اپل این بار به سراغ هالیوود می‌رود

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اهالی کوپرتینو طی یک برنامه‌ریزی جدید تصمیم گرفته‌اند از سیلیکون‌ ولی فراتر بروند و وارد صنعت سرگرمی و فیلم‌‌سازی هالیوود شوند.
تبلیغات

اپل که به دلیل طراحی‌های جسورانه و کمپین‌های مطرح بازاریابی معروف است، این بار می‌خواهد لذت طعم قدرت خود را در دنیای هالیوود تجربه کند. ادی کیو، معاون ارشد اپل، در یک کنفرانس اعلام کرد:

ما هیچ چیز درباره‌ی ساختن برنامه‌ی تلویزیونی نمی‌دانیم. ممکن است بپرسید پس اپل چطور می‌خواهد برنامه‌ی تلویزیونی بسازد؟ پاسخ این است که در این زمینه نسبتا دست خالی محسوب می‌شود! اپل قرار است با رویکرد جدیدی وارد این فضا شود. ما می‌دانیم چطور باید اپلیکیشن ساخت. با نحوه‌ی توزیع آشنایی داریم. راه و رسم بازاریابی را می‌دانیم. اما واقعا نمی‌دانیم که چطور می‌توانیم برنامه‌ی تلویزیونی بسازیم.

بنا به گفته‌ی کیو، اپل قصد دارد در سرمایه‌گذاری جدیدش از منطقه‌ی امن خود، سیلیکون‌ ولی فاصله بگیرد و پا به قلمروی بیگانه‌تری یعنی هالیوود بگذارد؛ از این‌رو می‌خواهد در صنعت سرگرمی به یک بازیکن بزرگ و مطرح تبدیل شود. در ماه‌های اخیر، اپل توانست دو شرکت مطرح فیسبوک و یوتیوب را در این زمینه پشت سر بگذارد و در مواردی موفق به مغلوب کردن حریف قدرتمند دیگر یعنی نت‌فلیکس شد.

از ماه اکتبر، اپل ۱۲ پروژه را به این منظور اختصاص داد. این شرکت در سال گذشته نشست‌هایی با تهیه‌کنندگان برگذار کرد و بودجه‌ای معادل یک میلیارد دلار در این خصوص در نظر گرفت. از آنجا که نام برند قوی اپل در پشت این پروژه قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود که ستارگان و فیلم‌سازان زیادی به شوق دریافت چک‌های هنگفت به سمت آن سرازیر شوند.

ستارگان هالیوود و اپل

چشم‌انداز هالیوودی اپل با ساخت اولین سری سیاره‌ی اپلیکیشن‌ها (Planet of the Apps) کلید خورد. در این برنامه نام‌های مطرحی چون گوئینت پالترو، جسیکا آلبا و بن سیلورمن هم به چشم می‌خورد. یک هفته پس از ساخت این سریال، اپل با زک ون آمبرگ و جیمی ارلیکت که دو مدیر تلویزیونی مطرح سونی پیکچرز هستند، وارد همکاری شد.

این دو مدیر به‌سرعت اقدام به راه‌اندازی Apple Worldwide Video کردند؛ به‌طوری که تعداد کارکنان این بخش تقریبا به ۴۰ نفر رسیده و بخش‌های مختلفی برای ساخت برنامه‌های مربوط به بزرگسالان، کودکان، آمریکای لاتین و اروپا هم در نظر گرفته شده است. ون آمبرگ و ارلیکت تاکنون قراردادهایی با چهره‌های برجسته‌ی هالیوود مانند استیون اسپیلبرگ، دامین شزل، جنیفر انیستون و دیگر ستارگان بسته‌اند.

با این حال باید منتظر ماند و دید آیا تلاش‌ این غول فناوری می‌تواند در صنعت فیلم‌سازی به نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز برسد. اپل برندی است که در نتیجه‌ی کار دقیق مهندسان خود ساخته شده و سیستم‌ عامل‌ها و محصولاتش توانسته‌اند به پیشرفت فناوری کمک‌های قابل توجهی کنند. هر چند ساخت محصولات موفق لزوما به معنای فیلم‌سازی موفق نخواهد بود؛ این همان درسی است که مایکروسافت و یاهو مدت‌ها پیش به آن رسیدند!

با فراگیر شدن فناوری استریم، سیستم قدیمی هالیوود در حال پوسیدن است. در این میان، نت‌فلیکس در سال ۲۰۱۸ مبلغی معادل ۸ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در ایجاد محتوا کرده است. شرکت‌های دیگر هم تلاش می‌کنند شانس خود را در عرصه‌های روبه‌رشدتری امتحان کنند. با این حال اپل نسبت به رقبای خود دارای دو مزیت است؛ نخست آنکه این شرکت بیش از ۲۸۵ میلیارد دلار سرمایه در دست دارد و دوم اینکه با یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان وارد همکاری شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات