خودروهای مجهز به فرمان پذیری چرخ عقب

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ و تغییر زاویه در چرخ عقب، از فناوری‌های گران‌قیمت است که قابلیت مانور بیشتر خودروها را ممکن می‌کند.
تبلیغات

 خودروهای جاده‌ای جهان از طریق چرخش محور و دو چرخ جلو فرمان‌پذیری دارند. با پیشرفت و توسعه‌ی فناوری‌های وابسته در مهندسی خودرو، پس از مرسوم شدن خودروهای دو دیفرانسیل و تمام چرخ محرک، باشگاه اختصاصی خودروهای تمام چرخ فرمان‌پذیر نیز به وجود آمد.

فرمان

سیستم چهار چرخ یا تمام چرخ فرمان‌پذیر که گاهی در قالب خودروی با قابلیت فرمان‌پذیری محور عقب نیز شناخته می‌شود، همانطور که از نام آن مشخص است فرمان‌پذیر بودن چرخ‌های عقب را هم در حد چند درجه ممکن می‌کند تا هندلینگ خودرو بهبود پیدا کند. در هنگان حرکت خودرو با سرعت پایین، معمولا چرخ‌های عقب برخلاف جهت چرخ‌های جلو چرخش دارند. این امر باعث آسان‌تر شدن مانور و پارک خودرو در مکان‌های بسته می‌شود. اما در سرعت‌های بالا، قابلیت حذف چرخش یا چرخش موافق جهت محور جلو وجود دارد. تصور کنید که با سرعت زیاد وارد پیچ می‌شوید و هر چهار چرخ فرمان‌پذیر هستند. این قابلیت علاوه بر افزایش پایداری، فرمان‌پذیری خودرو را بهبود می‌بخشد. برای درک بهتر نحوه‌ی کار این سیستم، تصویر زیر از فرمان‌پذیری داینامیک تمام چرخ آئودی A8 را مشاهده کنید.

فرمان

سیستم چهار چرخ فرمان‌پذیر فناوری جدیدی نیست و چند دهه است که در صنعت خودروسازی از وانت پیکاپ جی‌ام‌سی سیِرا تا کوپه‌ی اسپرت نیسان 240SX از آن استفاده می‌شود. اما امروز، به دلایل مختلف خودروهای مجهز به این سیستم در اقلیت هستند و برای شمردن تعداد آن‌ها باید به سبد محصولات برندهای ژاپنی و اروپایی سرک کشید. همانطور که در بیشتر فناوری‌های خودرو دیده می‌شود، شرکت‌های مختلف با تعریف نام اختصاصی برای این سیستم، به‌گونه‌ای انحصاری بودن آن را جشن می‌گیرند ولی درعمل باید گفت که نحوه‌ی کار تمام آن‌ها مشابه است.

در ادامه‌ی این مطلب، تمام خودروهای فعلی بازار جهانی که به این سیستم کاربردی مجهز هستند، معرفی خواهند شد.

آکورا TLX

آکورا تی ال ایکس 2018 ACURA TLX

قیمت پایه آخرین مدل: ۳۳ هزار دلار

P-AWS: سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر دقیق

کامپکت لوکس آکورا TLX از سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر دقیق یا به اختصار P-AWS استفاده می‌کند. سیستم P-AWS برند لوکس هوندا، با تنظیم زاویه‌ی متقارن هر چرخ به‌طور مستقل با محور طولی فرضی خودرو (اصطلاحاً زوایه‌ی تو، Toe) شعاع گردش را کم می‌کند و پایداری خودرو را افزایش می‌دهد. این سیستم به‌صورت استاندارد همراه مدل آکورا TLX با پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری با قدرت ۲۰۶ اسب بخار و ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری با قدرت ۲۹۰ اسب بخار بدون سیستم تمام چرخ محرک در دسترس است. P-AWS آکورا در مدل‌های تمام چرخ محرک TLX عرضه نمی‌شود.

آکورا RLX

آکورا RLX اسپرت هیبرید

قیمت پایه آخرین مدل: ۵۴ هزار و ۹۰۰ دلار

P-AWS: سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر دقیق

RLX برادر بزرگ‌تر TLX است که از همان سیستم P-AWS آکورا استفاده می‌کند. همانند TLX، سدان بزرگ و لوکس RLX نیز فقط در نسخه‌ی محور جلو با سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر دقیق در دسترس است و مدل  مجهز به تمام چرخ محرک (به‌صورت آپشن ارائه می‌شود) از این سیستم استفاده نمی‌کند. تیم مهندسی آکورا در توصیف P-AWS می‌گوید:

این سیستم به مانور در مکان‌های بسته، تغییر لین در جاده و پایداری در ترمزگیری کمک می‌کند.

مدل هیبرید RLX نیز وجود دارد که البته با سیستم P-AWS عرضه نمی‌شود.

آئودی A6

Audi A6 2019 / آئودی A6

قیمت پایه آخرین مدل: ۴۹ هزار و ۷۰۰ دلار

سیستم تمام چرخ محرک دینامیک آئودی

نسل پنجم آئودی A6 با کد C8 حدود دو ماه پیش رونمایی شد. با اینکه مدل جدید و ۲۰۱۹ این سدان آلمانی در مقایسه با نسل پیش طول بیشتری دارد، اما شعاع پیچ آن ۱۱۰ سانتی‌متر کمتر شده است. این پیشرفت قابل توجه کاملاً متوجه سیستم تمام چرخ محرک دینامیک آئودی است. نسل جدید A6 تابستان سال جاری در اروپا و سال ۲۰۱۹ در آمریکا عرضه می‌شود.

آئودی A7

آئودی A7 / AUDI A7

قیمت پایه آخرین مدل: ۶۹ هزار و ۷۰۰ دلار

سیستم تمام چرخ محرک دینامیک آئودی

مدل لوکس و سایز متوسط A7 در بیشتر بخش‌ها با مدل A6 شراکت دارد. آئودی اوایل سال ۲۰۱۸ به نسل دوم خود وارد شد. همانند مدل A6، نسل جدید این سدان خوش‌ساخت نیز به لطف سیستم تمام چرخ محرک دینامیک این برند، ۱۱۰ سانتی متر کاهش شعاع چرخش داشته است. اولویت فروش محصولات آئودی در اروپا است که به‌ دلیل معماری ویژه و فضای کم شهرهای آن در مقایسه با آمریکا، شعاع پیچ کمتر و مانور راحت‌تر ویژگی‌ مهمی خواهد بود.

آئودی A8

Audi A8 / سدان آئودی A8

قیمت پایه آخرین مدل: ۸۲ هزار و ۵۰۰

سیستم تمام چرخ محرک دینامیک آئودی

سدان فول سایز و پرچم‌دار آئودی اواخر سال ۲۰۱۷ ورود به نسل چهارم خود را تجربه کرد. همانند مدل‌های A6 و A7، آئودی A8 لوکس و پیشرفته با استفاده از سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر دینامیک در سرعت‌های پایین تا ۵ درجه چرخش در چرخ‌های عقب، مخالف جهت محور جلو دارد. شعاع حرکتی کمتر به‌خصوص در مدل A8 که بزرگ‌ترین سدان آئودی محسوب می‌شود، بسیار مهم است.

آئودی Q7

AUDI Q7 2014

قیمت پایه آخرین مدل: ۴۹ هزار و ۹۰۰ دلار

قیمت پایه‌ تیپ پرستیژ: ۶۵ هزار و ۴۰۰ دلار

سیستم 4 چرخ فرمان‌پذیر آئودی

کراس‌اور سایز متوسط آئودی Q7 تا به‌امروز در دو نسل عرضه شده است. سیستم چهار چرخ فرمان‌پذیر آئودی فقط به‌صورت آپشن در مدل گران‌قیمت پرستیژ به‌عنوان بخشی از پکیج آپشن «شاسی هوشمند» با قیمت ۴ هزار دلار در کنار سیستم تعلیق بادی در دسترس است.

بی‌ام‌و سری 5

BMW M5

قیمت پایه آخرین مدل: ۵۲ هزار و ۶۵۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری فعال انتگرال

نسل جدید و هفتم سری 5 بی‌ام‌و که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، در مقایسه با نسل ششم حدود ۶۲ کیلوگرم کاهش وزن داشته است؛ اما تجهیزات و سیستم‌های بیشتری به همراه دارد. یکی از سیستم‌های مفید نسل هفتم سری 5، نسخه‌ی جدید سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر بی‌ام‌و با نام اختصاصی «فرمان‌پذیری فعال انتگرال» است. تیم مهندسی بی‌ام‌و می‌گوید:

این سیستم بهترین پایداری ممکن در بزرگراه و پاسخگویی سریع و فرمان سبک را جاده‌های شهری فراهم می‌کند.

بی‌ام‌و سری 7

BMW 7 series 760

قیمت پایه آخرین مدل: ۸۳ هزار و ۶۵۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری فعال انتگرال

سری 7، پرچم‌دار لوکس بی‌ام‌و، ۳ سال است نسل ششم آن در بازار جهانی عرضه می‌شود. سری 7 بی‌ام‌و سدان لوکس، پیشرفته و گران‌قیمت این برند آلمانی است که به‌صورت آپشن به سیستم فرمان‌پذیری فعال انتگرال مجهز می‌شود. برخلاف نسل‌های گذشته، مدل‌های جدید سری 7 با سیستم تمام چرخ محرک xDrive بی‌ام‌و می‌توانند با سیستم فرمان‌پذیری تمام چرخ نیز عرضه شوند.

کادیلاک CT6

کادیلاک CT6

قیمت پایه آخرین مدل: ۵۴ هزار و ۹۵ دلار

سیستم فرمان‌پذیری فعال محور عقب

CT6 سدان لوکس و بزرگ کادیلاک، تنها نماینده‌ی آمریکایی‌ها با سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر در بازار جهانی است. CT6 با طول ۵.۱۸ متر، و فاصله‌ی ۳.۱۰ متر بین دو محور کاملاً برای مانور بهتر این سیستم نیازمند است. کادیلاک CT6 در قالب پکیج آپشن «شاسی فعال» به سیستم فرمان‌پذیری فعال محور عقب و سیستم تعلیق مغناطیسی یا سه‌ حالت رانندگی مختلف مجهز می‌شود. بر اساس گفته‌های تیم مهندسی کادیلاک، CT6 با استفاده از این سیستم علاوه بر پایداری و کیفیت رانندگی بهتر در مانورها، برای پیچیدن به یک متر شعاع کمتری نیاز دارد.

فراری 812 سوپرفست

فراری 812 سوپرفست

قیمت پایه آخرین مدل: ۳۱۵ هزار دلار

سیستم کاهش مجازی فاصله‌ی دو محور نسخه ۲

812 سوپرفست، اولین خودروی جاده‌ای فراری با فرمان برقی است؛ این مدل پرقدرت و زیبا به نسخه‌ی دوم سیستم چهار چرخ فرمان‌پذیر فراری با نام «سیستم کاهش مجازی فاصله‌ی دو محور» مجهز شده است. سیستم اخصاصی فراری پیش از این در مدل F12tdf استفاده شده بود.

فراری GTC4Lusso

2017 Ferrari GTC4Lusso

قیمت پایه آخرین مدل: ۳۰۲ هزار و ۶۵۰ دلار

4RM-S: سیستم چهارچرخ محرک- چهارچرخ فرمان‌پذیر

جایگزین مدل FF فراری، در نسخه‌های ۱۲ سیلندر از سیستم 4RM-S فراری استفاده می‌کند. مدل GTC4Lusso T با پیشرانه‌ی V8 اما با اینکه محور عقب است، بازهم از سیستن چهارچرخ فرمان‌پذیر فراری با نام 4WS بهره می‌برد.

لامبورگینی اونتادور S

Lamborghini Aventador S / لامبورگینی اونتادور

قیمت پایه آخرین مدل: ۴۰۲ هزار و ۹۹۵ دلار

سیستم فرمان‎پذیری محور عقب

سوپراسپرت لامبورگینی اونتادور S کوپه و رودستر، اولین محصولات تولیدی این برند ایتالیایی هستند که از سیستم چهارچرخ فرمان‌پذیر استفاده می‌کنند. این سیستم در کنار سیستم‌های تمام چرخ محرک، کنترل پایداری و تعدیل‌کننده‌ی هوشمند در زمان ۵ میلی‌ثانیه به فرمان‌دهی راننده واکنش می‌دهد.

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس / Lamborghini Urus

قیمت پایه آخرین مدل: ۲۰۰ هزار دلار

سیستم فرمان‎پذیری محور عقب

تیم مهندسی لامبورگینی برای ساخت دومین شاسی‌بلند تاریخ این برند از فناوری‌های مدرن روز استفاده کرده است تا اوروس (Urus) کلاس جدید شاسی‌بلند سوپراسپرت را ایجاد کند. سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر در کنار سیستم تورک وکتورینگ فعال (Active Torque Vectoring) و بزرگ‌ترین ترمزهای جهان در کلاس خودروهای جاده‌ای، اوروس را ارزشمندتر کرده است. بر اساس سرعت و حالت رانندگی، چرخ‌های لامبورگینی اوروس تا ۳ درجه تغییر جهت می‌دهند. سیستم بهینه‌شده‌ی فرمان‎پذیری محور عقب اوروس، بر اساس سیستم موجود در اونتادور S ساخته شده است.

لکسوس GS

Lexus GS 200t

قیمت پایه آخرین مدل: ۴۶ هزار و ۳۱۰ دلار

قیمت تیپ F Sport: ۵۰ هزار و ۹۰۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری دینامیک محور عقب

سری GS لکسوس با سفارش پکیج آپشن «هندلینگ دینامیک» در تیپ 350 F Sport چابکی بیشتری در پیچ‌ها پیدا می‌کند. این آپشن سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر را در کنار نسب دنده‌ی متغیر فرمان‌پذیری محور جلو اضافه می‌کند تا این سدان لوکس با تنظیمات مستقل فرمان‌پذیری در محورهای عقب و جلو، نهایت چسبندگی، کنترل و چابکی را به راننده تقدیم کند.

لکسوس LC 500

لکسوس / Lexus LC 500h

قیمت پایه آخرین مدل: ۹۲ هزار دلار

سیستم فرمان‌پذیری دینامیک محور عقب

مدل جذاب و متفاوت لکسوس LC 500 در قالب پکیج آپشن به سیستم تمام چرخ فرمان‌پذیر برند لوکس تویوتا مجهز می‌شود. پکیج آپشن لکسوس علاوه بر این سیستم، رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی، سقف فیبرکربن، دیفرانسیل لغزش محدود و اسپویلر فعال عقب را هم به خودرو اضافه می‌کند. مدل هیبرید لکسوس LC 500 به این سیستم مجهز نیست.

لکسوس LS 500

LS 500 F sport lexus

قیمت پایه آخرین مدل: ۷۵ هزار دلار

سیستم فرمان‌پذیری دینامیک محور عقب

نسخه‌ی F Sport سری LS لکسوس که فقط حدود ۲۰ درصد فروش کل مدل LS را شامل می‌شود به این سیستم مجهز است.

لکسوس RC

Lexus RC 350 F Sport

قیمت پایه آخرین مدل: ۴۰ هزار و ۶۴۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری دینامیک محور عقب

کوپه‌ی پرقدرت لکسوس RC همانند سری GS، فقط در تیپ F Sport با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری و محور عقب به این سیستم مجهز می‌شود. جالب این است که این سیستم در مدل پرفورمنس RC F عرضه نمی‌شود.

مرسدس AMG GT R و GT C

Mercedes AMG GT R / مرسدس بنز

قیمت پایه آخرین مدل: ۱۵۷ هزار دلار – ۱۴۵ هزار دلار

سیستم فرمان‌پذیری فعال محور عقب

کوپه‌ی اسپرت و فوق‌العاده زیبای مرسدس‌بنز AMG GT R با بهره‌گیری از این سیستم، عملکرد تماشایی در پیست و جاده دارد. پس از AMG GT R مدل‌های دیگر این خانواده شامل AMG GT C کوپه و رودستر و مدل جدید AMG GT چهاردر نیز با این سیستم عرضه می‌شوند. سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ مرسدس در سرعت‌های کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، جهت بهبود پایداری چرخ‌های عقب را خلاف جهت چرخ‌های جلو چرخش می‌دهد.

پورشه 911

پورشه 911

قیمت پایه آخرین مدل: ۹۱ هزار و ۱۰۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری اکسل عقب

مدل‌های مختلف پورشه 911 به دلیل جایگاه پیشرانه، فرمان‌پذیری بی‌نظیری دارند، با این‌حال تیم مهندسی پورشه با پیشنهاد آپشن فرمان‌پذیری اکسل عقب این برند، نهایت خوش‌فرمانی پورشه را تبلیغ می‌کند. این سیستم در برخی مدل‌های پرقدرت 911، مانند GT3RS به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود.

پورشه کاین

پورشه کاین cayenne 2019

قیمت پایه آخرین مدل: ۶۰ هزار و ۶۰۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری اکسل عقب

همانند مدل‌های پایه‌ی 911، سیستم سیستم فرمان‌پذیری اکسل عقب پورشه در مدل ۲۰۱۹ کراس‌اور کاین به‌صورت آپشن عرضه می‌شود.

پورشه پانامرا و اسپرت توریزمو

پورشه پانامرا / Porsche Panamera

قیمت پایه آخرین مدل: ۸۵ هزار دلار – ۹۶ هزار و ۲۰۰ دلار

سیستم فرمان‌پذیری اکسل عقب

همانند 911 و کاین، طویل‌ترین خودروی سبد محصولات پورشه؛ پانامرا نیز به‌صورت آپشن به سیستم فرمان‌پذیری اکسل عقب مجهز می‌شود. مدل اسپرت توریزمو نیز از این سیستم استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات