های اسیستنت، دستیار دیجیتال هواوی در چین عرضه می‌شود

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به گزارش وب‌سایت XDA Developers، هواوی قصد دارد دستیار هوش مصنوعی اختصاصی خود را با نام های‌اسیستنت در چین عرضه کند.
تبلیغات

مَثَل معروفی وجود دارد با این مضمون که آنچه شما را نکشد موجب قوی‌تر شدن شما می‌شود. با آنکه حضور هواوی در بازار ایالات متحده با ناکامی همراه بود، این شرکت قصد کنار کشیدن از میدان ندارد و می‌خواهد قدرتمندتر از گذشته به عرصه‌ی رقابت بازگردد. این غول چینی در نظر دارد بلندپروازانه‌ترین سرمایه‌گذاری خود را نه روی یک دستگاه جدید، بلکه روی یک سرویس جدید انجام دهد. های‌اسیستنت (HiAssisant) نام دستیار هوشمند صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی هواوی است و احتمالا همان قابلیت‌های آمازون ، الکسا، گوگل اسیستنت، بیکسبی سامسونگ و سیری اپل را به شیوه‌ای ارائه خواهد داد که برای کاربران چینی کاربرد بسیار وسیع‌تری داشته باشد.

هوش مصنوعی در حال حاضر حتی در عرصه‌ی موبایل فناوری مطرحی  محسوب می‌شود و هواوی قصد ندارد فرصت رقابت با دیگران را از دست بدهد. هنگامی که اپل با فناوری تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی مبتنی بر یادگیری ماشین پا به عرصه‌ی رقابت گذاشت، هواوی از تراشه‌ی قدرتمند خود به همراه قابلیتی منحصربه‌فرد رونمایی کرد. آن‌ها یک واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) را درون تراشه‌ی کیرین ۹۷۰ قرار دادند تا به‌وسیله‌ی آن فعالیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را تقویت کنند.

با این وجود، این واحد پردازش اختصاصی هنوز چنین فعالیت‌هایی را دست کم به‌صورت قابل توجه انجام نداده و احتمالا تنها مسیر را برای ورود های‌اسیستنت، دستیار دیجیتالی که در مقایسه با کنترل صوتی فعلی HiVoice پیچیدگی بسیار بیشتری دارد، هموار کرده است. در حال حاضر، گوشی‌های ساخت هواوی که در چین عرضه می‌شوند، به‌صورت پیش‌فرض با کنترل صوتی HiVoice همراه هستند. این قابلیت به پیشرفتگی دیگر دستیارهای صوتی مطرح بازار نیست و تنها به کاربران امکان می‌دهد وظایف ساده‌ای نظیر برقراری تماس را از طریق فرمان صوتی انجام دهند. با این حال، های‌اسیستنت یک دستیار مجازی قدرتمند خواهد بود و قابلیت‌های پیشرفته‌ای نظیر درک زبان طبیعی (NLU) ارائه خواهد داد.

های‌اسیستنت که توسط پلتفرم اختصاصی HiAI هواوی پشتیبانی می‌شود، ظاهرا آمادگی دارد تقریبا هر قابلیتی که در تمام دیگر دستیارهای دیجیتال یافت می‌شود، ارائه کند. این دستیار صوتی همچون بیکسبی بر گوشی کنترل کامل دارد، همانند گوگل اسیستنت از طریق دوربین قادر به تشخیص اشیاء است و به‌مانند الکسا با سرویس‌های جستجو و تجارت الکترونیک یکپارچه می‌شود.

با این حال، های‌اسیستنت قادر به ارائه‌ی قابلیتی است که هیچ کدام از رقبایش توان انجام آن را ندارند و آن یکپارچگی عمیق با بازار کشور چین است. با بررسی رشته کد‌های اپلیکیشن این دستیار دیجیتال، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی آن قادر به ارسال پیام از طریق سرویس‌های شبکه‌ی اجتماعی چین نظیر QQ و وی‌چت یا انجام پرداخت‌های موبایل به بانک‌های اصلی چین خواهد بود. البته، از آنجایی که چین زادگاه هواوی محسوب می‌شود، ارائه‌ی چنین قابلیت‌هایی چندان غیرمنتظره به نظر نمی‌آید.

با این وجود، مزیت استفاده‌ی گسترده از های‌اسیستنت در بازار چین می‌تواند به بزرگ‌ترین محدودیت آن نیز تبدیل شود. این‌طور که به نظر می‌رسد، نه‌تنها های‌اسیستنت منحصر به بازار چین خواهد بود؛ بلکه تنها صاحبان دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی کرین ۹۷۰ که رابط کاربری EMUI 8.1 هواوی را اجرا می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. چنین محدودیتی در عمل این دستیار صوتی را در انحصار هواوی پی ۲۰، پرچم‌دار آتی این شرکت و دستگاه‌های هم‌خانواده‌ی آن قرار خواهد داد. با توجه به آنکه حضور هواوی در بازار ایالات متحده با شکست مواجه شده است، این غول چینی احتمالا تمایلی نخواهد داشت که دستیار دیجیتال خود را در دسترس دیگر کاربران، به‌خصوص کاربران آمریکایی قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات