خودروی مفهومی ویژن ایکس اشکودا رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
مطالعه 7 دقیقه
اشکودا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ از خودروی مفهومی ویژن ایکس با قابلیت کار کردن با بنزین، گاز طبیعی فشرده و سیستم محرکه الکتریکی رونمایی کرد.
تبلیغات

سبک طراحی اشکودا (Skoda) با ساخت هر مدل مفهومی یا تولیدی جدید واضح‌تر و بهتر می‌شود و خودروی مفهومی ویژن ایکس (vision X) جدید که امروز در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ معرفی شد، نمونه‌ی اصلی از سبک طراحی و خط سیر این شرکت زیرمجموعه فولکس‌واگن است. همان‌طور که برای خودروهای نمایشگاهی معمول است، ویژن ایکس روی رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچ سوار می‌شود و دستگیره‌های در خودرو پنهان هستند تا نمای جانبی شیک‌تر به نظر آید. فضای داخلی نوآورانه نیز دقیقا همان چیزی است که همه از یک خودروی مفهومی انتظار دارند؛ طرح بی‌نظیر داخلی دارای صفحه نمایش بزرگ در کنسول مرکزی است که شامل بسیاری از کنترل‌ها می‌شود.

Skoda Vision X Concept

ویژن ایکس که اساسا پیش‌نمایشی از یک کراس‌اور جمع‌وجور بر مبنای کاروق (Karoq) اشکودا است، با انواع سیستم‌های محرکه سازگار خواهد بود؛ به‌طوری‌که قادر است با سوخت‌های بنزین، گاز طبیعی فشرده (CNG)‌ و حتی در حالت تمام الکتریکی کار کند. در حال حاضر از پیشرانه آشنای ۱.۵ لیتری گروه خودروسازی فولکس‌واگن استفاده می‌شود؛ اما به جای برچسب TSI، از G-TEC بهره‌گیری خواهد شد؛ این نام‌گذاری به دلیل این است که همانند بقیه پیشرانه‌های تولیدی اشکودا می‌تواند با گاز طبیعی کار کند.

هنگامی که پیشرانه از گاز طبیعی فشرده استفاده کند، خودرو قادر خواهد بود ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که چندان چشمگیر نیست؛ اما برای استفاده شهری مناسب است. گاز طبیعی فشرده در دو مخزن، یک زیر صندلی عقب و دیگری پشت محور عقب قرار دارد. لازم به ذکر است که مخزن دومی تنها وقتی خودرو نیاز به قدرت بیشتری دارد یا موقعی که کشش کم است، فعال می‌شود.

سیستم محرکه پیچیده خودروی مفهومی ویژن ایکس همچنین شامل دو موتور الکتریکی می‌شود؛ اولی به‌عنوان ژنراتور استارت برای پیشرانه کم‌مصرف ۱.۵ لیتری عمل می‌کند و دومی موتوری با گشتاور ۷۰ نیوتن‌متر و روی محور عقب است که در ترکیب با یک باتری لیتیوم یون کار می‌کند. موتور الکتریکی دومی را می‌توان به کمک سیستم بازیابی انرژی ترمزی شارژ کرد و سپس انرژی احیاشده هر وقت که لازم بود استفاده خواهد شد.

2018 Skoda Vision X / خودروی مفهومی اشکودا ویژن ایکس 2018

با توجه به نیاز مشتریان، خودروی ویژن ایکس در طرح‌های محرک جلو، عقب یا تمام چرخ محرک و با گشتاور بیش از ۱۰۰۰ نیوتن‌متر عرضه می‌شود؛ برای رسیدن این خودروی مفهومی از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تنها به ۹.۳ ثانیه زمان نیاز است و بیشینه سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. محدوده رانندگی کلی خودرو تقریبا با یک مدل بنزینی معمولی، تا ۶۵۰ کیلومتر برآورد می‌شود، درحالی‌که انتشار دی‌اکسید کربن در حد بسیار کم (۸۹ گرم در کیلومتر) است.

برند خودروساز جمهوری چک علاوه بر معرفی خودروی مفهومی ویژن ایکس، در نمایشگاه خودروی ژنو از خودروی فابیا با تغییر چهره، کودیاک لورین اند کلمنت (Kodiaq Laurin & Klement)، نسخه‌های به‌روزشده اکتاویا با استفاده از ابزارهای دیجیتال و خودروی ساپرب (Superb) با پیشرانه‌ و پنل دیجیتال جدید رونمایی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات