اولین آزمون واقعی از سوپراسپرت دالارا استراداله

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
چند ماه پیش، سوپراسپرتی منحصربه فرد با نام استراداله از برند ایتالیایی دالارا معرفی شد. این محصول، با وزن ۸۵۵ کیلوگرم و قدرت ۴۰۰ اسب بخار توانایی‌های قابل توجهی دارد.
تبلیغات

شرکت دالارا برای ساخت پلتفرم‌های مسابقه‌ای شهرت دارد و چندی پیش، خودرویی مسابقه‌ای با قابلیت تردد در جاده معرفی کرد. استراداله در روز تولد مؤسس شرکت سازنده؛ جیان پائولو، رونمایی شد و به جرات می‌توان می‌گفت که از معدود خودروهای استاندارد با شباهت‌های زیاد به اتومبیل‌های مسابقه‌ای است.  جالب است بدانید که استراداله در لغت هم به معنی «مخصوص جاده» است. 

دالارا استراداله / Dallara Stradale

این سوپراسپرت ایتالیایی به تنهایی معرف و نمایانگر تجربه‌ی ۴۵ ساله‌ی شرکت دالارا در زمینه طراحی و تولید خودروهای مسابقه‌ای است که علاوه‌بر ارائه قابلیت‌های تازه، حس رانندگی استاندارد را هم حفظ می‌کند. از این نظر، استراداله شباهت زیادی به خودروهای برند لوتوس دارد. در اینجا مارکو آپیچلا (راننده سابق تیم فرمول یک جوردن) در کنار لوریس بیکوکی، استراداله را آزمایش کرده است و می‌گوید که راندن این خودرو من را به یاد سال‌های شروع حرفه‌ام میاندازد. او پس از گذراندن دوره‌ی یادگیری تست خودروهای مسابقه‌ای به مربی‌گری بیکوکی، در سال ۲۰۱۰ وارد این عرصه شده است و اظهار دارد که رانندگی در پیست مشهور نردو، این خاطرات را برایش زنده کرده است و در مورد مربی خود می‌گوید که او همان کسی است که بر روی ابرخودروهای بزرگی مثل بوگاتی شیرون و همینطور با شرکت‌هایی مثل لامبورگینی، پاگانی، کوئینیگزگ و غیره، کار کرده است.

قبل از هر چیز، باز هم در نظر داشته باشید که این خودرو برای پیست طراحی شده است و حس رانندگی در چنین مسیرهایی را بدون نیاز به مکانیک خبره سرویس‌دهنده و همینطور بدون نیاز به یدک‌کش برای بازگرداندن آن به منزل مالک، ارائه می‌دهد. اینجاست که باید مدیون وزن سبک استراداله باشیم. این سوپراسپرت ۴۱۹ سانتی‌متر طول، ۱۸۷ و ۱۰۴ سانتی‌متر عرض و ارتفاع دارد. مرکز ثقل و آیرودینامیک آن خیلی خوب تنظیم شده‌اند و به لطف بال پشتی، نیروی عمودی ۸۲۰ کیلوگرمی را در بیشینه سرعت ۲۸۰ کیلومتربرساعت رقم می‌زند. این میزان در حالی است که استراداله در حالت استاندارد و بدون بال پشتی تقریبا ۴۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی تولید می‌کند.

دالارا استراداله / Dallara Stradale

بدنه این سوپراسپرت ارتفاع بسیار کمی دارد و وجود تونل‌های کوچک روی آن هم در تولید نیروی عمودی نقش موثری دارند. در زمینه شخصی‌سازی، راننده بین سیستم انتقال قدرت دستی و نسخه‌ی تک کلاج اتوماتیک، انواع مختلف سیستم تعلیق (و خنثی‌گرهای قابل‌تنظیم سه سو) و حتی لوله‌ اگزوز اسپرتی‌تر حق انتخاب دارد. جالب است که فضای داخلی هم برای خودش لوازم جانبی بسیاری دارد که به عنوان گزینه دلخواه قابل خرید هستند. به طور پیش‌فرض این خودرو بدون شیشه جلو عرضه می‌شود؛ اما امکان سفارش شیشه جلو و همینطور قاب بالایی هم برای استراداله وجود دارد تا با اضافه شدن دو درب شیشه‌ای افقی، سقفی گنبدی شکل به وجود بیاید. به این ترتیب سوپراسپرت ایتالیایی به یک تارگا (نیمه کروک) تبدیل می‌شود و ظاهری شبیه به هواپیماهای جنگنده پیدا کند.

بدون شک یافتن کلمات مناسب برای توصیف جزئیات و تجربه سواری این ابرخودرو راحت نیست؛ چراکه هر جمله‌ای به کار ببریم؛ در مورد دالارا استراداله‌ای را که یک سر و گردن از رقبا بالاتر است، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. ولی به طور مختصر و مفید می‌توان گفت که وزن فوق‌ سبک و نیروی عمودی قوی، به استراداله اجازه می‌دهد تا شتاب افقی‌  ۲g را فراهم کند. این رقم تقریبا دوبرابر هر ابرخودرویی است که فکرش را بکنید.

در مورد فرمان‌پذیری و هدایت خودرو باید بدانید که عدم وجود دستیار کمکی باعث نمی‌شود که واکنش فرمان سنگین و دشوار باشد. این عمل، سرراست و ساده صورت می‌پذیرد و با یک چرخش کوچک مسیر خودرو تغییر می‌کند. البته استراداله خود را بی‌درنگ جمع و جور نمی‌کند و این عملیات با کمی تأخیر میسر می‌شود.

دالارا استراداله / Dallara Stradale

در مورد سیستم تعلیق بین دو راننده اختلاف نظر اندکی وجود دارد. آپیچلا معتقد است که این مورد باید با پیست سازگارتر شود؛ درحالی که بیکوکی بر سازگاری بیشتر تعلیق برای حرکت در جاده تأکید دارد تا به این ترتیب خودرو بتواند ناهمواری‌ها را روان‌تر و با آرامش بیشتری پشت سر بگذارد. در مورد ترمزها باید بگوییم که همزمان عملکردی نرم، به دور از سختی و البته دقیق دارند. البته قضاوت در مورد عملکرد ترمزهای استراداله در آغاز و به خصوص در جاده، کار ساده‌ای نیست؛ اما رفته رفته و با افزایش سرعت کارکرد آن‌ها منطقی می‌شود.

از آنجا که پیشرانه استراداله توسط فرود طراحی شده است می‌توان آن را با خودروهایی نظیر فورد فوکوس RS یا موستانگ مقایسه کرد و باید گفت که پیشرانه این سوپراسپرت نسبتا صدای بیشتری دارد و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این پیشرانه برای تأمین نیازهای دالارا تقویت شده است و با توربوشارژر بزرگ‌تر، دیفرانسیل مکانیکی هوشمند و همینطور سایر اجزای ارتقاء یافته و با قدرت ۴۰۰ اسب بخار در اختیار برند ایتالیایی قرار گرفته است. از سایر ویژگی‌های این سوپراسپرت می‌توان به سیستم انتقال قدرت با برند گترگ و تایرهای ساخت پیرلی اشاره کرد.

دالارا استراداله / Dallara Stradale

دالارا استراداله، در زمان ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و ظرف ۸ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، از ویژگی‌های جالب محصول دالارا هستند.

استراداله به تعداد محدود ۶۰۰ نسخه تولید می‌شود و ۲۳۴,۵۰۰ دلار قیمت دارد. این رقم برای قوی‌ترین و کامل‌ترین نسخه با همه امکانات به ۳۱۰,۲۰۰ دلار می‌رسد. ادواتی مثل بال پشتی، سیستم تعلیق اسپرتی‌تر و سیستم انتقال قدرت تک کلاج اتوماتیک مسلما به قیمت سوپراسپرت موفق ایتالیایی میافزایند. از آنجا که این برند برای تولیدمحدود چنین خودروهایی یک بخش مجزا تأسیس کرده است، می‌توان به عرضه‌ی مدل‌های هیجان‌انگیزتری بعد از استراداله امیدوار بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات