حذف حساب کاربری فیسبوک جوابگوی ضربات ناشی از شکستن حریم خصوصی نیست

دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رسوایی‌ اخیر فیسبوک نشان داده است که این شبکه‌ی اجتماعی دیگر مکانی امن برای اشتراک‌ اطلاعات نیست. بنابراین حذف حساب کاربری فیسبوک دیگر ضربات واردشده به حریم خصوصی را جبران نمی‌کند.
تبلیغات

رسوایی کمبریج آنالیتیکا ثابت کرد که زمان بیرون کردن فیسبوک از زندگی همه فرا رسیده است. کمبریج آنالیتیکا یک شرکت سهامی خاص است که با ترکیب داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها در فرایندهای انتخاباتی و سیاسی، خدماتی مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می‌دهد؛ سال ۲۰۱۴ کمبریج آنالیتیکا در ۴۴ انتخابات در آمریکا دخالت داشت.

جنبش ضد فیسبوک بالا گرفته است، هشتگ deletefacebook# برای چند روز متوالی محبوبیت و گسترش پیدا کرد (حتی توسط مؤسس میلیاردر واتساپ و فیسبوک حمایت شد)؛ جستجو در گوگل برای ورودی «حذف فیسبوک» نیز بالاترین آمار خود را طی ۵ سال گذشته داشته است.

کمبریج آنالیتیکا

اگرچه چند هفته و شاید چند ماه برای مشخص شدن نتیجه‌ی بررسی و تحقیقات در مورد نحوه‌ی عملکرد فیسبوک و شرکت کمبریج آنالیتیکا زمان نیاز است؛ بااین‌حال اکنون شواهد نشان می‌دهند که این شبکه‌ی اجتماعی دیگر قابل اطمینان نیست.

این وبسایت، سال‌ها از پلت‌فرمی استفاده می‌‎کرد که به اشخاص ثالث اجازه می‌داد به‌راحتی به اطلاعات شخصی کاربران دست پیدا کنند. همچنین کسانی را که از قوانین تخطی می‌کردند، نادیده می‌گرفت. متأسفانه باید بدانید که حتی حذف اکانت نیز نمی‌تواند ضرباتی را که به اطلاعات شخصی شما وارد شده است، خنثی کند.

کمبریج آنالیتیکا در معرض توجه همگانی قرار گرفته است اما تنها شرکتی نیست که از اطلاعات کاربرانش سوءاستفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان مختلف طی سال‌ها به جمع‌آوری اطلاعات خصوصی بسیاری از مردم پرداخته‌اند؛ آن‌ها این‌کار را با دعوت و کشاندن کاربران به یک مسابقه یا بازی آنلاین کوچک انجام می‌دهند. 

مارک زاکربرگ تعهد کرده است که شرکتش به بررسی دقیق هر برنامه‌ی الکترونیکی خواهد پرداخت که از این پلت‌فرم بهره می‌برد؛ او همچنین متعهد شده است که فیسبوک در صورت استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران، به آن‌ها در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

با تمامی این‌ها، خسارتی که فیسبوک به بار آورده است قابل جبران نیست. چندین توسعه‌دهنده هم‌چنان امکان دسترسی به اطلاعات قدیمی فیسبوک را دارند و به هیچ روشی نمی‌توان از این‌کار جلوگیری کرد. به‌علاوه تنها فیسبوک نیست که از اطلاعات سود می‌برد.

تقریبا تمامی دستگاه‌های دیجیتال، به شیوه‌های متنوع به زندگی صاحبانشان سرک می‌کشند. موتورهای جستجو، تبلیغ‌کنندگان، پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک و حتی دستگاه‌های وایرلس و ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی نیز اطلاعات قابل‌ توجهی در مورد هویت، موقعیت مکانی و موارد مورد علاقه‌ی افراد دارند.

فیسبوک

شیوه‌ی کار سوءاستفاده‌گران این‌گونه اطلاعات شخصی به گونه‌ای نیست که آن‌ها را به کارگزاران سیاسی بفروشند؛ اما به شیوه‌ی خود از آن‌ها بهره می‌برند. لوک استارک، یک دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه دارتموث و پژوهشگر حریم خصوصی است. او می‌گوید:

عملکرد هر کدام از پلت‌فرم‌های مهم و مورد استفاده‌ی هرروزه در دنیا این‌گونه است که به جمع‌آوری انواع اطلاعات درباره‌ی افراد می‌پردازد؛ این دسته اطلاعات، پروفایل‌های شخصی‌سازی شده‌ی افراد را تکمیل می‌کند.

ما طی یک مدت طولانی به توسعه‌دهندگان مجوز داده‌ایم که به اطلاعاتمان دسترسی داشته باشند و در ازای آن، انواع خدمات اینترنتی در اختیارمان قرار گرفته است. در حقیقت، حفاظت ساختاری بسیار کمی در این محیط لحاظ شده است.

خسارت‌های وارد شده در طول این مدت را نمی‌توان جبران کرد؛ بااین‌حال امیدواریم که در آینده، استفاده از این دسته سرویس‌ها متوقف شود.  همگی ما شهروندان دیجیتال باید مسئولیت جدی‌تری در قبال به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود بر عهده بگیریم.

شرکت‌ها نیز باید با بهره‌گیری از قوانین مناسب و محافظه‌کارانه‌ی دولتی یک سری تغییرات بنیادی ایجاد کنند. این تنها راه خارج شدن از کابوس حریم خصوصی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات