گوگل برای مبارزه با گسترش اخبار جعلی تلاش‌هایش را افزایش می‌دهد

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در راستای جلوگیری از نشر اخبار جعلی، قصد دارد گام‌هایی اساسی در این راه بردارد.
تبلیغات

با فراگیر‌شدن اینترنت و رسانه‌های جمعی، شیوه‌ی اطلاع‌رسانی اخبار نیز با گذشته تفاوت‌های بسیاری کرد. اکنون تقریباً دوره‌ی خبرگزاری‌های روزنامه‌ای به پایان رسیده است و اکثر افراد تمایل دارند خبرهای تکمیلی را در دنیای اینترنت و لابه‌لای فعالیت‌های دیگرشان جویا شوند. همین امر باعث شده است با پدیده‌ی جدیدی به نام «اخبار جعلی» روبه‌رو باشیم.

حال رسانه‌های اجتماعی و بستر اینترنت این امکان را در اختیار افراد قرار داده است تا با انتشار اخبار جعلی، جریان جوامع را به سمت‌و‌سوی دلخواه خود هدایت کنند. اکنون باتوجه به گسترش فعالیت‌های چنین خبرگزاری‌هایی و ناتوانی بسیاری از خوانندگان در تمایز بین منابع سالم و ناسالم، اهمیت جلوگیری از وقوع چنین مواردی بیش از پیش جلوه کرده است. گوگل به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی بزرگ دنیای فناوری، قصد دارد به‌وسیله‌ی Google News Initiative، گام‌های مثبتی در راستای جلوگیری از نشر چنین اخباری بردارد.

از آنجایی که گوگل نقش بسیار مهمی در برقراری اتصال بین خبرگزاری‌ها و خوانندگانِ خبر بر بستر اینترنت ایفا می‌کند، سال گذشته تصمیم گرفت تغییراتی در الگوریتم‌های موتور جستجوی خود اعمال کند؛ از جمله این تغییرات می‌توان به ابزار جدید این شرکت برای دریافت بازخورد درباره‌ی محتوای گمراه‌کننده و توهین‌آمیز اشاره کرد.

حال برنامه‌ی جدید این شرکت تحت‌ نامِ Google News Initiative، قصد دارد با کاهش مقالات دروغین در صفحه‌ی جستجو گوگل، کارِ خود را ادامه دهد. یکی از تکنیک‌های این شرکت برای جلوگیری از نشر چنین اخباری، رتبه‌بندی براساس اخبار فوری یا دوره‌های بحرانی است؛ برای نمونه، معمولاً اخبار معتبر به‌ دلیل انتشار سریع‌تر و وجود کلمات‌ کلیدی بیشتر نسبت به دیگر نمونه‌ها، از اولویت بالاتری برای نمایش در نتایج جستجو برخوردار می‌شوند. قرار است این ویژگی ابتدا برای کاربران ایالات‌متحده در دسترس قرار گیرد و پس از وقفه‌ی کوتاهی، به‌صورت جهانی عرضه شود.

روزنامه

با این حال پرسش اینجا است که گوگل در وحله‌ی نخست، چگونه بین منابع معتبر و غیر معتبر تمایز قائل می‌شود؟ پاسخ این پرسش به تلاش خبرگزاری‌ها برای ایجاد اعتماد بستگی دارد. گوگل برای شناسایی اخبار صحیح، به سازمان‌های خبری پیشنهاد می‌کند که درباره‌ی اهمیت خبرشان در متن توضیح دهند و نظرات شخصی و تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ها را از متن اصلی جدا سازند؛ همچنین آن‌ها موظف هستند اطلاعات خبرگزاری و منابع خبری استفاده‌شده را با دیگران به اشتراک بگذارند.

پس از انتخابات آمریکا و جنجال‌های رسانه‌ای که به‌ دنبالِ آن به راه افتاد، اهمیت نشر اخبار صحیح و معتبر بیش از پیش مهم جلوه کرد. رئیس جمهور فعلی آمریکا، دونالد ترامپ، بارها در سخنرانی‌های خود از شبکه‌ی سی‌ان‌ان با نام «فیک‌نیوز» (منتشرکننده اخبار جعلی) یاد کرده است. از طرفی، مخالفان ترامپ، همواره فیس‌بوک را به‌دلیل انتشار اخبار جعلی از سوی منابع نامعتبر مورد انتقاد قرار داده‌اند. حال باید منتظر ماند که اقدام اخیرِ گوگل می‌تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات