پیگیری تراکنش‌های بیت کوین و فروش آن‌ها به دولت؛ موضوع پتنت جدید آمازون

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمازون در جدیدترین پتنت ثبت‌شده‌ی خود به دنبال پیاده‌سازی تکنیکی برای رهگیری تراکنش‌های بیت کوین و فروش آن‌ها به دولت‌ها و شرکت‌ها است.
تبلیغات

آمازون در سال ۲۰۱۴ پتنتی با موضوع «بازار جریان داده» (Streaming Data Marketplace) ارائه کرد. این پتنت به آن‌ اجازه می‌داد که جریان داده‌های آنلاین را کنترل و داده‌ها را جمع‌آوری و ترکیب کند و در نهایت، اطلاعات ایجادشده را به‌عنوان محصول به فروش برساند. اگرچه توضیح این پتنت بسیار کلی است؛ اما از زمان انتشار توضیحات آن، نگرانی‌هایی در جوامع امنیتی و ارزهای رمزنگاری شده ایجاد شده است.

در خلاصه‌ی این پتنت آمده است:

یک فناوری برای ایجاد بازار جریان داده توسعه یافته است. به‌عنوان مثال، روشی در این فناوری وجود دارد که با استفاده از آن، جریان اول داده از یک منبع درخواست می‌شود. این داده، با داده‌ی دریافت‌شده از منبع دوم ترکیب می‌شود. در نهایت می‌توان جریان ترکیب‌شده را به‌عنوان بازار جریان داده منتشر کرد.

این پتنت در هفته‌ی جاری ثبت شده است. نکته‌ی اصلی در مورد جزئیات پتنت این است که در صورت اجرایی شدن آن می‌توان بلاک‌چین بیت کوین را آنالیز کرد. به بیان ساده می‌توان با استفاده از آن، تراکنش‌ها و آدرس‌های بیت کوین را ردگیری کرد و اطلاعات را به اپراتورها یا آژانس‌های دولتی فروخت. با مطالعه‌ی جزئیات بیشتر این پتنت می‌توان به تهدید آن برای جامعه‌ی ارزهای رمزنگاری شده پی برد. در جزئیات این پتنت، بخش‌هایی نشان‌دهنده‌ی هدف پیگیری تراکنش‌های بیت کوین هستند که به‌‎صورت بولد به آن‌ها اشاره شده است:

فناوری‌های آنالیز جریان داده، قابلیت تحلیل حجم زیادی از داده‌ها را در زمان کم فراهم می‌کنند. البته فناوری‌های گذشته توانایی ارائه‌ی داده‌های بسیار زیاد با تأخیر کم داشتند. نکته‌ی مهم این است که داده‌ی خام به خودی خود ارزش چندانی ندارد. تنها با ترکیب داده‌های خام با داده‌های جدید به‌صورت هماهنگ‌سازی رکوردهای ثبت‌شده، می‌توان به داده‌هایی ارزشمند رسید.در برخی مواقع، داده‌های اضافه مورد نیاز در همان محل داده‌های اولیه تولید نمی‌شوند و صاحبان و تولیدکنندگان متعددی دارند. وقتی داده‌ی هر تولیدکننده‌ی پراکنده با داده‌ی اولیه ترکیب شوند، ارزش آن بیش از پیش افزایش می‌یابد. یکی از مثال‌ها، جریان داده‌ای است که تراکنش‌های جهانی بیت کوین (یا هر ارز رمزنگاری شده‌ی دیگر) را تولید کند یا شامل آن‌ها باشد. این تراکنش‌ها برای هر فرد حاضر در شبکه قابل مشاهده هستند.داده‌ی خام تراکنش‌ها برای کاربران عادی بی‌معنی هستند. اما با ترکیب آن با المان‌های دیگر جریان داده می‌توان به نتایج مفیدی رسید. به‌عنوان مثال خرده‌فروشان اینترنتی که بیت کوین را به‌عنوان ارز قبول می‌کنند، می‌توانند آدرس دریافت محصول را با آدرس بیت کوین ترکیب کنند. این فروشندگان می‌توانند با ترکیب اطلاعاتِ آدرس فیزیکی مشتری با آدرس بیت کوین، جریانی از داده‌ی ترکیب‌‍‌شده را تولید کنند. از طرفی سرویس‌دهندگان مخابراتی می‌توانند با استفاده از از این جریان داده و ترکیب IP تراکنش‌ها، کشور مبدأ آن‌ها را شناسایی کنند. آژانس‌های دولتی نیز با مشترک شدن در این جریان می‌توانند اطلاعات مالیاتی را با آن ترکیب و اشخاص را شناسایی کنند.
Crypto  E-Commerce

اکثر فناوری‌های مدرن امروزی (مانند اینترنت) زمانی ایجاد شده‌اند که هنوز نگرانی زیادی در مورد امنیت اطلاعات وجود نداشت. در نتیجه امنیت به‌عنوان چالش بعدی آن‌ها مطرح و مشهور شد؛ درحالی‌که بیت کوین نوعی فناوری است که امنیت را در دل خود دارد. البته این فناوری هیچ‌گاه با هدف ناشناس بودن توسعه داده نشده است و طبیعت رمزنگاری و غیر متمرکز بودن آن به‌عنوان قابلیت‌های اساسی شناخته می‌شوند.

پیگیری تراکنش‌های بیت کوین همیشه امکان‌پذیر بوده است

البته پیگیری تراکنش‌های بیت کوین همیشه امکان‌پذیر بوده اما دشواری‌های خاص خود را داشته است. به‌هرحال توسعه‌ی سیستمی با تمرکز اصلی بر افشاسازی هویت کاربران ارزهای رمزنگاری شده و فروش آن‌ها به دولت‌ها، با ذات بیت کوین مخالف است. یکی دیگر از جزئیات عجیب این پتنت آن است که آمازون تاکنون تعدادی دامنه‌ی اینترنتی مربوط به این نوع ارز را خریداری کرده و احتمالا به پذیرش آن‌ها به‌عنوان پول علاقه‌مند است. با توجه به اینکه پتنت مورد نظر نیز در سال ۲۰۱۴ ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که غول خرده‌فروشی آنلاین از مدت‌‌ها پیش به موضوع ارزهای رمزنگاری شده علاقه داشته است.

نظر شما چیست؟ آیا آمازون با توسعه‌ی این فناوری‌ها به دنبال قبول کردن بیت کوین به‌عنوان پول معاملاتی است؟ آیا فعالان بازار ارزهای رمزنگاری شده، واکنشی نسبت به این اتفاقات خواهند داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات