آزمایش خودروی خودران تویوتا در جاده‌های عمومی متوقف شد

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از وقوع تصادف خودروی خودران اوبر، حالا تویوتا نیز آزمایش خودروهای خودران خود را در جاده‌های عمومی متوقف می‌کند.
تبلیغات

تویوتا تست فناوری خودران خود را در جاده‌های عمومی متوقف کرده است؛ این تصمیم پس از حادثه تصادف روز یکشنبه ۱۸ مارس (۲۷ اسفند ماه) گرفته شد که در آن یک خودروی خودران اوبر باعث مرگ الین هرزبرگ ۴۹ ساله در تمپه (Tempe) ایالت آریزونا شد. هنگام وقوع تصادف یکی از مهندسان اوبر پشت فرمان خودروی خودران قرار داشت؛ اما طبق گزارشات خودرو در حالت رانندگی خودران عمل می‌کرد. اعتقاد بر این است که تصادف هرزبرگ، اولین مرگ و میر ناشی از خودروی خودران محسوب می‌شود.

تویوتا

تویوتا در بیانیه‌ای که توسط بلومبرگ منتشر شد، دستور تعلیق آزمایش خودروهای خودران خود را در جاده‌های عمومی صادر کرد تا با هر گونه ناراحتی ناشی از تراژدی روز یکشنبه آریزونا مقابله شود.

در این پیام آمده است:

افکار ما در درجه اول با خانواده قربانی است؛ از آن‌جا که ما احساس می‌کنیم این حادثه ممکن است اثرات احساسی بر رانندگان آزمون داشته باشد، تصمیم گرفتیم موقتا آزمایش حالت خودران (با حضور راننده انسانی) را در جاده‌های عمومی متوقف کنیم. این حالت به سیستمی برای خودروی خودران تویوتا اشاره دارد که اجازه می‌دهد بدون هیچ گونه ورودی انسانی رانندگی کند.

شرکت تویوتا فناوری خودران خود را در جاده‌های عمومی ایالت‌های میشیگان و کالیفرنیا آزمایش کرده است. این اعلامیه در حالی هفته گذشته منتشر شد که پیش از این گفته می‌شد اوبر در حال مذاکره با تویوتا است تا فناوری خودران را در یکی از مینی‌ون‌های خودروساز ژاپنی به کار بگیرد.

هفته گذشته نماینده تویوتا به خبرگزاری رویترز گفت که این دو شرکت به‌طور منظم اطلاعات خود را در مورد فناوری خودران و رانندگی خودکار مبادله می‌کنند؛ اما افزود که هیچ تصمیم دیگری خارج از مشارکت کنونی صورت نگرفته است. هنوز مشخص نیست که آیا تصادف آریزونا می‌تواند معامله بالقوه بین دو شرکت را تحت تأثیر قرار دهد.

تویوتا مانند بسیاری دیگر از خودروسازان، به‌شدت روی توسعه خودروهای خودران سرمایه‌گذاری می‌کند. درست چند هفته پیش، برنامه‌هایی برای توسعه‌ی فعالیت مؤسسه‌ی تحقیقاتی تویوتا (TRI-Ad) منتشر شد؛ تری-اد شرکتی با درآمد ۲.۸ میلیارد دلاری است که با هدف پیشبرد توسعه فناوری خودران همراه با مؤسسه‌‌ی تحقیقاتی تویوتا در سیلیکون ولی کالیفرنیا فعالیت می‌کند.

volvo

ولوو که نمونه اولیه XC90 تولیدی این شرکت متعلق به شرکت اوبر، در روز یکشنبه با خانم هرزبرگ تصادف کرد، هنوز هیچ گونه اظهار نظری نکرده است. سال گذشته نیز قراردادی برای فروش ۲۴ هزار دستگاه خودروی شاسی‌بلند ولوو XC90 بین ولوو و اوبر امضا شد که مشخص نیست آیا وقوع تصادف می‌تواند اثر منفی روی آن بگذارد یا خیر؟

خودروسازان بزرگ دنیا در رقابت با دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان مانند لیفت، ویمو (متعلق به آلفابت) و البته اوبر، تلاش‌های زیادی برای پیشبرد فناوری خودران طی سال‌های گذشته انجام داده‌اند و در این مدت بسیاری از وسایل نقلیه خود را در جاده‌های عمومی و خصوصی آزمایش می‌کنند. طبق مقررات برای اکثر آزمایش‌های خودروی خودران در جاده‌های عمومی باید یک مهندس نیز پشت فرمان قرار داشته باشد،؛ هرچند در ماجرای روز یکشنبه تفاوت خاصی ایجاد نشد و تصادف به وقوع پیوست.

نمونه دیگری از تصادفات مربوط به یکی از خودروهای خودران اوبر و باز هم در تمپه آریزونا، باعث شد که این شرکت طی ماه مارس ۲۰۱۷ به مدت کوتاهی آزمایش‌های خود را در جاده‌های عمومی متوقف کند. اما مرگ ناگهانی اخیر جدی‌تر به نظر می‌رسد و این صنعت را مجبور کرده است تا به دقت علت حادثه را بررسی کند؛ ضروری است که نحوه کنترل خودروی خودران بررسی شود تا با کمک مقررات دولتی، از حوادث مشابه جلوگیری شود و علاوه بر آن الگوریتم‌های خودران نیز به‌روزرسانی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات