واتسون اسیستنتِ IBM امکان ساخت دستیار صوتی اختصاصی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سرویس جدید آی‌بی‌ام به نام واتسون اسیستنت به شرکت‌ها امکان می‌دهد برای محصولات خود دستیار صوتی مشابه الکسا یا گوگل اسیستنت طراحی کنند.
تبلیغات

آی‌بی‌ام روز سه‌شنبه از واتسون اسیستنت (Watson Assistant)، سرویس جدیدی که به شرکت‌ها امکان می‌دهد دستیارهای مجازی صوتی را در محصولات خود تعبیه کنند، رونمایی کرد. اگر به‌عنوان یک هتل‌دار مایلید اتاق‌های هتل، انتخاب مهمانان در استفاده از وسایل تهویه را به‌ یاد داشته باشند یا می‌خواهید داشبورد خودروی شما از طریق یک رابط صوتی قابل کنترل باشد، آی‌بی‌ام می‌تواند در ساختن چنین چیزی به شما کمک کند.

تلاش آی‌بی‌ام برای انجام چنین کاری اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود؛ به‌خصوص آنکه دستیارهای صوتی نظیر الکسای آمازون در حال ورود به عرصه‌های جدیدی هستند. برای مثال، هتل وین لاس وگاس تصمیم دارد در هر اتاق خود یک دستگاه اکو قرار دهد. آی‌بی‌ام می‌گوید این مسئله نشان‌دهنده‌ی محبوبیت رابط‌های مبتنی بر گفتگو است و همچنین اعتقاد دارد شرکت‌ها باید به دلایل متعدد از جمله برندسازی، شخصی‌سازی و حریم خصوصی، واتسون اسیستنت را بر الکسا یا سیری ترجیح دهند.

پیش از همه، واتسون اسیستنت یک محصول با برچسب سفید است؛ هیچ نشان مشخصی ندارد و برای فراخوانی آن هیچ عبارت ویژه‌ای نظیر «اوکی واتسون» در نظر گرفته نشده است. در واقع این شرکت‌ها هستند که می‌توانند به‌جای واگذاری قلمرو به آمازون یا اپل، خصوصیات اختصاصی خود را به آن اضافه کنند. دوم، مشتریان می‌توانند دستیارهای صوتی‌شان را با استفاده از پایگاه داده‌ی اختصاصی خود آموزش دهند. آی‌بی‌ام می‌گوید افزودن حرکت‌ها و فرمان‌های مرتبط در مقایسه با فناوری دیگر دستیارهای صوتی آسان‌تر است و سوم، واتسون اسیستنت در هر زمینه‌ای که ادغام شود، داده‌هایش را درون خود نگهداری می‌کند؛ بدین معنی که شرکت‌های بزرگ فناوری دیگر نمی‌توانند اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کاربران را در دامنه‌های مختلف جمع‌آوری کنند.

برت گرینستاین، نائب رئیس بخش اینترنت اشیاء واتسون در آی‌بی‌ام، به وب‌سایت ورج می‌گوید:

اگر شما کل دنیای خود را از طریق الکسا اجرا کنید، حجم عظیمی از داده تولید می‌شود و کنترل آن در دست یک شرکت قرار می‌گیرد. رسوایی اخیر کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک را در نظر بگیرید؛ به‌راحتی می‌توان مزایای نگهداری داده‌ها خارج از دسترس شرکت‌های میانجی قدرتمند را مشاهده کرد.

آی‌بی‌ام اکنون برای بهره‌گیری از واتسون اسیستنت با برخی از شرکت‌ها وارد همکاری شده که از جمله‌ی آن‌ها، ساخت یک دستیار صوتی برای خودروی مفهومی مازراتی با همکاری هارمن است. واتسون اسیستنت همچنین درون یک ربات انسان‌نمای پپر در فرودگاه مونیخ قرار گرفته است تا بازدیدکنندگان را در مسیریابی راهنمایی کند. سومین مورد همکاری با کاملیون تکنولوژیز، یک شرکت خانه‌ی هوشمند است.

اما مشکلی که در رابطه با واتسون اسیستنت وجود دارد این است که هنوز معلوم نیست این یکپارچگی‌ها واقعا تا چه حد سودمند خواهند بود. هرکس که تا به حال از گوگل اسیستنت یا الکسا استفاده کرده باشد، با میزان ناسازگاری این محصولات آشنا است. بنابراین چرا باید انتظار داشته باشیم که شرکت‌های غیر متخصص در وفق دادن سرویس آی‌بی‌ام با محصول خود عملکرد بهتری داشته باشند؟ با نگاه بدبینانه، به‌ نظر می‌رسد هدف شرکت‌ها از به‌کارگیری کنترل‌های صوتی تولید یک محصول سودمند نیست؛ بلکه آن‌ها صرفا قصد دارند توانایی خود را در انجام چنین کاری اثبات کنند.

البته فناوری اصلی واتسون اسیستنت، ابداع تازه‌ای محسوب نمی‌شود. این دستیار صوتی با بهره‌گیری از ویژگی‌های منتخب محصولات فعلی آی‌بی‌ام، واتسون کانورزشن و واتسون ویرژوال ایجنت و همچنین رابط‌های برنامه‌نویسی تحلیلی زبانی و گفتگویی این شرکت ساخته شده است. فناوری‌های نام‌برده اکنون برای ساخت ربات‌های چت به‌ کار می‌روند؛ با این حال در مقایسه با آنچه گوگل، مایکروسافت یا آمازون ارائه می‌دهند، از مزیت به‌خصوصی برخوردار نیستند.

آی‌بی‌ام می‌گوید از مشکلاتی که با ادغام واتسون اسیستنت با محصولات شخص ثالث به‌ وجود خواهد آمد، آگاهی دارد. گرینستین این وضعیت را با روزهای ابتدای طراحی وب که شرکت‌ها هنوز در مرحله‌ی آزمون و خطا قرار داشتند، مقایسه می‌کند. وی می‌گوید:

هنگامی که کاربر به دستیار صوتی بگوید «ام»، این حرف چه مفهومی دارد؟ بهترین واکنش نسبت به آن چیست؟

با این حال، آی‌بی‌ام قطعا اطمینان دارد که وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. گرینستین در ادامه می‌گوید:

کلید اصلی این است که واتسون شما را درک کند و هویت، سابقه و نیازهای شما را به یاد داشته باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات