افشاگر رسوایی کمبریج آنالیتیکا: فیسبوک می‌تواند شما را از اینترنت حذف کند

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از افشای رسوایی فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا، شبکه‌ی اجتماعی از سوی افراد مختلف زیر باد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.
تبلیغات

ابتدای هفته‌ی جاری بود که این تحلیلگر داده ۲۸ ساله‌ و از کارمندان کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاوره‌ای که در استخدام کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود، اطلاعات مربوط به این رسوایی را در اختیار روزنامه‌های نیویورک تایمز و گاردین و آبزرور قرار داد. بنا به گزارش‌هاُ این شرکت اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون حساب کاربری فیسبوک را بدون اجازه‌ی صاحبان آن‌ها جمع‌آوری کرده است.

کریس وایلی پس از افشای این رسوایی بلافاصله از سرویس‌های فیسبوک اخراج شد. وی روز سه‌شنبه در جریان یک مصاحبه‌ی زنده در فرانت کلاب لندن گفت:

این قدرتی است که فیسبوک در اختیار دارد. آن‌ها می‌توانند شما را از اینترنت حذف کنند.

وی در ادامه گفت: «فیسبوک به‌شدت در تجربه‌های اینترنتی مدرن ما ریشه دوانده است.» به گفته‌ی وایلی، تعلیق او از این شبکه‌ی اجتماعی، یک تأثیر دنباله‌دار به‌ همراه داشته است:

می‌دانم که این مسخره به‌ نظر می‌رسد. [اما] به‌عنوان مثال من اکنون نمی‌توانم از تیندر (یک شبکه‌ی اجتماعی) استفاده کنم. زیرا شما اعتبار خود را باید با فیسبوک لعنتی تأیید کنید.

یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های ثبت‌ نام در تیندر، اتصال آن با حساب کاربری فیسبوک است؛ هرچند در حال حاضر امکان ثبت‌ نام به‌وسیله‌ی شماره‌ی تلفن نیز وجود دارد.

این مشکل ظاهرا جزئی و بی‌اهمیت به‌ نظر می‌رسد؛ اما نشان می‌دهد که فیسبوک تا چه حد قدرتمند و فراگیر شده است. این شبکه‌ی اجتماعی پلتفرمی است که به ۲ میلیارد نفر امکان می‌دهد با اعضای خانواده و دوستانشان متصل شوند و چت کنند.

وایلی می‌گوید فیسبوک وی را به‌ دلیل نقض شرایط استفاده از خدمات این شرکت، از سرویس‌هایش تعلیق کرده است.

جنجال اخیر هم گریبان فیسبوک و هم کمبریج آنالیتیکا را گرفته است. این شرکت مشاوره روز سه‌شنبه پس از آنکه صحبت‌های مخفیانه‌ی الکساندر نیکس (مدیرعامل شرکت) در مورد تقلب‌های کثیف سیاسی مختلف و توصیف نقش کمبریج آنالیتیکا در کارزار انتخاباتی ترامپ توسط تلویزیون بریتانیایی کانال ۴ افشا شد، وی را از کار برکنار کرد.

در همین حال، فیسبوک در معرض حملات شدید قانون‌گذارانی قرار دارد که خواستار پاسخ‌گویی مارک زاکربرگ به جنجال اخیر در سوءاستفاده از داده‌ها هستند. آن‌ها از مدیرعامل فیسبوک می‌خواهند در مقابل کنگره شهادت دهد. بر اساس گزارش‌های اخیر، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده نیز تحقیقات درباره‌ی رسوایی فیسبوک را آغاز کرده است.

وایلی روز سه‌شنبه گفت به هیچ وجه درک نمی‌کند چرا شبکه‌ی اجتماعی تلاش دارد او را در این داستان مقصر جلوه دهد:

من واقعا به‌ خاطر فیسبوک سردرگم شده‌ام. اصلا درک نمی‌کنم آن‌ها اکنون چه داستانی راه انداخته‌اند. آ‌ن‌ها وانمود می‌کنند که فرد شرور یا مظنون اصلی این جنجال من هستم.

بنا بر اعلام فیسبوک، کمبریج آنالیتیکا در ابتدا داده‌ها را از الکساندر کوگان، مدرس دانشگاه کمبریج، به‌ دست آورده است. این شخص با استفاده از داده‌های فیسبوک اقدام به ساخت نوعی آزمون شخصیت کرده بود که ظاهرا به‌عنوان یک اپلیکیشن تحقیقاتی توسط روانشناسان مورد استفاده می‌گرفت. کوگان به‌صورت قانونی از طریق قابلیت فیسبوک لاگین به اطلاعات ۲۷۰ هزار حساب کاربری دسترسی پیدا کرد؛ اما بعد با نقض قوانین شبکه‌ی اجتماعی برای توسعه‌دهندگان، آن داده‌ها را در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داد.

فیسبوک در سال ۲۰۱۵ از این تخلف مطلع شد و از تمام احزاب درگیر تقاضا کرد داده‌ها را از بین ببرند. اما اکنون مشخص شده است که تمام آن‌ها از بین نرفته‌اند.

وایلی در مصاحبه‌ی خود اعلام کرد که به خاطر همکاری‌ با مقامات بریتانیایی، دفتر کمیساریای اطلاعات قادر به دریافت مجوز برای تفتیش دفتر کمبریج آنالیتیکا بود. وی گفت: «فیسبوک این کار را نکرد، من کردم.»

فیسبوک روز دوشنبه اعلام کرد یک شرکت تحقیقاتی دیجیتال شخص ثالث را استخدام کرده است تا از کمبریج آنالیتیکا حسابرسی مالی انجام دهد. اما فیسبوک همان روز گفت این شرکت به دلیل درخواست دفتر کمیساریای اطلاعات از تحقیقات در این باره کناره گرفته است. فیسبوک همچنین از وایلی درخواست کرده حسابرسی مالی خود را ارائه کند؛ اما وی از انجام این کار خودداری کرده است.

در واکنش به اظهارات وایلی درباره‌ی پاپوش‌سازی فیسبوک در این داستان، یکی از سخنگویان این شبکه‌ی اجتماعی گفت: «آقای وایلی اعلام کرده که برای کمک به مردم آماده است. ما نیز چنین هدفی داریم و می‌خواهیم به‌عنوان بخشی از تحقیقاتمان با ایشان صحبت کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات