ۲۰۱۷ فروش این خودروی سدان آلمانی به عدد ۸ میلیون‌ و ۵۸ هزار دستگاه در اروپا رسیده و در بازار آمریکا نیز جزو خودروهای پرفروش بوده است. از سال ۲۰۱۲ تا پایان سال ۲۰۱۷، بیش‌از نیم‌ میلیون دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رسیده که نشان از کیفیت بالا و رضایت مشتریان آمریکایی از آن دارد. فولکس واگن پاسات بین چینی‌ها نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است و طی ۵ سال اخیر بیش‌ از یک میلیون‌ و ۲۰۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

Tiguan

تیگوان دیگر خودروی فولکس‌واگن در بازار ایران است که به‌شدت در بازار بزرگ کشور چین محبوبیت دارد. فروش ۵ سال گذشته این خودرو در چین، به بیش‌ از یک میلیون‌ و ۴۰۰ هزار دستگاه رسیده که نشان‌دهنده اقبال آن در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است. در بازار آمریکا طی ۶ سال اخیر به‌طور متوسط سالانه ۳۲ هزار دستگاه و در بازار اروپا طی ۶ سال گذشته میانگین سالانه ۱۶۷ هزار دستگاه فولکس واگن تیگوان به فروش رسیده است.  

Renault Talisman

رنو دیگر شرکت اروپایی است که این سال‌ها فروش بسیار بالایی در کشورمان تجربه کرده و خودروهای مختلف خود را به‌صورت واردات و تولید مشترک به بازار ایران عرضه کرده است. تالیسمان یکی دیگر از خودروهایی است که مورد استقبال قرار گرفته و طی ۲ سال در بازار اروپا به فروش بیش‌ از ۶۶ هزار دستگاه دست پیدا کرده است.

Hyundai Elantra / هیوندای الانترا

هیوندای کره، خودروساز دیگری بود که پس‌ از برجام پا به بازار ایران گذاشت. هیوندای i10، i20، النترا و اکسنت از جمله خودروهایی هستند که توسط کرمان‌خودرو در بازار ایران عرضه شدند. در این میان هیوندای اکسنت که تا سال۲۰۱۰ در بازار اروپا عرضه می‌شد، به‌طور میانگین سالانه ۳۶ هزار دستگاه در این بازار فروش داشت. اکسنت در بازار آمریکا همچنان جزو پرفروش‌ها محسوب می‌شود و از سال ۹۵ تاکنون در بازار این کشور به فروش رسیده تا طی ۴ سال اخیر بیش‌ از ۲۶۱ هزار دستگاه فروش داشته باشد. النترا خودروی دیگر کرمان‌موتور است که تولید آن در ماه‌های اخیر آغاز شده. این خودرو در بازار آمریکا جزو پرفروش‌ترین محصولات هیوندای است و فروش بیش‌ از ۸۶۹ هزاردستگاه طی ۴ سال اخیر، نشان از علاقه مردم آمریکا به این خودرو دارد.

Hyundai i20

هیوندای i10 و i20 دو خودروی دیگر هیوندای هستند که در کشورمان با استقبال ضعیفی مواجه شده‌اند. هیوندای i10 و i20 طی ۴ سال اخیر به ترتیب ۳۴۲ هزار دستگاه و ۳۷۵ دستگاه در بازار اروپا فروش داشته‌اند و جزو خودروهای مورد اطمینان اروپایی‌ها بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات